Verbonden Partijen
Algemeen
Een verbonden partij is volgens het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) provincies en gemeenten een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente een bestuurlijk én een financieel belang heeft.
Een bestuurlijk belang is zeggenschap door vertegenwoordiging in het bestuur of door stemrecht.
Een financieel belang is:
- een bedrag dat aan de verbonden partij ter beschikking is gesteld en niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat;
- of het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat als de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt.
Eerder door de Hoeksche Waardse gemeenten geharmoniseerd beleid ten aanzien van verbonden partijen
Iedere gemeente heeft op basis van autonomie een eigen verantwoordelijkheid voor verbonden partijen. Voor de effectuering daarvan heeft de gemeente echter de andere deelnemers nodig. Gezamenlijke aansturing en regievoering zijn nodig voor een gemeenschappelijke strategie. De raden van de Hoeksche Waardse gemeenten hebben daarom eerder de Nota verbonden partijen gemeente Hoeksche Waard vastgesteld en nader uitgewerkt. Op grond hiervan is vervolgens in beeld gebracht in hoeverre de governance bij verbonden partijen op orde is en wat nog kan worden verbeterd. Het blijkt dat de vereiste bestuurs- en beheersingsmiddelen in opzet en bestaan bij de verbonden partijen aanwezig zijn.
Gebaseerd op het advies dat de Raad voor het openbaar bestuur heeft uitgebracht, is vervolgens de regionale notitie Naar een goede wisselwerking tussen de raden en verbonden partijen opgesteld. De kernboodschap is dat het veel effectiever is om in gesprek te gaan met de verbonden partijen in plaats van gebruik te maken van de formele weg.
Ook op het niveau van Zuid-Holland Zuid heeft een regionale raadswerkgroep/denktank zich gebogen over het onderwerp Grip op verbonden partijen. Dit heeft in 2017 geresulteerd in een opleverdocument waarin adviezen en aanbevelingen staan om de relaties te verbeteren tussen de raden en de drie gemeenschappelijke regelingen op Zuid-Holland Zuid-niveau. In januari 2021 is de auditcommissie mondeling geïnformeerd over de laatste stand van zaken.
Actualisatie beleid verbonden partijen
Hoewel niet formeel door de gemeenteraad bekrachtigd, werden bij de start van de gemeente Hoeksche Waard de bovenbeschreven eerder vastgestelde regionale nota's wel als richtlijnen beschouwd voor het beleid ten aanzien van de verbonden partijen.
Echter op grond van de Financiële verordening gemeente Hoeksche Waard 2021 biedt het college de raad periodiek een Nota verbonden partijen aan en stelt de raad de nota vast. In de loop van 2020 werd duidelijk dat de voorgenomen wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen naar verwachting in 2022 in werking zou treden. Deze versterkt de kaderstellende en controlerende rol van de raden. Daarnaast worden de participatiemogelijkheden van inwoners en belanghebbenden bij de besluitvorming in gemeenschappelijke regelingen vergroot. Gelet op deze impact heeft de auditcommisie in februari 2021 ingestemd met het voorstel om de actualisatie van het beleid ten aanzien van de verbonden partijen (i.c. een Nota verbonden partijen) pas op te pakken als de gewijgde Wgr in werking is getreden (1 juli 2022).
De Rekenkamer Hoeksche Waard is op verzoek van de raad in mei 2022 het casusonderzoek verbonden partijen gestart. De onderzoeksvraag luidde: hoe zijn sturing, controle en verantwoording ten aanzien van de verbonden partijen georganiseerd en wat is de uitwerking hiervan in de praktijk. Het eindrapport 'Grip op verbonden partijen? Balans bij drie verbonden partijen?' is op 21 december 2022 aan de raad aangeboden. Op voorstel van de begeleidingscommissie rekenkamer heeft de raad hierover op 7 maart 2023 een besluit genomen.
Bovenstaande ontwikkelingen leidden medio 2023 tot het opstellen van een Startnotitie verbonden partijen die erop gericht is dat de raad een nieuwe Nota verbonden partijen ter besluitvorming krijgt voorgelegd. De raad stelde op 7 november 2023 deze startnotitie vast. De nota verbonden partijen wordt in nauwe samenwerking tussen griffie en ambtelijke organisatie opgesteld en naar verwachting in de eerste helft van 2024 ter besluitvorming aan de raad aangeboden.
Beleidskader/verordeningen
De volgende notities en verordeningen vormen mede de basis voor het te actualiseren beleid voor verbonden partijen:
- Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV);
- Wet gemeenschappelijke regelingen (gewijzigd per 1 juli 2022);
- Financiële verordening gemeente Hoeksche Waard 2021;
- Raadsbesluiten van de vijf voormalige gemeenten (formeel niet door de gemeenteraad Hoeksche Waard bekrachtigd):
- Vaststelling en uitwerking Nota ‘Verbonden partijen gemeenten Hoeksche Waard’;
- Vaststelling notitie ‘Naar een goede wisselwerking tussen gemeenteraden en verbonden partijen in de Hoeksche Waard’;
- Vaststelling Rekenkamerrapport risicomanagement;
- Doorwerking adviezen Denktank Grip op Gemeenschappelijke Regelingen Zuid-Holland Zuid;
- Eindrapport Rekenkamer Hoeksche Waard 'Grip op verbonden partijen! Balans bij drie verbonden partijen?' en het raadsbesluit hierover van 7 maart 2023;
- Raadsbesluit 7 november 2023 vaststelling Startnotitie verbonden partijen.
Risicoprofiel
Op grond van het BBV moet in de paragraaf ‘verbonden partijen’ per verbonden partij een risicoprofiel worden opgenomen. Voor deze risicoanalyse worden de financiële en bestuurlijke risico’s in beeld gebracht. In de betreffende programma’s staan we overigens ook uitgebreider stil bij de gemeenschappelijke regelingen met een hoog risicoprofiel.
Financiële risico’s verbonden partijen
Onderstaand overzicht geeft weer hoe de financiële analyse wordt uitgevoerd. Dat gebeurt aan de hand van 7 vragen. De vragen richten zich met name op de begrippen control en governance en daarmee op sturing, beheersing, verantwoording en toezicht. Bij een overwegend lage score is de eindconclusie van de financiële analyse dat ook daar laag wordt gescoord. De vragen zijn nadrukkelijk bedoeld als hulpmiddel voor de analyse. Omdat niet alle vragen geheel kwantificeerbaar zijn, is discussie over de scores mogelijk.
