Programma 6 Sociaal Domein

Tot het programma Sociaal domein behoren de taakvelden samenkracht en inwonersparticipatie, wijkteams, inkomensregelingen, begeleide participatie, arbeidsparticipatie, maatwerkvoorzieningen (Wmo), maatwerkdienstverlening 18+, maatwerkdienstverlening 18-, geëscaleerde zorg 18+ en geëscaleerde zorg 18-.

Wat gebeurde er om ons heen?

Wij geven per onderwerp weer wat de ontwikkelingen waren die speelden in 2023.

Leefstijl en preventie
Er is toegenomen aandacht voor vroegtijdige signalering van risicovolle situaties en tijdige interventie ter voorkoming van zwaardere ondersteuning en zorg. De focus op bestrijding van ziekte en intensieve ondersteuning wordt steeds vaker verlegd naar behoud van gezondheid en eigen kracht door aanpassing van leefstijl en preventie en inzet op een gezonde leefomgeving. Ook in de Hoeksche Waard gaan we aan de slag met het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Integraal Zorgakkoord (IZA).

We hebben op het niveau van Zuid-Hollandse Eilanden en BAR een regiobeeld en een regioplan gemaakt. Ook hebben wij middelen ontvangen vanuit het Rijk (Brede Spuk en Spuk IZA). Met deze akkoorden en bijbehorende middelen hebben we ook in de Hoeksche Waard de focus gelegd op preventie en een sterke sociale basis.

Wetgeving
Met de decentralisaties van 2015 zijn de taken en de verantwoordelijkheden van gemeenten in het sociaal domein fors toegenomen. Om deze taken goed uit te kunnen voeren, zijn financiële middelen nodig. De budgetten die het Rijk beschikbaar stelt voor de uitvoering van deze taken zijn ontoereikend. Gemeenten zoeken, in toenemende mate, een balans tussen een goede invulling van de verantwoordelijkheid voor kwetsbare en minder zelfredzame inwoners en, aan de andere kant, een verantwoorde beheersing van de uitgaven. Nieuwe wetgeving leidt ook de komende jaren tot extra taken voor gemeenten. In 2023 zijn zowel de doordecentralisatie Beschermd Wonen als de Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein controversieel verklaard. Er wordt landelijk gewerkt aan een wetswijziging om de eigen bijdrage voor de Wmo inkomensafhankelijk te maken.

Met centrumgemeente Nissewaard is afgesproken om, vooruitlopend op de doordecentralisatie Beschermd Wonen, met ingang van 2024 structureel middelen over te maken naar de regiogemeenten om lokaal activiteiten op te zetten voor preventie en nazorg.

Druk op het zorgstelsel
De druk op het zorgstelsel is groot. In 2023 is het personeelstekort in de zorg verder toegenomen. Het aantal cliënten stijgt door de dubbele vergrijzing en toenemende zorgvraag. Hulpvragen worden complexer en de kosten stijgen. Het aantal vrijwilligers en mantelzorgers daalt, terwijl het beroep op hen alleen maar toeneemt. Dit geeft risico op uitval en overbelasting. Door de krapte op de arbeidsmarkt, groeit de druk op professionals. De kosten voor de zorg zijn in 2023 ook fors gestegen als gevolg van CAO-stijgingen. In combinatie met de dubbele vergrijzing, steeds complexere hulpvragen en steeds minder mantelzorgers en vrijwilligers leiden deze ontwikkelingen tot een toenemend gebruik van de Wmo en Jeugdhulp. 

Daarnaast hebben de afgelopen jaren verschillende maatschappelijke crisissen elkaar in hoge snelheid opgevolgd: de coronacrisis, toename van vluchtelingen, stijgende energieprijzen, inflatie en de woningcrisis. Dit heeft impact op inwoners en leidt, ondanks inspanningen op het gebied van leefstijl en preventie, tot een toename in de zorg- en ondersteuningsbehoefte.

