Programma 2 Verkeer, Vervoer en Openbare Ruimte
Tot het programma Verkeer, vervoer en openbare ruimte behoren de taakvelden verkeer en vervoer, parkeren, recreatieve havens, economische havens en waterwegen, openbaar vervoer, wegen, openbaar groen en (openlucht) recreatie, riolering, afval en begraafplaatsen en crematoria.
Wat gebeurde er om ons heen?
De werkzaamheden aan en de afsluitingen van de Heinenoordtunnel en de Haringvlietbrug hebben een behoorlijke impact gehad op de doorstroom van verkeer. Dit leidde tot veel extra klachten en meldingen én tot veel ad hoc-maatregelen om direct in te kunnen spelen op de praktijk. De zwemlocaties bij de Haringvlietbrug waren minder toegankelijk waardoor minder recreatie kon plaatsvinden.
Wat hebben we bereikt? Wat hebben we gedaan?
Wat willen we bereiken | Wat gaan we ervoor doen | Planning | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
Collegeprogramma opgave: Duurzaam eiland | We leveren een uitvoeringsagenda biodiversiteit op en gaan aan de slag met de realisatie | Gereed | ||
We onderzoeken de omslag van onderhoud gebaseerd op beeldkwaliteit naar onderhoud passend bij de functie van de openbare ruimte | 2023-2024 | |||
Collegeprogramma thema: Mobiliteit en bereikbaarheid | We sturen op het beperken van de verkeersoverlast tijdens de renovaties van de Haringvlietbrug en Heinenoordtunnel, dit doen we samen met andere overheidspartijen | 2023-2024 | Wij hadden intensief overleg met de andere overheidspartijen en andere belanghebbende partijen. Wij monitorden de situatie en en troffen waar nodig ad-hoc maatregelen. In ieder geval realiseerden wij een pendeldienst vanaf de veerpont naar de ov-voorziening Molendijk in Numansdorp. Deze maatregel maakte geen onderdeel uit van het eerder vastgestelde maatregelpakket. | |
We geven uitvoering aan een strategische gebiedstafel samen met andere overheidspartijen (Rijkswaterstaat, provincie, waterschap) | 2023 e.v. | Doorlopend proces. | ||
We herijken de mobiliteitsagenda en geven hier met de provincie een verder invulling aan | 2023 | In 2023 zijn op dit vlak geen acties ondernomen, dit pakken wij weer op nadat het nieuwe mobiliteitsplan Hoeksche Waard is vastgesteld. | ||
In 2023 starten we met het opstellen van een Mobiliteitsplan, inclusief uitvoeringsprogramma (o.a. met een masterplan N217, bereikbaarheid dorpen via verschillende modaliteiten, relatie woningbouwontwikkeling, fietsverbindingen en verkeershinder op diken, rekening houdend met potentiële ontwikkelingen op het hoofdwegennet). We doen dit in nauwe samenspraak met onze inwoners door een doelgerichte participatie | 2023-2024 | Goudappel ondersteunt ons bij het opstellen van het Mobiliteitsplan. De gemeenteraad stemde in november in met de startnotitie mobiliteitsplan Hoeksche Waard waarna de werkzaamheden starten. | ||
We zorgen voor de aanleg en verbetering vn diverse (door)fietsverbindingen | 2023 e.v. | Een ontbrekende schakel in de doorfietsroute vanaf Maasdam/Puttershoek naar Dordrecht (bij 's-Gravendeel) is gerealiseerd door een samenwerkingspartij in het gebied. Ook het Tiengemetenpad is in de realisatiefase m.u.v. het laatste deel naar Nieuwendijk. Zo mogelijk wordt meegelift met de ontwikkeling van het bos van Los. Voor de fietsroute scholieren Strijen - Oud-Beijerland zitten de voorbereidingen in de eindfase waarna we overgaan naar realisatie. | ||
We realiseren het project parellelweg Maasdam-'s-Gravendeel | 2023 e,v, | Bestemmingsplan gereed, tbv grondverwerving zijn we een onteigeningsprocedure gestart. Verzoek van de raad niet uit te voeren tijdens werkzaamheden Renovatie Heinenoordtunnel 2023-2024. Voorbereidingen blijven door gaan maar uitvoering op een later moment. Hogere uitvoeringskosten vragen om keuzes en/of extra middelen en extra overleg met partner provincie Zuid-Holland. | ||
