Programma 3 Economie
Tot het programma Economie behoren de taakvelden economische ontwikkelingen, fysieke bedrijfsinfrastructuur, bedrijvenloket en bedrijfsregelingen en economische promotie.
Wat gebeurde er om ons heen?
In algemene zin ontwikkelde de economie zich goed; zo ook die van de Hoeksche Waard. Het aantal banen nam toe, de uitgaande pendel nam af en de werkloosheid staat op het laagste niveau van de afgelopen vijf jaar.
De uitdagingen waar we als Hoeksche Waard voor staan komen vaak overeen met die van onze buren in de Zuid-Hollandse Delta. Sinds 2020 werken we samen met Goeree-Overflakkee en Voorne-Putten in de Regio Deal Zuid-Hollandse Delta. In de Regio Deal bundelen we de krachten op de thema's duurzaamheid, Agrifood, Landschap & Toerisme en Onderwijs & Arbeidsmarkt. De samenwerking tussen de eilanden hebben we in 2023 verder ontwikkeld. Eind 2023 hebben we gezamenlijk een nieuwe Regio Deal aanvraag gedaan. Deze is in februari 2024 toegekend door het Rijk. Ook hebben de eilanden gezamenlijk een LEADER subsidie aangevraagd. Deze is toegekend, waardoor er extra geld beschikbaar komt vanuit Europa en provincie Zuid-Holland voor plattelandsontwikkeling.
Onze agrarische sector wordt geconfronteerd met diverse uitdagingen. Landelijke, regionale en lokale ontwikkelingen volgen elkaar in een hoog tempo op. Daarnaast zien we dat de toekomst van de landbouw onder toenemende druk staat door veranderingen in klimaat, waterhuishouding en biodiversiteit. We zien de landbouw als de drager van ons landschap. Daarom ondersteunen we agrariërs bij de transities die de komende jaren nodig zijn. Dit doen we, onder andere, met de hierboven genoemde Regio Deal. We zijn in 2023 gestart met het proces van het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG). Samen met agrariërs, natuurbeheerders en andere stakeholders hebben we gewerkt aan een droombeeld voor een toekomstbestendiger landelijk gebied. Ook nemen we landbouw mee in de Toekomstvisie voor de Hoeksche Waard die samen met relevante stakeholders opgesteld wordt.
Na het herstel van de vrijetijdsector in 2022, was er in 2023 sprake van een normalisatie van de resultaten. De kosten namen toe en de omzet ook door de verdiscontering van die kosten in de prijzen. Onderaan de streep leverde dit echter niets extra’s op. Vakantieparken, campings en terrassen hebben in 2023 last gehad van het slechte weer. Ook de passagiersaantallen van de veerpontjes bleven door het slechter weer achter ten opzichte van eerdere jaren. In de horeca stijgt het aantal faillissementen en opheffingen. Gestegen kosten, terugbetaling van coronaschulden, maar met name personeelstekorten zijn hier debet aan. Voor de verblijfsrecreatieve sector wordt in 2024 een stabilisatie van de resultaten verwacht. Dit betekent dus geen groei, maar ook geen krimp van de omzet. De cafés en eetgelegenheden staan voor een uitdaging. Voor hen wordt wel omzetkrimp verwacht. Over de hele vrijetijdssector bezien, kan geconcludeerd worden dat ondernemers met een onderscheidend concept beter in staat zijn om stand te houden in de lastige markt.
De bedrijventerreinen in de Hoeksche Waard zijn op dit moment vrijwel volledig uitgegeven. De vraag was in 2023 onverminderd hoog. Met regelmaat wordt de gemeente benaderd door ondernemers die op zoek zijn naar ruimte voor uitbreiding in de Hoeksche Waard. Deze recente ontwikkelingen en de mogelijke gevolgen voor de vitaliteit van de regionale economie nemen we mee in de diverse beleidsdocumenten.
Wat hebben we bereikt? Wat hebben we gedaan?