Ieder mens is uniek
Er is een beweging zichtbaar van een standaard aanbod van voorzieningen naar een persoonlijke invulling van wonen, welzijn, onderwijs en zorg. Deze persoonlijke invulling vraagt om flexibilisering van het zoveel als mogelijk collectieve aanbod, andere vormen van interactie met inwoners, domeinoverstijgende samenwerking en ook aanpassing van het gemeentelijk dienstverleningsconcept. Deze trends spelen in alle thema's van het sociaal domein, maar vragen per thema maatwerk. Door toenemende druk op het zorgstelsel nam ook de druk op de maatwerkvoorzieningen toe. 

Jeugdhulp

In 2021 heeft de arbitragecommissie een uitspraak gedaan in het geschil tussen de VNG en het Rijk over de financiering van de jeugdzorg. De uitspraak is duidelijk: het Rijk dient gemeenten te compenseren voor het feitelijke tekort voor het uitvoeren van taken in de jeugdzorg. In lijn met de uitspraak van de arbitragecommissie, is in het recente regeerakkoord additionele financiering voor de jeugdzorg beschikbaar gesteld. Medio augustus 2022 zijn er afspraken gemaakt tussen de VNG en het Rijk. In het kader van het toezichtsregime op de begroting 2023 mogen gemeenten rekening houden met maatregelen die per saldo positieve effecten hebben op de gemeentelijke begroting. Tot en met 2026 mogen wij uitgaan van 100% van de middelen uit het arbitragerapport. Deze maatregelen leiden tot voordelen aan de inkomstenkant (gemeentefonds) en aan de uitgavenkant (kosten jeugdhulp). De uitgavenkant gaat over de opbrengsten die voortkomen vanuit verschillende interventies zoals de inzet van de POH jeugd en Jeugdhulp naar Voren.

De vraag naar jeugdhulp is onverminderd hoog. De hoeveelheid jeugdigen die een beroep doen op jeugdhulp lijkt te stabiliseren, de kosten blijven echter stijgen. De oorzaken van deze stijging liggen vooral bij landelijke ontwikkelingen zoals de tariefstijgingen in de zorg en het verkleinen van de behandelgroepen. Dit vraagt om het maken van keuzes.

In 2023 is de Hervormingsagenda Jeugd (2023-2028) vastgesteld. Deze landelijke agenda heeft als doel knelpunten in de jeugdzorg structureel aan te pakken. Een ander doel is het jeugdzorgstelsel financieel houdbaar maken voor de toekomst. Parallel aan de Hervorminsagenda Jeugd is er het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming (2026-2031). Dit is een flinke, landelijke, transformatie in de kind- en gezinsbescherming waar nu al de nodige voorbereidingen op nodig zijn.

Samen met onze maatschappelijke partners en inwoners werken we aan een positief opgroei- en opvoedklimaat. We zetten in op doorontwikkeling van onze jeugdteams en we doen onderzoek naar integrale, gebiedsgerichte 0-100 dienstverlening en zorg wordt zo lang als nodig, maar zo kort als mogelijk ingezet en richt zich op het versterken van de eigen kracht en de eigen kracht van de samenleving.
We sturen hierop met behulp van het regionale inkoopkader van de Service Organisatie Jeugd (SOJ).

Wmo

Ook de uitgaven voor begeleiding, huishoudelijke ondersteuning en hulpmiddelen nemen blijvend toe. Tegelijkertijd lopen de personele tekorten in de ondersteuning en zorg op. Met name het abonnementstarief heeft geleid tot een stijgend gebruik van de huishoudelijke hulp. Hierdoor staat de beschikbaarheid van Wmo-voorzieningen onder druk. Landelijk wordt er gewerkt aan een eerlijker eigen bijdrage per 2026. Lokaal bouwen we voort op de ingezette beweging ‘naar de voorkant’. Op basis van inzichten uit data-analyse zoeken we naar sturingsmogelijkheden en interventies om de stijgende Wmo-uitgaven af te vlakken. In 2024 nemen we een besluit over de Transformatieagenda Wmo om de komende jaren maatregelen te nemen voor de lokale transformatie Wmo. Ook geven we uitvoering aan onderdelen van de Wonen, Welzijn, Zorg visie die we in 2021 hebben vastgesteld.