Vragen | Laag | Gemiddeld | Hoog |
---|---|---|---|
1. Omvang jaarlijkse financiele bijdrage | < 450.000 | 450.000- 1.000.000 | > 1.000.000 |
2. Is het weerstandsvermogen in de verbonden partij toereikend? | Volledig | Deels | Niet |
3. Benodigd gemeentelijk weerstandsvermogen op basis van risico's bij de verbonden partijen | < 45.000 | 45.000- 100.000 | > 100.000 |
4. In hoeverre is de gemeente financieel aansprakelijk? | Niet | Gedeeltelijk | Volledig |
5. Is de organisatie in staat om financieel bij te sturen? | Volledig | Deels | Niet |
6. Is de bedrijfsvoering van de organisatie op orde? | Ja | Gedeeltelijk | Nee |
7. Is de kwaliteit van het risicomanagement van de organisatie op orde? | Ja | Gedeeltelijk | Nee |
Bestuurlijke (inhoudelijke) risico’s verbonden partijen
Hieronder vermelden we op welke manier de bestuurlijke analyse wordt uitgevoerd. Dat gebeurt aan de hand van 7 vragen. Naast aandacht voor control en governance in de financiële analyse (de zogenoemde ‘hard controls’) komen ook de zogenoemde ‘soft controls’ aan bod. Denk hierbij aan begrippen als welwillendheid, leiderschap, integriteit en vertrouwen. Bij een overwegend lage score is de eindconclusie van de bestuurlijke analyse dat ook laag wordt gescoord. De vragen zijn ook hier nadrukkelijk bedoeld als hulpmiddel voor de analyse. Omdat niet alle vragen geheel kwantificeerbaar zijn, is discussie over de scores mogelijk.
Vragen | Laag | Gemiddeld | Hoog |
---|---|---|---|
1. In hoeverre komt het gemeentelijk belang overeen met het belang van de organisatie? | Volledig | Gedeeltelijk | Minimaal |
2. Is er invloed op de samenstelling van het bestuur? | Ja | Nee | |
3. Is de gemeente vertegenwoordigd in het bestuur (en in welke stemverhouding)? | DB | AB/overig | Nee |
4. Zijn er duidelijke afspraken over doelen en te leveren prestaties en worden deze afspraken nagekomen? | Ja | Gedeeltelijk | Nee |
5. In welke mate is er vertrouwen in bestuur en/of directie van de verbonden partij? | Maximaal | Gemiddeld | Minimaal |
6. Zijn er duidelijke afspraken over informatievoorziening? | Ja | Gedeeltelijk | Nee |
7. In hoeverre zijn de te leveren prestaties van invloed op de realisatie van gemeentelijke beleidsdoelstellingen? | Minimaal | Gemiddeld | Maximaal |
De gecombineerde financiële en bestuurlijke analyse leidt tot het volgende risicoprofiel van de gemeenschappelijke regelingen:
Ontwikkelingen verbonden partijen
Nieuwe verbonden partijen
Er zijn geen voornemens om verbindingen met nieuwe partijen aan te gaan.
Beëindigen van verbonden partijen
Er bestaan geen voornemens om de deelname aan een of meerdere verbonden partijen te beëindigen.
Wijzigingen van bestaande verbonden partijen
GR SVHW
De raad heeft op 15 juni 2023 besloten het college toestemming te verlenen om in te stemmen met de 1e wijziging van de GR SVHW 2023. Deze wijziging is op 1 juli 2023 in werking getreden.
De raad heeft op 17 november 2023 besloten het college toestemming te verlenen om in te stemmen met de 2e wijziging van de GR SVHW 2023. Deze wijziging is per 1 januari 2024 in werking getreden.
De raad wordt op 23 april 2024 voorgesteld geen zienswijze in te dienen over de 3e voorgenomen wijziging van de GR SVHW 2023. Deze wijziging dient per 1 januari in 2025 in werking te treden.
GR Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
De raad wordt op 26 maart 2024 voorgesteld het college toestemming te verlenen om in te stemmen met de 5e wijziging van de GR.
GR Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid
De raad wordt op 26 maart 2024 voorgesteld een zienwijze kenbaar te maken op de voorgestelde wijziging van de GR.
Stichting Inkoopbureau West-Brabant
Stichting Inkoopbureau West-Brabant heeft besloten om de bedrijfsnaam te veranderen in de nieuwe bedrijfsnaam Karel.
Aandachtspunten bij bestaande verbonden partijen
Ter uitvoering van de motie Beleidskeuzes is een aantal verdiepingsopdrachten vastgesteld. Een daarvan betreft de gemeenschappelije regelingen. Gezien het feit dat de motie beleidskeuzes oproept om kritisch te kijken naar alle uitgaven (beleid) én het aandeel van de gemeenschappelijke regelingen op de totale gemeentebegroting substantieel is, is het evident om óók de uitgaven aan de gemeenschappelijke regelingen kritisch onder de loep te nemen. Met het oog op de gemeentelijke ravijnjaren is het van belang dat ook de gemeenschappelijke regelingen zich gaan voorbereiden op scenario's, mogelijke ombuigingen etc. om op die manier ook een bijdrage te leveren aan de steeds krapper wordende financiële ruimte bij gemeenten.
Aandeel verbonden partijen
In het volgende overzicht is het totale aandeel van bijdragen aan verbonden partijen afgezet tegen de totale gemeentelijke lasten weergegeven. Hieruit blijkt dat de totale bijdrage aan verbonden partijen ongeveer 20% betreft van ons begrotingstotaal.
Programma | Aandeel verbonden partijen | Totalen lasten programma | % |
---|---|---|---|
0. Bestuur en ondersteuning | 1 | 10.339 | 0% |
1. Veiligheid | 7.853 | 10.606 | 74% |
2. Verkeer, vervoer en openbare ruimte | 9.344 | 49.320 | 19% |
3. Economie | 0 | 3.513 | 0% |
4. Onderwijs | 449 | 7.626 | 6% |
5. Sport, cultuur en recreatie | 2.172 | 13.143 | 17% |
6. Sociaal domein | 20.076 | 96.650 | 21% |
7. Volksgezondheid en milieu | 5.341 | 9.071 | 59% |
8. Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening | 0 | 10.355 | 0% |
9. Algemene dekkingsmiddelen, overhead, Vpb en onvoorzien | 1.803 | 35.209 | 5% |
Totaal | 47.039 | 245.832 | 19% |
Grafisch ziet het er als volgt uit:
Uit bovenstaand overzicht valt af te lezen in hoeverre de totale lasten per programma worden ingevuld met bijdragen aan gemeenschappelijke regelingen.