We optimaliseren de verkeersontsluiting Hoeksche Waard Zuid-West | 2023 e.v. | Op verschillende momenten adviseerden wij hierover de gemeenteraad. Op verzoek van de gemeenteraad onderzoeken wij een alternatieve variant. Na besluitvorming hierover geven wij een vervolg aan dit proces. Voor de realisatie van het fietspad langs de Korteweg is een SOK opgesteld en ondertekend met Waterschap Hollandse Delta. Waterschap Hollandse Delta startte met de voorbereidingen voor uitvoering van dit project. | ||
We optimaliseren in maatregelen ten behoeve van de snelheid en frequentie van R-net/HOV (haltevoorzieningen, infrastructuur, onderzoeks- en werkgeld) | 2023 | Er zijn financiële middelen beschikbaar gesteld voor het realiseren van een busbaan ten behoeve van R-Net. | ||
We plegen aanvullende inzet op collectief en/of openbaar vervoer of alternatieven (bij verdere teruggang voorzieningenniveau) | 2023 | Wij zetten in 2023 extra schoolritten in de ochtend in en lieten de nachtbus rijden. | ||
We realiseren een uitrol in de Hoeksche Waard van infrastructuur voor het voorzien in duurzamen energie in het kader van mobiliteit | 2023 e.v. | |||
De Randweg Klaaswaal is onderdeel van de Mobiliteitsagenda samen met de provincie Zuid-Holland. Met de aanleg van een Randweg wordt het doorgaande verkeer uit Klaaswaal gehaald om hiermee de leefbaarheid en de verkeersveiligheid te vergroten | 2023 e.v. | Uitgangspunten voor realisatie opnieuw tegen het licht gehouden vanwege ingenomen standpunt provincie Zuid-Holland (geen financiële bijdrage, wel beleidsmatig). Nog actief in overleg met Waterschap over verdere planvorming en realisatie. | ||
Collegeprogramma thema: Openbare ruimte | We zetten extra capaciteit in op het snel en adequaat oppakken van meldingen en service verzoeken van de samenleving. Er komt extra aandacht voor advies voor (nieuwbouw)projecten om te zorgen dat de openbare ruimte zo toekomstbestendig mogelijk aangelegd en onderhouden kan worden, met extra aandacht voor biodiversiteit en klimaatadaptatie | 2023 e.v. | ||
We actualiseren het integraal beleidsplan openbare ruimte in 2023. Speerpunten hierin zijn o.a.s. meer focus op klimaat en biodiversiteit, areaal wijzingen en de veranderende markt | Q1 2025 | Gezien alle ontwikkelingen op het gebied van biodiversiteit, klimaatadaptatie, onderhoud van de openbare ruimte en het onderhoudsniveau op de begraafplaatsen gebruiken we 2024 voor het actualiseren van het integraal beleidsplan. Aan het einde van de looptijd van het huidige plan bieden we het nieuwe plan aan. | ||
In de grote groencontracten komt meer ruimte en focus op innovatie en Social Return on Investment (SROI) | Gereed | De groencontracten zijn aanbesteed en hierbij is extra aandacht geweest voor innovatie (biodivers beheer) en SROI. | ||
De (stedelijke) gebieden rondom Hoeksche Waard zijn op multimodale manier snel, veilig en comfortabel bereikbaar. De onderwerpen die hiernaast staan beschreven zijn belangrijk om de onderlinge verbinding te verbeteren | Realiseren mobiliteitsagenda Provincie Zuid-Holland | 2023 e.v. | Na het zomerreces herijken wij de mobiliteitsagenda waarna realisatie van de daarin genoemde projecten wordt vervolgd. | |