Maatschappelijke Zorg

We spannen ons in om inwoners met complexe problemen zelf regie te laten pakken en oplossingen in gang te zetten. Samenwerking tussen lokale partners zoals gemeente, zorg- en ondersteuningsorganisaties, woningcorporaties en politie zorgt voor een adequate waakvlamfunctie en voorkomt dat mensen tussen wal en schip vallen.

Aan de hand van de uitvoeringsagenda Complexe Maatschappelijke Zorg werken we aan het optimaliseren van de lokale en regionale samenwerking tussen zorg- en veiligheidspartners wordt gewerkt aan vroegsignalering en aan een sluitende aanpak voor deze doelgroep. Deze uitvoeringagenda Complex Maatschappelijke Zorg is in 2023 geëvalueerd.

Er speelt vaak ook een huisvestingsvraagstuk in geval van complexe zorg. Het bieden van huisvesting heeft onze specifieke aandacht. Ter voorbereiding op de komende decentralisatie Beschermd Wonen bereiden we, samen met centrumgemeente Nissewaard, nieuwe afspraken voor over de voortzetting van de samenwerking. De huidige afspraken lopen af op 31 december 2024.

Inkomensondersteuning/Participatiewet

In 2023 is de Participatiewet aangepast waardoor mensen met een beperking beter geholpen kunnen worden. Het kabinet heeft nog steeds de wens om fundamentele veranderingen door te voeren in de Participatiewet. Vertrouwen, de menselijke maat en vereenvoudiging worden daarbij belangrijke basisprincipes.

Het verminderen van armoede in Nederland blijft zowel landelijk als binnen onze gemeente een belangrijk doel.

Schulddienstverlening

In 2023 is de looptijd van de wettelijke schuldsanering gehalveerd van drie naar anderhalf jaar.

De gemeente heeft in 2023 gewerkt aan een beleidsplan waarin de bestrijding van armoede en schulden integraal wordt beschreven. Dit beleidsplan leveren we in 2024 op.

Werk

HWwerkt! heeft zich als uitvoeringsorganisatie, samen met werkgevers en partners in de regio ingezet om de afstand tot de arbeidsmarkt voor onze inwoners te verkleinen. Dat deden we, onder andere, door netwerkvorming, het organiseren van werk-leerlijnen, de Regio Deal en het versterken van onze inzet op Social Return.

Integraal en datagedreven werken

Er ligt voor dit begrotingsprogramma een stevige relatie met de opgaven Inclusieve Samenleving en Levendige Dorpen. De ambities van deze opgaven staan beschreven in het hoofdlijnenakkoord en worden in de komende periode verder geconcretiseerd. Zo kunnen we vanuit gedeelde maatschappelijke opgaven en in nauwe samenwerking met betrokken spelers – intern en extern – en datagedreven uitvoering geven aan integrale inspanningen.

Wat hebben we bereikt? Wat hebben we gedaan?

Wat willen we bereiken
Maatschappelijk effect / doel

Wat gaan we ervoor doen
Subdoel / Speerpunt

Planning

Stand van zaken

 Bieden van toegang en passende ondersteuning

We zetten in op het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening Sociaal Domein onder andere door verdergaande digitalisering, procesoptimalisaties en een duidelijke werkwijze

2023-2025

De eerste positieve resultaten van de uitvoering van het lokaal transformatieplan jeugdhulp zijn zichtbaar: de samenwerking tussen huisartsen en jeugdteams is geïntensiveerd en de eerste tekenen van kostenreductie worden zichtbaar.  Beschikkingen jeugdhulp worden afgegeven, passend binnen het werkkader van normalisering& demedicalisering, kostenbewustzijn en het stellen van duidelijke doelen en resultaten 

2022-2026

In november 2023 zijn we gestart met de evaluatie van het Transformatieplan Jeugdhulp. Met deze evaluatie willen we duiden wat de inzet vanuit het transformatieplan geweest is en dit ook overeenkomt met de resultaten die we vooraf beoogd hebben. De werkzame en niet werkzame elementen die hieruit naar voren komen gebruiken we als input in de doorontwikkeling van onze lokale jeugd- en wijkteams.