In het volgende overzicht zijn de bijdragen per verbonden partij afgezet tegen de totale deelnemersbijdragen aan verbonden partijen. Hiermee worden de onderlinge verhoudingen van de deelnemersbijdragen inzichtelijk. In dit overzicht zijn de verbonden partijen waar de gemeente bijdragen (dividend) van ontvangt buiten beschouwing gelaten.
Verbonden Partij | Bijdrage | % |
---|---|---|
SVHW | 1.201 | 2,6 |
Veiligheidsregio ZHZ | 7.853 | 16,7 |
Dienst Gezondheid en Jeugd | 22.910 | 48,7 |
Omgevingsdienst ZHZ | 1.806 | 3,8 |
Bres | 4.450 | 9,5 |
RAD | 8.498 | 18,1 |
Overig | 321 | 0,7 |
47.039 | 100 |
Overzicht verbonden partijen
Onze gemeente neemt deel in onderstaande verbonden partijen.
A Gemeenschappelijke regelingen
GR Samenwerking Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)
Programma | 2. Verkeer, vervoer en openbare ruimte / Algemene dekkingsmiddelen, overhead, vpb en onvoorzien |
Taakveld | 0.61 OZB-woningen |
Deelnemers | De gemeenten Alblasserdam, Albrandswaard, Altena, Barendrecht, Drimmelen, Goeree- Overflakkee, Hardinxveld-Giessendam, Hoeksche Waard, Krimpenerwaard, Lansingerland, Nieuwkoop, Ridderkerk, Voorne aan Zee en Waterschap Hollandse Delta. |
Vestigingsplaats | Klaaswaal |
Website |
Wijze waarop de verbonden partij bijdraagt aan doelstellingen van de gemeente
Een zo doelmatig mogelijke uitvoering van werkzaamheden voor de heffing en invordering van belastingen, heffingen en rechten, de Wet waardering onroerende zaken, de administratie van vastgoedgegevens, het verstrekken van vastgoedgegevens aan de deelnemers en derden en de Wet basisregistraties adressen en gebouwen.
Bestuurlijk
Het algemeen bestuur bestaat uit twee leden uit het college van dijkgraaf en heemraden van het Waterschap Hollandse Delta en een collegelid van iedere deelnemende gemeente. Onze gemeente is vertegenwoordigd door wethouder Van der Wulp. Zijn vervanger is wethouder Van Waveren. De vertegenwoordigers van het Waterschap hebben ieder een meervoudig stemrecht van 6, de overige leden van het algemeen bestuur hebben 1 stem. Het algemeen bestuur besluit met meerderheid van stemmen. Bij het staken van de stemmen beslist de voorzitter. Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter en vier leden uit en door het algemeen bestuur aan te wijzen. Onze gemeente is hierin vertegenwoordigd door wethouder Van der Wulp. Er is ook een ambtelijke commissie met als taak het algemeen bestuur gevraagd en ongevraagd te adviseren over alle aangelegenheden over SVHW. Iedere deelnemer heeft een vertegenwoordiger in de commissie.
Financieel belang
Uittreding: Hiervoor stelt een onafhankelijke registeraccountant een liquidatieplan op. Het plan wordt door het algemeen bestuur vastgesteld. De daarin beschreven financiële verplichtingen zijn bindend.
Opheffing: Een besluit hiertoe kan worden genomen door ten minste twee derde van het aantal deelnemers. Een onafhankelijke registeraccountant stelt het liquidatieplan op dat door het algemeen bestuur wordt vastgesteld.
Kengetallen
Financiële kengetallen | Bedrag (x €1.000) |
---|---|
Opgenomen lasten (= bijdrage aan GR) in jaarrekening 2023 | 1.201 |
Werkelijk resultaat van de verbonden partij in 2023 | 684 |
Eigen vermogen per 1-1-2023 | 847 |
Eigen vermogen per 31-12-2023 | 1.450 |
Vreemd vermogen per 1-1-2023 | 6.597 |
Vreemd vermogen per 31-12-2023 | 10.328 |
Solvabiliteit per 1-1-2023 (= eigen vermogen/totaal vermogen) | 11% |
Solvabiliteit per 31-12-2023 (= eigen vermogen/totaal vermogen) | 12% |
GR Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid
Programma | 1. Veiligheid |
Taakveld | 1.1 Crisisbeheersing en Brandweer |
Deelnemers | De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido- Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht |
Vestigingsplaats | Dordrecht |
Website |
Wijze waarop de verbonden partij bijdraagt aan doelstellingen van de gemeente
Het openbaar lichaam integreert de brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening (bij ongevallen en rampen) met behoud van lokale verankering, bestuurlijk en operationeel op regionaal niveau binnen het samenwerkingsgebied. Dit moet een doelmatige en slagvaardige hulpverlening verzekeren, mede op basis van een gecoördineerde voorbereiding. Ook is het openbaar lichaam een platform voor samenwerking met diensten die aan hulpverlening zijn gelieerd met partners, organisaties en andere openbare lichamen.
Bestuurlijk
Het algemeen bestuur bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. Onze gemeente is hierin vertegenwoordigd door de burgemeester, wethouder Boogaard is zijn vervanger. Elk lid van het algemeen bestuur heeft één stem. Het algemeen bestuur beslist bij meerderheid van stemmen; als de stemmen staken, geeft de stem van de voorzitter de doorslag.
Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter en 3 tot 4 overige leden, door en uit het algemeen bestuur aan te wijzen. Onze gemeente is hierin vertegenwoordigd door de burgemeester.
Financieel belang
De deelnemende gemeenten waarborgen de betaling van rente en aflossing van de geldleningen die de Veiligheidsregio aangaat voor de uitvoering van zijn taak, in de verhouding tot het inwoneraantal op 1 januari van het dienstjaar waarin de geldlening wordt aangegaan.
Uittreding: Dit is slechts mogelijk na wijziging van de verdeling van gemeenten in regio’s, als bedoeld in art. 8 Veiligheidsregio’s. Het algemeen bestuur regelt onder goedkeuring van Gedeputeerde Staten de gevolgen van uittreding.
