Programma 4 Onderwijs
Tot het programma Onderwijs behoren de taakvelden openbaar basisonderwijs, onderwijshuisvesting en onderwijsbeleid en leerlingzaken.
Wat gebeurde er om ons heen?
Wij geven de ontwikkelingen in 2023 per onderwerp weer.
Inclusieve samenleving en gelijke kansen
Een inclusieve samenleving start met gelijke kansen voor alle kinderen om zich te ontwikkelen en te ontplooien. Het rijksbeleid richt zich de komende jaren op het versterken van de onderwijskwaliteit en voldoende personeel. Daarnaast wordt de kansengelijkheid vergroot door te investeren in de kinderopvang en de voor- en vroegschoolse educatie. De vergoeding voor kinderopvang voor werkende ouders wordt in stappen verhoogd naar maximaal 96% van het maximaal te vergoeden uurtarief. De uiteindelijke vergoeding is afhankelijk van het inkomen van ouders. Tenslotte gaat landelijk extra aandacht uit naar een verbeteraanpak voor passend onderwijs en het terugbrengen naar 0 van het aantal onnodige thuiszitters.
Lokaal wordt ingezet op het terugdringen en/of stabiliseren van de personeelstekorten in onderwijs en kinderopvang en op Gelijke Kansen voor Kinderen. Dit gebeurt vanuit de Lokale Educatieve Agenda en het Plan Nationaal Programma Onderwijs.
Nieuwkomers
De instroom van nieuwkomers is toegenomen. Dit hangt samen met de oorlog in Oekraïne en een toename van het aantal asielzoekers en statushouders. In de komende jaren blijft maatwerk voor nieuwkomersonderwijs aandacht vragen.
De instroom van Oekraïense leerlingen is in 2023 doorgegaan. Er is een start gemaakt met de inbedding van onderwijs aan Oekraïense leerlingen in het reguliere primair onderwijs.
Nationaal Programma Onderwijs
Tot 31 juli 2025 ontvangen gemeenten een specifieke uitkering om de onderwijsvertraging die kinderen opliepen tijdens de coronaperiode in te halen. In overleg met partners als onderwijs en kinderopvang (maar ook bibliotheek en partners jeugdhulp) werken we aan de onderwijskansen volgens een lokaal plan NPO (Nationaal Programma Onderwijs).
De verschillende activiteiten uit het NPO-plan liepen door in 2023. In 2023 is vanuit het budget éénmalig ingezet op extra capaciteit leerplicht bij LVS (Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten).
Hervormingsagenda Jeugd
In 2023 is de Hervormingsagenda Jeugd 2023-2028 vastgesteld. De Hervormingsagenda gaat, onder andere, over de samenwerking onderwijs-jeugdhulp. Het doel is jeugdhulp steviger te verbinden aan het onderwijs.
Op lokaal niveau heeft de samenwerking onderwijs jeugdhulp aandacht gekregen. In 2023 heeft de gemeente een themabijeenkomst georganiseerd voor de partners uit onderwijs en jeugdhulp met als doel de verbinding en samenwerking verder te versterken. In 2024 krijgt dit een vervolg.
Lokale Educatieve Agenda
We werken met onderwijspartners en opvangpartners aan onderwijskansen en de verbinding onderwijs-jeugdhulp bijvoorbeeld via de Lokale Educatieve Agenda 2023-2026.
In 2023 is de Lokale Educatieve Agenda 2023-2026 Hoeksche Waard bekrachtigd door de partners uit onderwijs, kinderopvang en jeugdhulp. Op de agenda staan 9 thema’s die gezamenlijk worden opgepakt.
Leerplicht en voortijdig Schoolverlaten
In het schooljaar 2022-2023 was er in de regio Zuid-Holland Zuid sprake van een toename van verzuim en thuiszitten. In 2023 heeft Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten (LVS) extra formatie in kunnen zetten om de wettelijke taken uit te voeren.
Leerlingenvervoer
In 2023 kregen ouders en hun kinderen te maken met problemen binnen het leerlingenvervoer. Dit was het gevolg van een plotselinge wisseling van een vervoerder. Daarnaast speelde het landelijke probleem van tekorten op de arbeidsmarkt ook in de Hoeksche Waard. Er hebben intensieve overleggen plaatsgevonden met de vervoerder waarbij er verschillende interventies zijn doorgevoerd. De situatie is hierdoor aanzienlijk verbeterd.
Wat hebben we bereikt? Wat hebben we gedaan?