We blijven investeren in de samenwerking met de centrumgemeente Nissewaard voor beschermd wonen (BW)/maatschappelijke opvang(MO). Met het oog op de doordecentralisatie van BW per 1-1-2024 en de mogelijke decentralisatie van MO in 2026 (of later) werken we opties uit in welke (financiële) constructies de samenwerking toekomstbestendig gemaakt kan worden, waarbij de preventie van instroom en bevorderen van uitstroom uit BW en MO leidend is

2023-2026

De doordecentralisatie Beschermd Wonen is in september 2023 controversieel verklaard. Ondanks deze onzekerheid is in regionaal verband de intentie uitgesproken om vanaf 2024 regionale middelen over te maken naar de lokale gemeenten voor preventie en nazorg. Hiermee worden lokale activiteiten ontwikkeld om inwoners (nog) beter in de eigen woonomgeving te kunnen begeleiden.


We versterken HWwerkt! als uitvoeringsorganisatie: we hebben inzicht in het cliëntenbestand en er wordt (meer) samengewerkt met werkgevers en partners in de regio

2023 e.v.

De doorontwikkeling HWwerkt! is overgegaan in de visie HWwerkt!. Hetgeen is uitgezet wordt geimplementeerd en gecontinueerd.

"We monitoren het nieuwe contract Wmo begeleiding op drie onderdelen:
1.Normaliseren,
2.een lokale, dorps- en of wijkgebonden oriëntatie,
3.op- en afschalen begeleiding"

2023-2026

Is onderdeel geworden van de transformatieagenda Wmo

We stellen we een Lokale transformatie agenda Wmo op waarin een haalbare set sturingsmaatregelen voor de Wmo gepresenteerd wordt om de kosten op lange termijn te beheersen en zo de toegankelijkheid van voorzieningen te kunnen blijven garanderen voor als dit echt noodzakelijk is

2023-2026

We stellen een plan van aanpak op voor de doorontwikkeling van de jeugdteams, wijkteams en gemeentelijke uitvoeringsteams tot integrale en gebiedsgerichte teams van 0 tot 100 en geven we daar uitvoering aan. Hierbij gaan we uit van het perspectief van de inwoner, waarbij de klantreis bepalend is voor de werkprocessen.

2023 e.v.

Deze subdoelstelling valt binnen de opgave Inclusieve Samenleving waarin we onderzoeken wat de beste vorm is om de toegang naar en inrichting van integrale lokale teams vorm te geven.
Parallel hieraan werken we aan het verbeteren van zowel de dienstverlening van het wijkteam 18+ als het jeugdteam, die moet aansluiten bij de verschillende klantbehoeften. In februari 2024 zijn er vanuit kwalitatief onderzoek klantreizen en persona's opgesteld die hier inzicht in geven.



Collegeprogramma opgave: Duurzaam eiland

We pakken energiearmoede aan

2023

Collegeprogramma opgave: Inclusieve samenleving

We inventariseren de huidige stand van zaken ten aanzien van de fysieke en digitale inclusie en bepalen het gewenste ambitie-/kwaliteitsniveau. Daarop volgen voorstellen

2023-2026

We formuleren een meerjarig uitvoeringsagenda Wonen Welzijn Zorg samen met onze partners en geven we daar uitvoering aan

2023-2030

We gaan aan de slag met een Uitvoeringsagenda bestaanszekerheid en armoede

2023 e.v.

Collegeprogramma thema: Samen leven

We geven uitvoering aan de agenda Complex Maatschappelijke Zorg

2023-2025

We gaan aan de slag met het Preventieakkoord

2023

We actualiseren het lokale plan HGKM

2023 e.v.