Opheffing: De regeling kan slechts worden opgeheven voor zover dit op grond van artikel 8 en 9 van de Wet Veiligheidsregio’s mogelijk is. Het algemeen bestuur stelt - na het horen van de raden van de deelnemende gemeenten - het liquidatieplan vast en regelt onder goedkeuring van Gedeputeerde Staten de vereffening van het vermogen.
Kengetallen
Financiële kengetallen | Bedrag (x €1.000) |
---|---|
Opgenomen lasten (= bijdrage aan GR) in jaarrekening 2023 | 7.853 |
Werkelijk resultaat van de verbonden partij in 2023 | 2.395 |
Eigen vermogen per 1-1-2023 | 3.431 |
Eigen vermogen per 31-12-2023 | 10.356 |
Vreemd vermogen per 1-1-2023 | 96.776 |
Vreemd vermogen per 31-12-20 | 84.739 |
Solvabiliteit per 1-1-2023 (= eigen vermogen/totaal vermogen) | 3,5% |
Solvabiliteit per 31-12-2023 (= eigen vermogen/totaal vermogen) | 10,9% |
GR Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid
Programma | 4. Onderwijs 6. Sociaal Domein en 7. Volksgezondheid en Milieu |
Taakveld | 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken, 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+, 6.72 Maatwerkdienstverlening 18-, 6.81 Geëscaleerde zorg18+, 6.82 Geëscaleerde zorg 18-, 7.1 Volksgezondheid |
Deelnemers | De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido- Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht |
Vestigingsplaats | Dordrecht |
Website |
Wijze waarop de verbonden partij bijdraagt aan doelstellingen van de gemeente
Het samenwerkingverband behartigt mede de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers om het gebied evenwichtig en voorspoedig te ontwikkelen vanuit het beginsel van verlengd lokaal bestuur. Hiertoe worden hoofdlijnen bepaald van gewenste ontwikkelingen door sturing, ordening, integratie en in voorkomende gevallen uitvoering in de taakvelden publieke gezondheid, onderwijs, jeugdzorg en maatschappelijke ondersteuning, meer in het bijzonder huiselijk geweld en kindermishandeling, zoals bedoeld in de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.
Bestuurlijk
Het algemeen bestuur bestaat uit 1 lid per deelnemer (door en uit het college van burgemeester en wethouders aan te wijzen). Onze gemeente is hierin vertegenwoordigd door wethouder Blaak-van de Lagemaat, haar vervanger is wethouder Van Waveren. Elk lid van het algemeen bestuur heeft een gewogen stemrecht. De stemverhouding is gebaseerd op het aantal inwoners van de deelnemende gemeenten. Besluiten worden genomen met meerderheid van stemmen. Als de stemmen staken, wordt het voorstel geacht te zijn verworpen. Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter en vier leden die door het algemeen bestuur uit zijn midden worden aangewezen. Onze gemeente is hierin vertegenwoordigd door wethouder Blaak-van de Lagemaat.
Financieel belang
In de begroting wordt aangegeven welke bijdrage elke deelnemer verschuldigd is aan het samenwerkingsverband. De kosten aan het samenwerkingsverband per deelnemers bestaan uit algemene kosten (toe te rekenen op basis van het aantal inwoners) en overige kosten (toe te rekenen aan de deelnemers die deelnemen aan die taken waarop de kosten betrekking hebben). De deelnemers zorgen ervoor dat het samenwerkingsverband altijd over voldoende geld beschikt om aan zijn verplichtingen tegenover derden te kunnen voldoen. De deelnemers garanderen bovendien de nakoming van huidige en toekomstige verplichtingen die de publieke rechtspersoon op enig moment tegenover die geldgever heeft.
Uittreding: Hiervoor is toestemming nodig van het algemeen bestuur. Het algemeen bestuur regelt ook de (financiële) gevolgen.
Opheffing: Een besluit hiertoe kan worden genomen door tenminste driekwart van het aantal deelnemende gemeenten. Het algemeen bestuur stelt het liquidatieplan op.
Kengetallen
Financiële kengetallen | Bedrag (x €1.000) |
---|---|
Opgenomen lasten (= bijdrage aan GR) in jaarrekening 2023 | 22.910 |
Werkelijk resultaat van de verbonden partij in 2023 | 802 |
Eigen vermogen per 1-1-2023 | 1.933 |
Eigen vermogen per 31-12-2023 | 2.676 |
Vreemd vermogen per 1-1-2023 | 32.262 |
Vreemd vermogen per 31-12-2023 | 31.002 |
Solvabiliteit per 1-1-2023 (= eigen vermogen/totaal vermogen) | 5,6 % |
Solvabiliteit per 31-12-2023 (= eigen vermogen/totaal vermogen) | 7,8 % |
GR Schadevergoedingsschap HSL-Zuid, A16 en A4
Programma | 2. Verkeer, vervoer en openbare ruimte |
Taakveld | 2.1 Verkeer en vervoer |
Deelnemers | De gemeenten Haarlemmermeer, Alphen aan den Rijn, Lansingerland, Zoetermeer, Rotterdam, Zwijndrecht, Hoeksche Waard, Dordrecht, Moerdijk en Breda en de minister van Infrastructuur en Milieu |
Vestigingsplaats | Rotterdam |
Website | - |
Wijze waarop de verbonden partij bijdraagt aan doelstellingen van de gemeente
De regeling bevordert de doelmatige, deskundige en gelijksoortige behandeling en beslissing van verzoeken om schadevergoeding die verband houden met de aanleg van de HSL-Zuid en de daartoe nodige verbreding, verlegging en reconstructie van de A16 en A4. Deze regeling schept ook duidelijkheid voor de burgers over de bevoegde instantie.
Bestuurlijk
Het algemeen bestuur bestaat uit 1 lid en1 plaatsvervangend lid per deelnemer, door de colleges uit hun midden aan te wijzen. Onze gemeente is hierin vertegenwoordigd door wethouder Van der Wulp. Zijn vervanger is wethouder Heij. Het algemeen bestuur besluit bij meerderheid van stemmen. Ieder lid heeft een stem.
Het dagelijks bestuur bestaat uit tenminste drie leden: de voorzitter, het door de minister van Infrastructuur en Milieu aangewezen lid en tenminste één ander door het algemeen bestuur uit zijn midden aangewezen lid. Onze gemeente is niet in het dagelijks bestuur vertegenwoordigd.