Wat willen we bereiken | Wat gaan we ervoor doen | Planning | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
Stimuleren van persoonlijke ontwikkeling en zelfredzaamheid: het bevorderen van kansengelijkheid in de voorschoolse periode en in het onderwijs | Lokale uitvoering Nationaal Programma Onderwijs (tijdelijk) | 2023-2025 | Het lokale plan voor het Nationaal Programma Onderwijs is in de uitvoeringsfase en loopt door tot augustus 2025. Vanuit de NPO middelen wordt ingezet op: intensivering bibliotheekwerk voor jeugd en onderwijs, uitbreiding capaciteit schoolmaatschappelijk werk, kennisdeling en ontmoeting onderwijs/jeugd en ouderbetrokkenheid, thuiszitters en taalondersteuning nieuwkomers. | |
Evalueren en actualiseren Verordening Leerlingenvervoer | 2023 | Er is in 2023 nog niet gestart met het opstellen van een nieuwe verordening leerlingenvervoer. De nieuwe modelverordening van de VNG is nog niet beschikbaar. Er is sprake van toegenomen urgentie op het leerlingenvervoer. In 2024 wordt het opstellen van de nieuwe verordening opgepakt. | ||
Evalueren en actualiseren beleidsregels SMI | 2023 | De aanpassing van de beleidsregels SMI heeft vertraging opgelopen. In 2024 zal besluitvorming plaats vinden. | ||
Actualiseren en uitvoeren Lokale Educatieve Agenda Hoeksche Waard (LEA), waaronder de thema’s | 2023-2025 | |||
Versterken van een sociaal en verbonden Hoeksche Waard: een kwalitatief goed onderwijshuisvestingsaanbod | Uitvoering geven aan het door de raad vastgestelde Integraal Huisvestingsplan (IHP) Onderwijs 2021 - 2024 | 2023-2024 | ||
We maken een integrale, inhoudelijke afweging over schoolzwemmen in de op te stellen Nota Sport en Bewegen. | 2023-2024 | De nota sport en bewegen is in februari 2024 vastgesteld. Het schoolzwemmen wordt afgeschaft. | ||
Versterken van een sociaal en verbonden Hoeksche Waard: het stimuleren van een passend, toegankelijk, gedifferentieerd en kwalitatief hoogwaardig onderwijsaanbod voor ieder kind in de Hoeksche Waard | Uitvoering geven aan de vastgestelde Lokale Educatieve Agenda 2021-2022 Hoeksche Waard (LEA), waaronder de thema’s: | 2023-2024 | De LEA 2021-2022 is afgerond. De LEA 2023-2026 is bekrachtigd. |
Wat heeft het gekost?
In de tabel staan, per taakveld, de baten en lasten van dit programma, het gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten, de mutaties in de reserves en het gerealiseerde resultaat. Hierbij worden de baten weergegeven als + en de lasten als –. De onttrekkingen aan de reserves zijn gebaseerd op de werkelijk gemaakte kosten (indien systeemreserves). De kosten van de overhead (taakveld 0.4) worden, conform de BBV, weergegeven in het onderdeel “Algemene dekkingsmiddelen, overhead, VPB en onvoorzien”.
Taakveld | Werkelijk 2022 | Primitieve begroting 2023 | Actuele begroting 2023 | Werkelijk 2023 | Saldo 2023 |
---|---|---|---|---|---|
4.1 Openbaar basisonderwijs | 15 | 21 | 21 | 7 | -14 |
4.2 Onderwijshuisvesting | 1.788 | 4 | 169 | 258 | 88 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 1.376 | 1.153 | 1.528 | 1.475 | -53 |
Totaal Baten | 3.179 | 1.178 | 1.719 | 1.740 | 21 |
4.1 Openbaar basisonderwijs | -860 | -692 | -853 | -918 | -65 |
4.2 Onderwijshuisvesting | -4.099 | -2.153 | -2.349 | -2.510 | -161 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | -4.065 | -4.074 | -4.325 | -4.198 | 127 |
Totaal Lasten | -9.024 | -6.920 | -7.526 | -7.626 | -99 |
Totaalsaldo van baten en lasten | -5.846 | -5.742 | -5.808 | -5.886 | -78 |
4.2 Onderwijshuisvesting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Onttrekkingen reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4.2 Onderwijshuisvesting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Stortingen reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat programma 4. Onderwijs | -5.846 | -5.742 | -5.808 | -5.886 | -78 |
De belangrijkste financiële afwijkingen zijn in onderstaand overzicht weergegeven (zie gerealiseerd resultaat, kolom “Saldo 2023) uit bovenstaande tabel. Verschillen tussen taakvelden die per saldo budgettair neutraal zijn, zijn buiten deze verschillenanalyse gelaten.
Onderwerp / Taakveld | Overschot (+) / Tekort (-) | Voordeel / Nadeel | Belangrijkste verklaringen |
---|---|---|---|
Overig | -0,1 | Nadeel | Overige verschillen op dit programma onder de rapportagegrens van €250.000. |
Totaal | -0,1 | Tekort op budget 2023 |
Beleidsindicatoren
Onderstaande tabel geeft de beleidsindicatoren weer die betrekking hebben op dit programma. De gegevens komen hierbij vanuit “Waar staat je gemeente.nl”.
Indicatoren BBV (peildatum "Waarstaatjegemeente" (26-03-2024) | Jaar | Hoeksche Waard | Nederland | Gemeente weinig stedelijk |
---|---|---|---|---|
% Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie | 2023 | 2,0 | 2,4 | 2,0 |
Absoluut verzuim per 1.000 leerplichtige leerlingen 5-18 jr | 2022 | 0,5 | 4,2 | 4,7 |
Relatief verzuim per 1.000 leerplichtige leerlingen 5-18 jr | 2022 | 5 | 24 | 19 |