In regionaal verband wordt gewerkt aan HGKM en daar is het lokale plan op gebaseerd. Er wordt samengewerkt in 2 regio's: Rotterdam-Rijnmond en Zuid-Holland Zuid. Betrokkenheid bij Rotterdam-Rijnmond komt omdat de middelen vanuit centrumgemeente NIssewaard komen. In praktijk wordt samengewerkt met Zuid-Holland Zuid. Looptijd van het lokale plan is tot 2023. Ook de regiovisies hebben een looptijd tot 2023. De volgende regiovisie Zuid-Holland Zuid is nog in ontwikkeling. Na het actualiseren van de volgende regiovisie ZHZ wordt het lokale plan in besluitvorming wordt gebracht. Wij voldoen wel aan onze wettelijke taken en werken door volgens het huidige lokale plan.

We stellen een kadernota Sociaal op

2023-2024

We realiseren de beoogde ontmoetingsplekken voor jongeren

2023-2025

Ingrijpen bij crisis en onveiligheid

We voeren de activiteiten uit het regionale en lokale plan huiselijk geweld en kindermishandeling uit. We zetten in op de versterking van de samenwerking tussen Veilig Thuis en de lokale teams. Eind 2023 lopen de regionale en lokale plannen af. In 2023 kijken we hoe we hier vanaf 2024 verder vervolg aan gaan geven.

2023 e.v.

=Dubbel, zie hierboven bij lokaal plan actualiseren

Stimuleren van persoonlijke ontwikkeling en zelfredzaamheid

Met het door-ontwikkelen van de jeugd- en wijkteams ondersteunen we inwoners eerder en beter met hun hulpvraag en dringen we het beroep op de maatwerkvoorzieningen terug

2022-2024

Deze subdoelstelling valt binnen de opgave Inclusieve Samenleving waarin we onderzoeken wat de beste vorm is om de toegang naar en inrichting van de lokale teams vorm te geven en of dit effect heeft op het terugdringen van de maatwerkvoorzieningen.

We faciliteren een aantal laagdrempelige huiskamers voor kwetsbare inwoners in samenhang met partners zoals beschreven in de concept visie Wonen, Welzijn Zorg en faciliteren ook particuliere initiatieven t.b.v. ontmoeten

2023-2026

In Zuid-Beijerland wordt samen met Alerimus een huiskamer gerealiseerd.

We stellen kwetsbare jongeren in staat naar vermogen de overgang te maken naar betaald werk dan wel dagbesteding. Daarvoor maken we o.a. werkafspraken met onderwijspartners en ondernemers en zetten we het project Matchmaker voor

2024

Matchmaker is een actief instrument dat succesvol is ingezet in 2022. In 2024 loopt de Matchmaker nog door. In 2025 wordt deze anders vormgegeven i.v.m. landelijke wijziging in wetgeving.

Meer inwoners kunnen deelnemen op de arbeidsmarkt. Dat doen we o.a. via netwerkvorming, het organiseren van werk-leerlijnen en het versterken van onze inzet op SROI

2024 e.v.

In 2023 is het proces rondom Social Return (SR) in kaart gebracht. In 2024 gaat er een advies richting het college van B&W. In het advies worden keuzes voorgelegd hoe de SR verder te implementeren.






We verlengen de verhuisregeling en evalueren de Blijverslening of deze omgezet kan worden naar een Verzilverlening

2025

Binnen de duurzame coalitie met CZ, Zorgwaard, Alerimus en Heemzicht voeren we een programma uit om ouderen zo lang mogelijk actief deel uit te laten maken van de samenleving, in samenwerking met de lokale gemeenschap. Zodat de ouderenzorg beschikbaar en toegankelijk blijft

2023-2026

.