Financieel belang
De eventueel op grond van artikel 49 van de Wet op de ruimtelijke ordening (nu artikel 6.1 Wet ruimtelijke ordening) toe te kennen (plan)schadevergoeding komt volledig ten laste van het Rijk. In die zin heeft gemeente Hoeksche Waard geen financieel belang.
Uittreding: Een deelnemer kan uittreden bij besluit van de raad van de betrokken gemeente.
Opheffing: De GR vervalt van rechtswege op 1 januari 2026.
Kengetallen
Financiële kengetallen | Bedrag (x €1.000) |
---|---|
Opgenomen lasten (= bijdrage aan GR) in jaarrekening 2023 | n.v.t. |
Werkelijk resultaat van de verbonden partij in 2023 | n.v.t. |
Eigen vermogen per 1-1-2023 | n.v.t. |
Eigen vermogen per 31-12-2023 | n.v.t. |
Vreemd vermogen per 1-1-2023 | n.v.t. |
Vreemd vermogen per 31-12-2023 | n.v.t. |
Solvabiliteit per 1-1-2023 (= eigen vermogen/totaal vermogen) | n.v.t. |
Solvabiliteit per 31-12-2023 (= eigen vermogen/totaal vermogen) | n.v.t. |
GR Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
Programma | 7. Economische zaken en milieu |
Taakveld | 7.4 Milieubeheer |
Deelnemers | De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido- Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht en de provincie Zuid-Holland |
Vestigingsplaats | Dordrecht |
Website |
Wijze waarop de verbonden partij bijdraagt aan doelstellingen van de gemeente
De Omgevingsdienst ondersteunt de deelnemers bij de uitvoering van hun taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder. Ook ondersteunt de dienst bij taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.
Bestuurlijk
Het algemeen bestuur bestaat uit 1 lid en 1 plaatsvervangend lid per deelnemer (door en uit het college aan te wijzen). Onze gemeente is hierin vertegenwoordigd door wethouder Van der Wulp, zijn vervanger is wethouder Heij.
De deelnemers hebben een gewogen stemrecht. Onze gemeente heeft 7 van de 100 stemmen. Voor het tot stand komen van een besluit is een volstrekte meerderheid vereist. Wel moeten minimaal 3 deelnemers hun stem voor het voorstel hebben uitgebracht, wil het aangenomen zijn, behalve als de regeling anders bepaalt. De stemverhouding wordt eens per 4 jaar geëvalueerd of eerder als de financiële bijdrage(n) van een of meerdere deelnemers op basis van de meest recent vastgestelde (wijziging van de) begroting op enig moment substantieel afwijkt (afwijken) van de geldende stemverdeling.
Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter, plaatsvervangend voorzitter en 3 andere leden. Onze gemeente is hierin vertegenwoordigd door wethouder Van der Wulp.
Financieel belang
In de begroting wordt vastgelegd welke bijdrage elke deelnemer verschuldigd is aan de Omgevingsdienst. In een Bijdrageverordening die het algemeen bestuur vaststelt, worden de verschuldigde vergoedingen voor instandhouding van de Omgevingsdienst en de te leveren diensten vastgelegd.
Uittreding: Uittreding is mogelijk na verkregen toestemming van het vertegenwoordigend orgaan. Uittreden kan alleen met inachtneming van een opzegtermijn van tenminste één kalenderjaar. Het algemeen bestuur regelt de financiële en organisatorische gevolgen van de uittreding en stelt de verschuldigde schadeloosstelling vast. De schadeloosstelling bedraagt tenminste driemaal de jaaromzet van de betreffende deelnemer in het jaar waarin de deelnemer besluit uit te treden. In bijzondere omstandigheden kan het algemeen bestuur een andere schadeloosstelling vaststellen.
Opheffing: De regeling kan worden opgeheven indien ten minste 8 deelnemers, die tenminste 3/4 van het aantal stemmen in het algemeen bestuur vertegenwoordigen daartoe besluiten. Het algemeen bestuur stelt een liquidatieplan vast dat voorziet in de verplichting van de deelnemers tot deelneming in de financiële en personele gevolgen van de opheffing.
Kengetallen
Financiële kengetallen | Bedrag (x €1.000) |
---|---|
Opgenomen lasten (= bijdrage aan GR) in jaarrekening 2023 | 1.806 |
Werkelijk resultaat van de verbonden partij in 2023 | -629 |
Eigen vermogen per 1-1-2023 | 2.317 |
Eigen vermogen per 31-12-2023 | 655 |
Vreemd vermogen per 1-1-2023 | 5.973 |
Vreemd vermogen per 31-12-2023 | 7.507 |
Solvabiliteit per 1-1-2023 (= eigen vermogen/totaal vermogen) | 28% |
Solvabiliteit per 31-12-2023 (= eigen vermogen/totaal vermogen) | 8% |
GR Wegschap Tunnel Dordtse Kil
Programma | 2. Verkeer, vervoer en openbare ruimte |
Taakveld | 2.1 Verkeer en vervoer |
Deelnemers | Provincie Zuid-Holland en de gemeenten Dordrecht en Hoeksche Waard |
Vestigingsplaats | Dordrecht |
Website |
Wijze waarop de verbonden partij bijdraagt aan doelstellingen van de gemeente
De dienst beheert en exploiteert de Kiltunnel en de aansluitende wegverbindingen.
Bestuurlijk
Het algemeen bestuur bestaat uit 2 leden van iedere deelnemer, waarvan 2 aan te wijzen door de raad uit zijn midden en uit het college van de gemeente Hoeksche Waard, de voorzitter inbegrepen. Hiertoe zijn aangewezen de wethouders Van Waveren en Blaak-van de Lagemaat. Voor het tot stand komen van een besluit bij stemming is de volstrekte meerderheid vereist van de leden die aan de stemming hebben deelgenomen. Het algemeen bestuur neemt besluiten op basis van een gewogen stemverhouding.
Behalve als de vergadering voltallig is, wordt bij staking van stemmen besluitneming uitgesteld tot een volgende vergadering. In die vergadering kunnen de beraadslagingen worden heropend. Als de stemmen staken in een voltallige vergadering of voor de tweede maal over hetzelfde voorstel, wordt het geacht niet te zijn aangenomen. Het dagelijks bestuur bestaat uit 1 lid van iedere deelnemer uit en door het algemeen bestuur aan te wijzen. Onze gemeente is hierin vertegenwoordigd door wethouder Van Waveren.