De doelstelling verschuift van "De hoeveelheid restafval verminderen" naar "Kwaliteitsverbetering van de gescheiden grondstoffen" | We laten de RAD meer toezien op de kwaliteit door meer en frequenter de aangeboden containers en zakken te controleren. Daarnaast communiceren we helder wat er wel en niet aangeboden mag worden in de verschillende inzamelmiddelen. In 2022/2023 evalueren we het grondstoffenbeleidsplan en gebruiken we de resulaten voor een nieuw vast te stellen grondstoffenbeleidsplan | 2023-2024 | We controleren samen met de RAD bij hotspots waar veel klachten en meldingen komen. | |
De dorpen in Hoeksche Waard zijn multimodaal met elkaar verbonden | We zetten in op verschillende methoden van vervoer: met de auto, fiets en het OV (of alternatieve vormen van collectief vervoer) blijft de Hoeksche Waard zowel intern als extern goed bereikbaar | Gereed | De provincie is gestart met de aanbesteding voor de nieuwe OV-concessie. Via uw raad leverden wij onze inbreng hiervoor, daarbij is de bereikbaarheid van onze dorpen belangrijk. | |
De impact van mobiliteit op de leefbaarheid wordt verlaagd | Stimuleren en faciliteren gebruik duurzame vormen van mobiliteit. Dit doel hangt deels samen met het treffen van gedragsbeïnvloedende maatregelen ten behoeve van het minimaliseren van overlast door renovatie | Gereed | ||
De manier waarop we werken aan de doelstelling om Nederland in 2050 klimaatadaptief ingericht te hebben. Klimaat adaptief 2050 | Klimaatadaptief inrichten van de openbare ruimte | 2022-2050 | Het vervangen van bestrating door groen en het toevoegen van meer bomen draagt bij aan klimaatadaptieve inrichting. Een groenere openbare ruimte leidt tot hogere beheerkosten in de toekomst. We brengen ook waterdoorlatende bestrating aan. Deze bestrating vraagt een intensiever beheer. | |
Realiseren uitvoeringsagenda en uitvoeringsprogramma klimaatadaptatie | 2022-2025 | |||
In de planperiode t/m 2024 de openbare ruimte een kwaliteitsimpuls geven | Uitvoeren diverse onderhoudsprojecten en daarmee verbeteren beeldkwaliteit | 2022-2024 | De kwaliteitsimpuls openbare ruimte bestaat uit diverse onderdelen. Eén van de onderdelen is de renovatie Veerhaven Puttershoek. Op dit moment wordt dit voorbereid. De uitvoering vindt plaats in 2024 waarbij uitloop naar 2025 mogelijk is. | |
Verbetering van de biodiversiteit | Uitvoeringsprogramma biodiversiteit realiseren | 2022-2025 | Is hetzelfde als de uitvoeringsagenda. | |
Vergroten van de biodiversiteit | 2023 e.v. |
Wat heeft het gekost?
In de tabel staan, per taakveld, de baten en lasten van dit programma, het gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten, de mutaties in de reserves en het gerealiseerde resultaat. Hierbij worden de baten weergegeven als + en de lasten als –. De onttrekkingen aan de reserves zijn gebaseerd op de werkelijk gemaakte kosten (indien systeemreserves). De kosten van de overhead (taakveld 0.4) worden, conform de BBV, weergegeven in het onderdeel “Algemene dekkingsmiddelen, overhead, VPB en onvoorzien”.
Taakveld | Werkelijk 2022 | Primitieve begroting 2023 | Actuele begroting 2023 | Werkelijk 2023 | Saldo 2023 |
---|---|---|---|---|---|
2.1 Verkeer en vervoer | 1.422 | 960 | 1.261 | 1.460 | 199 |
2.2 Parkeren | 55 | 122 | 71 | 111 | 40 |
2.3 Recreatieve havens | 139 | 98 | 100 | 135 | 35 |
2.4 Economische havens en waterwegen | 87 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2.5 Openbaar vervoer | 45 | 61 | 61 | 75 | 14 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 1.470 | 858 | 1.581 | 1.614 | 33 |
7.2 Riolering | 8.720 | 10.737 | 10.202 | 10.801 | 599 |
7.3 Afval | 9.150 | 9.770 | 10.502 | 10.017 | -484 |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 1.440 | 1.444 | 1.546 | 1.528 | -18 |
Totaal Baten | 22.529 | 24.050 | 25.324 | 25.742 | 418 |
2.1 Verkeer en vervoer | -16.173 | -15.003 | -16.886 | -16.360 | 526 |
2.2 Parkeren | -370 | -375 | -326 | -315 | 12 |