Versterken van een sociaal en verbonden Hoeksche Waard

We voeren collectieve bewustwordingsactiviteiten uit, zoals Lang leve thuis, het signalerend huisbezoek en de dementievriendelijke samenleving met als doel dat inwoners meer eigen regie houden en daardoor instroom in individuele voorzieningen worden verminderd en voorkomen 

2023-2026

We dragen zowel lokaal als regionaal bij aan het verbeteren van de integrale samenwerking door het organiseren van passende overlegtafels en het faciliteren van netwerkbijeenkomsten, zoals het Sturingsoverleg Jeugd HW, de netwerkbijeenkomst Jongeren en het Geld, de Werkgroep Regenbooggemeente en de regionale werkwijze Veilig opgroeien is Teamwork  

2023-2026

We dragen bij aan het dichten van de digitale kloof via het verbeteren van digitale vaardigheden en het faciliteren/ beschikbaar stellen van tablets voor ouderen

2021-2023

We realiseren met inwoners en partners laagdrempelige ontmoetingsplekken in ieder dorp, voor informatie/inspiratie/steun en activiteiten 

2022-2026

In Goudswaard heeft de dorpsvereniging het initiatief genomen om een ontmoetingsplek te realiseren.

 We ondersteunen de participatie van inwoners met een laag inkomen via de éénjarige pilot OV Minima, waarbij inwoners gratis reizen in de regio met het Dal Vrij-busabonnement

2022-2023

Met ingang van 2023 is hier structureel budget beschikbaar voor gesteld.

 We verkleinen de afstand van de arbeidsmarkt tot onze inwoners. We streven ernaar dat werkgevers meer uitgaan van talenten dan een CV. Hiervoor wordt het project HalloWerk voortgezet

2022 e.v.

Met ingang van 2023 is er een structurele invulling voor HalloWerk.

We proberen (nieuwe) initiatieven uit waarbij men de juiste zorg dichtbij kan vinden. Formeel bij de huisartsen en in het onderwijs, maar ook informeel zoals met de inzet van Buurtgezinnen. Ook de meer specialistisch kennis wordt dichterbij gehaald in de vorm van jeugdhulp naar voren en Veilig opgroeien is Teamwerk

2022 e.v.

Wat heeft het gekost?

In de tabel staan, per taakveld, de baten en lasten van dit programma, het gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten, de mutaties in de reserves en het gerealiseerde resultaat. Hierbij worden de baten weergegeven als + en de lasten als –. De onttrekkingen aan de reserves zijn gebaseerd op de werkelijk gemaakte kosten (indien systeemreserves). De kosten van de overhead (taakveld 0.4) worden, conform de BBV, weergegeven in het onderdeel “Algemene dekkingsmiddelen, overhead, VPB en onvoorzien”.

Taakveld

Werkelijk 2022

Primitieve begroting 2023

Actuele begroting 2023

Werkelijk 2023

Saldo 2023

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

9.163

1.775

12.261

15.551

3.289

6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

12

13

1.036

1.085

49

6.3 Inkomensregelingen

13.669

13.982

14.938

15.091

152

6.4 WSW en beschut werk

1.274

1.341

1.206

1.299

92

6.5 Arbeidsparticipatie

157

80

359

383

24

6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

565

514

634

616

-18

6.71 Maatwerkdienstverlening 18+

0

0

0

0

0

6.71B Begeleiding (WMO)

0

0

0

11

11

6.81 Geëscaleerde zorg 18+

317

0

0

0

0

6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)

0

2.077

2.360

2.361

0

Totaal Baten

25.156

19.783

32.795

36.395

3.601

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

-16.562

-11.348

-21.700

-21.665

36

6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

-3.250

-2.465

-3.620

-3.471

149

6.3 Inkomensregelingen

-21.046

-16.006

-22.754

-22.372

381

6.4 WSW en beschut werk

-5.239

-5.818

-5.545

-5.400

144

6.5 Arbeidsparticipatie

-927

-636

-1.153

-1.105

48

6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

-3.781

-3.689

-3.935

-3.942

-7

6.71 Maatwerkdienstverlening 18+

-15.560

-26

0

0

0

6.71A Huishoudelijk hulp (WMO)