Financieel belang
Elk van de deelnemers waarborgt de betaling van rente en aflossing van de door het Wegschap te sluiten leningen en in rekening-courant op te nemen gelden, in overeenstemming met de hierboven vermelde percentages. Als hieruit voor de deelnemers betalingen voortkomen, verrekenen de deelnemers deze onderling met gebruikmaking van dezelfde percentages.
Uittreding: Hiervoor kan het algemeen bestuur voorwaarden opstellen.
Opheffing: Het algemeen bestuur stelt een liquidatieplan op.
Kengetallen
Financiële kengetallen | Bedrag (x €1.000) |
---|---|
Opgenomen lasten (= bijdrage aan GR) in jaarrekening 2023 | 4 |
Werkelijk resultaat van de verbonden partij in 2023 | 2.425 |
Eigen vermogen per 1-1-2023 | 15.766 |
Eigen vermogen per 31-12-2023 | 18.191 |
Vreemd vermogen per 1-1-2023 | 49.404 |
Vreemd vermogen per 31-12-2023 | 45.807 |
Solvabiliteit per 1-1-2023 (= eigen vermogen/totaal vermogen) | 24% |
Solvabiliteit per 31-12-2023 (= eigen vermogen/totaal vermogen) | 28% |
B Stichtingen en verenigingen
Karel. (Stichting Inkoopbureau West-Brabant)
Programma | Algemene dekkingsmiddelen, overhead, vpb en onvoorzien |
Taakveld | 0.4 Overhead |
Deelnemers | De gemeenten Altena, Borssele,m Dongen,Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Goeree-Overflakkee, Halderberge, Hoeksche Waard, Kapelle, Moerdijk, Noord-Beveland, Reimerswaal, Rucphen, Steenbergen, Tholen, Woensdrecht en Zundert; samenwerking GHO gemeenten, de gemeenschappelijke regelingen ABG- organisatie, GR de Bevelanden, Servicecentrum GGD Hart voor Brabant en GGD Zeeland |
Vestigingsplaats | Zevenbergen |
Website | www.wijzijnkarel.nl |
Wijze waarop de verbonden partij bijdraagt aan doelstellingen van de gemeente
De stichting dient indirect diverse openbare belangen door het behalen van voordelen op zowel financieel, kwalitatief en procesmatig gebied voor de deelnemers, onder andere door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau.
Bestuurlijk
Het algemeen bestuur bestaat uit 1 vertegenwoordiger per deelnemende gemeente. Onze gemeente is hierin vertegenwoordigd door wethouder Van der Wulp, zijn vervanger is wethouder Heij. Besluiten worden genomen met volstrekte meerderheid van stemmen. Het dagelijks bestuur bestaat uit 5 leden. Onze gemeente is hierin vertegenwoordigd door wethouder van der Wulp.
Financieel belang
De gemeente heeft bij het toetreden tot de stichting een borgsom gestort. De jaarlijkse gemeentelijke bijdrage is gebaseerd op het aantal af te nemen dagdelen van het inkoopbureau.
Kengetallen
Financiële kengetallen | Bedrag (x €1.000) |
---|---|
Opgenomen lasten (= bijdrage aan GR) in jaarrekening 2023 | 317 |
Werkelijk resultaat van de verbonden partij in 2023 | n.v.t. |
Eigen vermogen per 1-1-2023 | n.v.t. |
Eigen vermogen per 31-12-2023 | n.v.t. |
Vreemd vermogen per 1-1-2023 | n.v.t. |
Vreemd vermogen per 31-12-2023 | n.v.t. |
Solvabiliteit per 1-1-2023 (= eigen vermogen/totaal vermogen) | n.v.t. |
Solvabiliteit per 31-12-2023 (= eigen vermogen/totaal vermogen) | n.v.t. |
C Vennootschappen en Coöperaties (deelnemingen)
Stedin
Programma | Algemene dekkingsmiddelen, overhead, vpb en onvoorzien |
Taakveld | 0.5 Treasury |
Deelnemers | De aandelen van Stedin zijn in handen van 44 gemeenten en de Staat |
Vestigingsplaats | Rotterdam |
Website |
Wijze waarop de verbonden partij bijdraagt aan doelstellingen van de gemeente
Het betrouwbaar, veilig en maatschappelijk verantwoord leveren van energie en daaraan gerelateerde producten aan particuliere en zakelijke klanten en samenwerking en deelneming in andere rechtspersonen.
Bestuurlijk
Gemeente Hoeksche Waard bezit 2,04 % van de aandelen van Stedin (101.253 van de 4.970.978 aandelen). Wethouder Van der Wulp vertegenwoordigt onze gemeente in de Algemene vergadering van Aandeelhouders. Wethouder Heij is zijn vervanger.
Financieel belang
De boekwaarde van onze aandelen bedraagt: € 6.138.000 (101.253 normale aandelen). Daarnaast hebben wij 8.487 cumulatief preferente aandelen met een boekwaarde van € 4.000.000.
Kengetallen
Financiële kengetallen | Bedrag (x €1.000) |
---|---|
Opgenomen baten (= dividend) in jaarrekening 2023 | 256 normaal en 122 cumulatief preferent |
Werkelijk resultaat van de verbonden partij in 2023 | 170.000 |
Eigen vermogen per 1-1-2023 | 2.589.000 |
Eigen vermogen per 31-12-2023 | 3.221.000 |
Vreemd vermogen per 1-1-2023 | 4.916.000 |
Vreemd vermogen per 31-12-2023 | 5.003.000 |
Solvabiliteit per 1-1-2023 (= eigen vermogen/totaal vermogen) | 35% |
Solvabiliteit per 31-12-2023 (= eigen vermogen/totaal vermogen) | 39% |
BV Gemeenschappelijk Bezit Evides
Programma | Algemene dekkingsmiddelen, overhead, vpb en onvoorzien |
Taakveld | 0.5 Treasury |
Deelnemers | De aandelen van het Gemeenschappelijk Bezit Evides zijn in handen van gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied |
Vestigingsplaats | Rotterdam |
Website |
Wijze waarop de verbonden partij bijdraagt aan doelstellingen van de gemeente
Gemeente Hoeksche Waard neemt samen met gemeenten en provincies in Rijnmond en Zeeland deel in de BV Gemeenschappelijk Bezit Evides. Op haar beurt is de BV voor 50% eigenaar van het drinkwaterleidingbedrijf Evides. Evides levert drinkwater aan huishoudens en bedrijfsleven en levert in toenemende mate ook industriewater en diensten op het gebied van afvalwater- en rioolwaterzuivering.