2.3 Recreatieve havens | -148 | -188 | -205 | -200 | 5 |
2.4 Economische havens en waterwegen | -664 | -716 | -817 | -849 | -32 |
2.5 Openbaar vervoer | -359 | -478 | -521 | -446 | 74 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -12.590 | -12.884 | -13.850 | -13.496 | 353 |
7.2 Riolering | -5.765 | -5.636 | -6.013 | -6.437 | -424 |
7.3 Afval | -7.982 | -8.706 | -8.989 | -8.806 | 183 |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | -2.311 | -2.296 | -2.400 | -2.410 | -10 |
Totaal Lasten | -46.364 | -46.282 | -50.008 | -49.320 | 688 |
Totaalsaldo van baten en lasten | -23.836 | -22.231 | -24.684 | -23.578 | 1.106 |
2.1 Verkeer en vervoer | 955 | 335 | 246 | 306 | 60 |
2.2 Parkeren | 33 | 33 | 32 | 32 | -0 |
2.3 Recreatieve havens | 61 | 61 | 61 | 61 | 0 |
2.4 Economische havens en waterwegen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2.5 Openbaar vervoer | 125 | 0 | 75 | 85 | 10 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 847 | 176 | 319 | 269 | -50 |
7.2 Riolering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Onttrekkingen reserves | 2.020 | 604 | 733 | 752 | 19 |
2.1 Verkeer en vervoer | -700 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2.3 Recreatieve havens | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2.5 Openbaar vervoer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -478 | 0 | -100 | -100 | 0 |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Stortingen reserves | -1.178 | 0 | -100 | -100 | 0 |
Geraamd resultaat programma 2. Verkeer, vervoer en openbare ruimte | -22.994 | -21.627 | -24.051 | -22.925 | 1.125 |
De belangrijkste financiële afwijkingen zijn in onderstaand overzicht weergegeven (zie gerealiseerd resultaat, kolom “Saldo 2023) uit bovenstaande tabel. Verschillen tussen taakvelden die per saldo budgettair neutraal zijn, zijn buiten deze verschillenanalyse gelaten.
Onderwerp / Taakveld | Overschot (+) / Tekort (-) | Voordeel / Nadeel | Belangrijkste verklaringen |
---|---|---|---|
Openbare verlichting / Openlucht recreatie | 0,3 | Voordeel | De nieuwe aanbesteding van het energiecontract heeft een gunstig effect gehad op de energiekosten. |
Verkeer en Vervoer | 0,4 | Voordeel | Voordelen op onderhoud wegen en onkruidbeheersing op verharding doordat het onderhoud door de aannemer in 2024 is uitgevoerd terwijl wij in de planing rekening hielden met uitvoering eind 2023. |
0,2 | Voordeel | Wij ontvingen alsnog in 2023 een bijdrage van Rijkswaterstaat voor de veerverbinding Willemstad-Numansdorp (€ 0,1 mln.) en een eenmalige teruggaaf deelnemersbijdrage Kiltunnel over de jaren 2019-2022 (€ 0,1 mln.). | |
Openbaar groen | 0,3 | Voordeel | Betreft met name niet bestede budgetten onderhoud openbaar groen. Het geplande onderhoud voor 2023 is uiteindelijk niet meer uitgevoerd (o.a. als gevolg van capaciteitsgebrek bij aannemer en gemeente). |
Afval | -0,3 | Nadeel | Lagere opbrengst afvalstoffenheffing door minder ledigingen (mede als gevolg van de tariefsverhoging). (-/- € 0,5). Daar tegenover lagere verwerkingskosten (+/+ € 0,2 miljoen) van afvalstromen op basis van nacalculatie dan geraamd door RAD. |
Overig | 0,3 | Voordeel | Overige verschillen op dit programma onder de rapportagegrens van €250.000. |
Totaal | 1,2 | Overschot op budget 2023 |
Beleidsindicatoren
Onderstaande tabel geeft de beleidsindicatoren weer die betrekking hebben op dit programma. De gegevens komen hierbij vanuit “Waar staat je gemeente.nl”.
Indicatoren BBV (peildatum "Waarstaatjegemeente" (26-03-2024) | Jaar | Hoeksche Waard | Nederland | Gemeente weinig stedelijk |
---|---|---|---|---|
Huishoudelijk restafval, in kg per inwoner | 2022 | 121 | 148 | 109 |