0

-6.614

-7.498

-7.287

211

6.71B Begeleiding (WMO)

0

-5.483

-6.017

-6.026

-9

6.71C Dagbesteding (WMO)

0

-2.310

-1.892

-1.898

-6

6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO)

0

-294

-243

-203

40

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-

-15.576

0

145

0

-145

6.72A Jeugdhulp begeleiding

0

-7.593

-7.965

-8.291

-326

6.72B Jeugdhulp behandeling

0

-582

-1.018

-796

222

6.72C Jeugdhulp dagbesteding

0

-1.650

-1.877

-1.672

204

6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig

0

-117

-123

-398

-275

6.73A Pleegzorg

0

-1.460

-885

-773

112

6.73B Gezinsgericht

0

-735

-1.331

-1.227

104

6.73C Jeugdhulp met verblijf overig

0

-2.663

-2.090

-2.146

-56

6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf

0

-3.810

-4.640

-4.283

357

6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf

0

-1.826

-1.761

-1.579

182

6.74C Gesloten plaatsing

0

-258

-89

-123

-34

6.81 Geëscaleerde zorg 18+

-598

0

0

0

0

6.81A Beschermd wonen (WMO)

0

-19

-19

-18

1

6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)

0

-386

-777

-636

141

6.82 Geëscaleerde zorg 18-

-3.217

0

0

0

0

6.82A Jeugdbescherming

0

-1.217

-1.208

-1.187

21

6.82B Jeugdreclassering

0

-135

-153

-151

2

Totaal Lasten

-85.757

-77.139

-98.147

-96.650

1.497

Totaalsaldo van baten en lasten

-60.601

-57.357

-65.352

-60.255

5.098

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

1.936

417

1.317

1.105

-212

6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

344

0

182

180

-2

6.3 Inkomensregelingen

85

-1

1.378

1.254

-124

6.5 Arbeidsparticipatie

54

0

0

0

0

6.71 Maatwerkdienstverlening 18+

20

0

0

0

0

6.81 Geëscaleerde zorg 18+

161

0

0

0

0

6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)

0

0

40

0

-40

Totaal Onttrekkingen reserves

2.600

417

2.917

2.539

-379

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

0

-45

-391

-346

45

6.81 Geëscaleerde zorg 18+

0

0

0

0

0

6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)

0

-2.077

-2.077

-2.077

0

Totaal Stortingen reserves

0

-2.122

-2.468

-2.423

45

Geraamd resultaat programma 6. Sociaal domein

-58.001

-59.062

-64.903

-60.139

4.764

De belangrijkste financiële afwijkingen zijn in onderstaand overzicht weergegeven (zie gerealiseerd resultaat, kolom “Saldo 2023) uit bovenstaande tabel. Verschillen tussen taakvelden die per saldo budgettair neutraal zijn, zijn buiten deze verschillenanalyse gelaten.

Onderwerp / Taakveld

Overschot (+) / Tekort (-)
op budget

Voordeel / Nadeel

Belangrijkste verklaringen

Noodopvang Oekraïense vluchtelingen

2,5

Voordeel

In 2023 heeft de opvang van Oekraïense ontheemden geleid tot een positief effect van 3,5 mln. Bij de slotrapportage is hiervan reeds een voordeel van 1,1 mln. gemeld. Het extra voordeel ten opzichte van de slotrapportage wordt voornamelijk veroorzaakt door de uitbreiding van de opvanglocatie in Strijen. De opvanglocatie in Strijen is in 2023 uitgebreid met woonunits die zorgen voor 104 extra opvangplekken. De investeringskosten van deze uitbreiding zouden wij aanvankelijk dekken vanuit de normvergoeding (vergoeding per opvangplek per dag van €83) die we van het Rijk ontvangen). Eerder had het Ministerie aangegeven dat wij niet in aanmerking zouden komen voor de transititiekosten vergoeding voor de extra opvangplekken. Deze is later alsnog toegekend voor een bedrag van 2,7 mln. Voor 2024 geldt dat de normvergoeidng vanuit het Rijk (verder) wordt verlaagd naar €61 per opvangplek per dag.