Bestuurlijk
Gemeente Hoeksche Waard bezit 4,99% (92.372) van de 1.850.000 aandelen van het Gemeenschappelijk Bezit Evides. Wethouder van der Wulp vertegenwoordigt onze gemeente in de Algemene vergadering van Aandeelhouders, wethouder Heij is zijn vervanger.
Financieel belang
De boekwaarde van onze aandelen in de BV Gemeenschappelijk Bezit Evides bedraagt bedrag € 3.391.000
Kengetallen
Financiële kengetallen | Bedrag (x €1.000) |
---|---|
Opgenomen baten (= dividend) in jaarrekening 2023 | 483 |
Werkelijk resultaat van de verbonden partij in 2023 | 15.575 |
Eigen vermogen per 1-1-2023 | 291.585 |
Eigen vermogen per 31-12-2023 | 296.709 |
Vreemd vermogen per 1-1-2023 | 35 |
Vreemd vermogen per 31-12-2023 | 15 |
Solvabiliteit per 1-1-2023 (= eigen vermogen/totaal vermogen) | 100% |
Solvabiliteit per 31-12-2023 (= eigen vermogen/totaal vermogen) | 100% |
Bank Nederlandse Gemeenten
Programma | Algemene dekkingsmiddelen, overhead, vpb en onvoorzien |
Taakveld | 0.5 Treasury |
Deelnemers | Bijna alle Nederlandse overheden. |
Vestigingsplaats | Den Haag |
Website |
Wijze waarop de verbonden partij bijdraagt aan doelstellingen van de gemeente
De gemeente heeft van oudsher aandelen in de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG). Doelstelling van de BNG is een gunstige financiële dienstverlening en kredietverstrekking om zo voordelig mogelijk een bijdrage te kunnen leveren aan de maatschappelijke voorzieningen.
Bestuurlijk
De aandelen BNG zijn voor de helft in handen van de Staat. De andere helft is geplaatst bij gemeenten, provincie en een hoogheemraadschap. Gemeente Hoeksche Waard bezit 0,28 % (153.738) van de 55.690.720 aandelen van de BNG. Wethouder Van der Wulp vertegenwoordigt onze gemeente in de Algemene vergadering van Aandeelhouders, wethouder Heij is zijn vervanger.
Financieel belang
De boekwaarde van onze aandelen BNG bedraagt € 357.000,-.
Kengetallen
Financiële kengetallen | Bedrag (x €1.000) |
---|---|
Opgenomen baten (= dividend) in jaarrekening 2023 | 384 |
Werkelijk resultaat van de verbonden partij in 2023 | 254.000 |
Eigen vermogen per 1-1-2023 | 4.615.000 |
Eigen vermogen per 31-12-2023 | 4.721.000 |
Vreemd vermogen per 1-1-2023 | 107.471.000 |
Vreemd vermogen per 31-12-2023 | 110.834.000 |
Solvabiliteit per 1-1-2023 (= eigen vermogen/totaal vermogen) | 4% |
Solvabiliteit per 31-12-2023 (= eigen vermogen/totaal vermogen) | 4% |
Bres Accommodaties BV
Programma | 5. Sport, cultuur en recreatie |
Taakveld | 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie/ 5.2 Sportaccommodaties |
Deelnemers | Gemeente Hoeksche Waard |
Vestigingsplaats | Maasdam |
Website |
Wijze waarop de verbonden partij bijdraagt aan doelstellingen van de gemeente
De vennootschap heeft met name ten doel:
- Het exploiteren en beheren van binnensport-, recreatie-, welzijns- en cultuurfaciliteiten en het (technisch) onderhouden van overig vastgoed.
Bestuurlijk
In deze overheids-BV heeft de gemeente rechtstreeks invloed. Gemeente Hoeksche Waard is 100% aandeelhouder en opdrachtgever van Bres en bewaakt de opdracht voor uitvoering van de publieke doelstelling en behoudt daarmee haar taak als beleidsmaker en –bepaler. Wethouder Van der Wulp vertegenwoordigt onze gemeente in de Algemene vergadering van Aandeelhouders, wethouder Heij is zijn vervanger.
Bres heeft een Raad van Commissarissen als toezichthoudend orgaan, bestaande uit 3 leden, benoemd op voordracht van de algemene vergadering van aandeelhouders (zijnde de gemeente). De Raad van Commissarissen benoemt een eindverantwoordelijk directeur (met uitzondering van de eerste directeur) en is bevoegd tot schorsing en/of ontslag van de directeur.
Financieel belang
Het eigendom van de accommodaties (zowel juridisch als economisch) is niet aan Bres overgedragen, maar blijft bij de gemeente. Bres voert wel het onderhoud aan de eigendommen uit.
Opheffing: Na ontbinding van de vennootschap geschiedt de vereffening door de bestuurders, tenzij de algemene vergadering anders bepaalt.
Kengetallen
Financiële kengetallen | Bedrag (x €1.000) |
---|---|
Opgenomen lasten (= bijdrage aan GR) in jaarrekening 2023 | 4.450 |
Werkelijk resultaat van de verbonden partij in 2023 | 440 |
Eigen vermogen per 1-1-2023 | 757 |
Eigen vermogen per 31-12-2023 | 1.197 |
Vreemd vermogen per 1-1-2023 | 8.074 |
Vreemd vermogen per 31-12-2023 | 6.930 |
Solvabiliteit per 1-1-2023 (= eigen vermogen/totaal vermogen) | 8,57% |
Solvabiliteit per 31-12-2023 (= eigen vermogen/totaal vermogen) | 14,73% |
CV/BV Ontwikkelingsbedrijf Bedrijvenpark Hoeksche Waard
Programma | 3. Economie |
Taakveld | 3.1 Economische ontwikkeling |
Deelnemers | Gemeente Hoeksche Waard |
Vestigingsplaats | Maasdam |
Website |
Wijze waarop de verbonden partij bijdraagt aan doelstellingen van de gemeente
Het ontwikkelingsbedrijf is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van bedrijventerreinen met een regionaal karakter. De activiteiten van de exploitatiemaatschappij beperken zich tot het ontwikkelen van een Hoeksche Waards bedrijventerrein van 20 hectare.
Bestuurlijk
De grondexploitatiemaatschappij heeft de juridische vorm van een commanditaire vennootschap (CV) met een besloten vennootschap (BV) als beherend vennoot. Wethouder Boogaard heeft van het college het mandaat gekregen voor het nemen van besluiten samenhangend met het aandeelhouderschap, wethouder Van der Wulp is zijn vervanger. De Algemene vergadering van Aandeelhouders van het OBHW heeft besloten om de Raad van Commissarissen te laten bestaan uit 1 toezichthouder (de heer mr. drs. A.J. Borgdorff).
Financieel belang
Het geplaatste en gestorte kapitaal van de BV bedraagt €35.000. Hoeksche Waard bezit 100% van de aandelen en 100% van het stemrecht. Het commanditaire kapitaal van de grondexploitatiemaatschappij bedraagt €3.500.000. De gemeente staat garant voor de geldlening van het bedrijvenpark Hoeksche Waard.
Bij oprichting van de grondexploitatiemaatschappij is overeengekomen dat vennoten een kapitaalinbreng van 40% van hun participatie in het commanditair kapitaal storten.
Kengetallen
Financiële kengetallen CV | Bedrag (x €1.000) |
---|---|
Opgenomen lasten (= bijdrage aan GR) in jaarrekening 2023 | 0 |
Werkelijk resultaat van de verbonden partij in 2023 | 0 |
Eigen vermogen per 1-1-2023 | -5.145 |
Eigen vermogen per 31-12-2023 | -5.480 |
Vreemd vermogen per 1-1-2023 | 6.502 |
Vreemd vermogen per 31-12-2023 | 7.325 |
Financiële kengetallen BV | Bedrag (x €1.000) |
---|---|
Opgenomen lasten (= bijdrage aan GR) in jaarrekening 2023 | 0 |
Werkelijk resultaat van de verbonden partij in 2023 | 0 |
Eigen vermogen per 1-1-2023 | -1.680 |
Eigen vermogen per 31-12-2023 | -2.015 |
Vreemd vermogen per 1-1-2023 | 1.715 |
Vreemd vermogen per 31-12-2023 | 2.050 |
Regionale Afvalstoffendienst BV
Programma | 2. Verkeer, vervoer en openbare ruimte |
Taakveld | 7.3 Afval |
Deelnemers | Gemeenten Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee |
Vestigingsplaats | Westmaas |
Website |
Wijze waarop de verbonden partij bijdraagt aan doelstellingen van de gemeente
De vennootschap heeft tot doel om in het belang van bescherming van het milieu en een doelmatig beheer werkzaam te zijn op het gebied van:
- Het uitvoeren van publieke taken in het afval- en grondstoffenbeheer in de ruimste zin, waaronder in ieder geval verstaan wordt: het inzamelen, het vervoeren, het (doen) be- of verwerken, het verhandelen van afval en grondstoffen en het adviseren hierover;
- De inzameling van bedrijfsafval en -grondstoffen, inclusief het inzamelen, het vervoeren, het (doen) be- of verwerken, het verhandelen;
- Het uitvoeren van taken op het gebied van beheer en onderhoud van de openbare ruimte.
Daarnaast heeft de vennootschap ten doel:
- Het deelnemen en het zich op andere wijze interesseren in, het financieren van, het voeren van directieen beheer over, het verlenen van diensten aan en het behartigen van belangen van vennootschappen enondernemingen, primair dat met een doelstelling als genoemd onder 1, 2 en 3;
- Het ter leen opnemen en/of ter leen verstrekken van gelden, evenals het zekerheid stellen, zich opandere wijze sterk maken of zich hoofdelijk naast of voor anderen verbinden;
- Het verkrijgen, vervreemden, beheren en exploiteren van roerende en onroerende zaken en anderegoederen, daaronder begrepen patenten, merkrechten, licenties, kennis, vergunningen en andere industriële eigendomsrechten ten behoeve van zichzelf of ten behoeve van vennootschappen, waarmee zijn in een groep is verbonden zomede het stellen van zekerheden ten behoeve van vennootschappen waarmee zij op enigerlei wijze is verbonden en al wat met het vorenstaande in dit lid in de ruimste zin verband houdt of daartoe bevorderlijk is.
De vennootschap kan de diensten genoemd onder 1, 2 en 3 in mindere mate verrichten voor anderen dan de aandeelhoudende gemeenten.
Bestuurlijk
De relatie tussen gemeente Hoeksche Waard en de RAD kenmerkt zich door een goede balans tussen invloed van de gemeenten Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee als eigenaar en opdrachtgever én de gewenste autonomie van de uitvoeringsorganisatie. Het is van belang om de opdrachtgevers- en eigenaarsrol te scheiden binnen (het college van) de gemeente.
In plaats van een directe aansturing door de gemeente is er na omzetting sprake van een afzonderlijke en verzakelijkte relatie. De eigenaarsrelatie is uitgewerkt in het besturingsmodel. Daarbij worden de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA), Raad van Commissarissen (RvC) en het bestuur (vooral) vastgelegd in de statuten. De opdrachtgeverrelatie is uitgewerkt in onder andere een dienstverleningsovereenkomst. Wethouder Heij vertegenwoordigt onze gemeente in de Algemene vergadering van Aandeelhouders, wethouder van der Wulp is zijn vervanger.
Financieel belang
Gemeente Hoeksche Waard | 10.001 aandelen ( 64%) |
Gemeente Goeree-Overflakkee | 5.626 aandelen ( 36%) |
Kengetallen
Financiële kengetallen | Bedrag (x €1.000) |
---|---|
Opgenomen lasten (= bijdrage aan GR) in jaarrekening 2023 | 8.498 |
Werkelijk resultaat van de verbonden partij in 2023 | -182 |
Eigen vermogen per 1-1-2023 | 5.300 |
Eigen vermogen per 31-12-2023 | 5.118 |
Vreemd vermogen per 1-1-2023 | 13.375 |
Vreemd vermogen per 31-12-2023 | 11.867 |
Solvabiliteit per 1-1-2023 (= eigen vermogen/totaal vermogen) | 28% |
Solvabiliteit per 31-12-2023 (= eigen vermogen/totaal vermogen) | 30% |
D Overige verbonden partijen
Er zijn geen verbonden partijen die onder deze categorie vallen.