Subsidies gedekt uit incidentele Rijksmiddelen

0,5

Voordeel

Wij hebben een drietal subsidies in 2023 kunnen dekken uit incidentele middelen die wij van het rijk hebben ontvangen (SPUK-gelden), waardoor wij het reguliere budget niet nodig hadden.

Energietoeslag

0,5

Voordeel

In 2023 hebben minder huishoudens een aanvraag voor de energietoeslag gedaan, dan waarmee het Rijk rekening heeft gehouden. Wij zijn in het jaar 2023 daarbij uitgegaan van de doelgroep tot 120% van het Wettelijk Minimum loon (WML).

Integraal Zog Akkoord (Spuk regeling H35B)

0,0

Neutraal

De baten en de lasten van het onderdeel "Integraal Zorg Akkoord" wijken af van de raming met 0,5 mln.I Deze baten en lasten waren niet opgenomen bij slotrapportage 2023 omdat wij deze middelen pas eind 2023 ontvingen vanuit Nissewaard. De SPUK IZA heeft een specifiek bestedingsdoel. Per saldo is er geen effect op de exploitatie.

Wmo-Hulp bij Huishouden

0,2

Voordeel

In 2023 hebben we te maken gehad met lange wachtlijsten. Zowel intern bij het team Wmo als extern bij de zorgaanbieders. Dit heeft ertoe geleid dat er minder indicaties verzilverd zijn dan vooraf ingeschat. Het aantal mensen dat de hulp nodig heeft blijft stijgen, echter wordt het geld nog niet direct uitgegeven omdat er nog geen hulp geleverd wordt door de wachtlijsten. In 2024 zullen de wachtlijsten aan beide kanten verder terug gaan lopen gezien de vele acties die hier momenteel op plaats vinden. Verder is minder budget uitgegeven aan PGB’s dan vooraf verwacht. Enerzijds omdat er mensen op de wachtlijst hebben gestaan (of nog staan) die wachten op een indicatie. Anderzijds is ook het nieuwe contract voor Begeleiding, dat ingegaan is begin 2023, reden voor de lagere uitgaves op PGB Begeleiding. De klantmanagers kijken breder naar de hulpvraag en onderzoeken nog uitvoeriger wat er aan voorliggende oplossingen mogelijk is om de hulpvraag op te lossen.

Jeugdhulp

0,3

Voordeel

Voordeel op grond van de ingediende jaarstukken 2023 van de Dienst Gezondheid en Jeugd

Overig

0,7

Voordeel

Overige verschillen op dit programma onder de rapportagegrens van €250.000.

Totaal

4,7

Overschot op budget 2023

Beleidsindicatoren

Onderstaande tabel geeft de beleidsindicatoren weer die betrekking hebben op dit programma. De gegevens komen hierbij vanuit “Waar staat je gemeente.nl”.

Indicatoren BBV (peildatum "Waarstaatjegemeente" (26-03-2024)

Jaar

Hoeksche Waard

Nederland

Gemeente weinig stedelijk

Personen met bijstandsuitkeringen (per 10.000 inwoners > 18 jaar)

2023

152,5

344,8

199,9

Aantal re-integratievoorzieningen (per 10.000 inwoners 15-65 jaar)

2023

83,8

191,5

199,8

Wmo cliënten met een maatwerkarrangement (per 10.000 inwoners)

2022

540

710

geen data

% Kinderen in armoede

2022

3

6

4

% Werkloze jongeren (16 t/m 22 jaar)

2022

1

1

1

Jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar)

2023

10,4

11,1

10,5

Jongeren met jeugdreclassering (% van alle jongeren van 12-23 jaar)

2023

0,7

1,0

geen data

Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar)

2023

0,1

0,3

geen data