Wat willen we bereiken | Wat gaan we ervoor doen | Planning | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
Collegeprogramma opgave: Duurzaam eiland | We ondersteunen en stimuleren de landbouw in de transitie naar een duurzame bedrijfstak. We zetten ons in om perspectief te bieden aan de sector | 2023-2024 | ||
Collegeprogramma thema: Economie | We werken met de agrarische sector en kentenpartijen aan een integraal perspectief op de landbouw in de Hoeksche Waard | 2023-2024 | ||
We versterken de Samenwerking Onderwijs Bedrijsleven Hoeksche Waard (SOB-HW) en investeren zo in meer mbo-aanbod in de Hoeksche Waard, paticipatie op de arbeidsmarkt en regionale samenwerking | 2022-2025 | |||
We sluiten aan bij lopende en nieuwe initiatieven in de samenwerking Zuid-Hollandse Delta (Regio Deal) en met onze arbeidsmarktregio Rijnmond | 2022-2025 | |||
We ontwikkelen in samenwerking met ondernemerscollectief StartSmat startersbeleid en geven daar gezamenlijk uitvoering aan | 2022-2025 | |||
We zorgen voor toekomstbestendige (her)inrichting van de bedrijventerreinen, rekening houdend met ruimtelijke kwaliteit, klimaatopgaven en energieneutraal | 2024-2025 | |||
We herrijken de samenwerkingsafspraken tussen de gemeente en winkelierscollectieven en voeren de detailhandeslsvisie uit | 2023-2025 | |||
We actualiseren het bedrijventerreinenbeleid en verkennen nieuwe ontwikkellocaties in de Hoeksche Waard in samenwerking met de provincie, om de toekomstige vraag aan te kunnen | 2023-2024 | |||
We gaan de visie Vrijetijdseconomie in uitvoering brengen samen met de sector. Hierbij hebben we onder meer aandacht voor een acceptabele regeldruk bij het vergunningenbeleid voor exploitaties en evenementen | 2023-2028 | In 2023 is samen met de sector uitvoering gegeven aan actiepunten uit de visie Vrijetijdseconomie. Het bijbehorende uitvoeringsprogramma wordt in de eerste helft van 2024 ter besluitvorming aangeboden aan het college en daarna ter informatie aan de raad. | ||
We benutten in samenwerking met ondernemers(collectieven) de economische kansen op gebied van cirulariteit en lokale inkoop- en aanbestedingen | 2022-2025 | |||
De Hoeksche Waard is als Foodlab voor de Randstad koploper op het gebied van gezond voedsel en duurzame en innovatieve landbouw. De gemeente heeft de ambitie om de kennis en kunde op dit gebied in de Hoeksche Waard zichtbaar en beleefbaar te maken voor een breed regionaal publiek en te benutten voor verbeteringen in de landbouw, natuur en gezondheid | In samenwerking met het ruimtelijk domein opstellen van multifunctioneel landbouwbeleid | 2022-2023 | Dit beleid wordt in het voorjaar van 2024 opgeleverd door team Vergunningen. | |
Innovatieve projecten voor herstel en behoud bodemkwaliteit (Regio Deal) | 2022-2024 | |||
Korte Keten initiatieven waarmee de afstand tussen boer en burger wordt verkleind en de voedselketen wordt verduurzaamd (Regio Deal) | 2022-2024 | |||
Projecten op gebied van regionale kennisontwikkeling en –deling (Regio Deal) | 2022-2024 | |||
Het versterken van het (economisch) vestigingsklimaat en welzijn | Allianties vrijetijdseconomie | 2022-2025 | ||
Doorontwikkelen recreatieve routes | 2022-2024 | |||
Doorontwikkelen waterverbindingen | 2022-2024 | |||
Verbinden Recreatie en Toerisme rond het Haringvliet (Regio Deal) | 2022-2024 | Een aantal projecten komt (waarschijnlijk) niet of niet tijdig genoeg tot uitvoering. Waar nodig worden/zijn deze geschrapt en zijn alternatieven aangedragen om de rijksgelden toch te benutten. | ||
Herstructurering campings en recreatieterreinen (Regio Deal) | 2022-2024 | |||
Natuur en beleving kust Voordelta (Regio Deal) | 2022-2024 | |||
Het versterken van het toeristisch-recreatief profiel | Professionele gebiedsmarketing organisatie | 2022-2024 | De stichting is nog niet opgericht en ook de gewenste vorm van de stichting is nog niet bepaald. Dit mede in afwachting van de resultaten van de geplande evaluatie. | |
Opbouwen naamsbekendheid Hoeksche Waard en vergroten positie Hoeksche Waard | 2022-2024 | Er is/en wordt actief gewerkt aan het opbouwen van de naamsbekendheid van de Hoeksche Waard en het vergroten van de positie via het bestaande marketingplatform, binnen en buiten de regio. Het merk is gelanceerd met behulp van een campagne. | ||
Cross-mediaal marketingplatform | 2022-2024 | |||
Professionaliseren gastheerschap Hoeksche Waard | 2022-2024 | |||
In 2030 is de arbeidsmarkt in de Hoeksche Waard vitaal, omdat (toekomstige) vraag en aanbod in kwantitatieve en kwalitatieve zin in evenwicht is | Inspiratiesessies bedrijven op gebied van arbeidsmarkt, sociaal ondernemerschap en Leven Lang Leren en Ontwikkelen | 2022-2023 | ||
Ontwikkelen Smart Hubs | 2022-2023 | |||
Bevorderen betrokkenheid van werkgevers bij de inclusieve samenleving door versterking sociaal ondernemerschap | 2023 |
Wat heeft het gekost?
In de tabel staan, per taakveld, de baten en lasten van dit programma, het gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten, de mutaties in de reserves en het gerealiseerde resultaat. Hierbij worden de baten weergegeven als + en de lasten als –. De onttrekkingen aan de reserves zijn gebaseerd op de werkelijk gemaakte kosten (indien systeemreserves). De kosten van de overhead (taakveld 0.4) worden, conform de BBV, weergegeven in het onderdeel “Algemene dekkingsmiddelen, overhead, VPB en onvoorzien”.
Taakveld | Werkelijk 2022 | Primitieve begroting 2023 | Actuele begroting 2023 | Werkelijk 2023 | Saldo 2023 |
---|---|---|---|---|---|
3.1 Economische ontwikkeling | 17 | 0 | 0 | 2 | 2 |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 817 | 36 | 514 | 554 | 40 |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 99 | 144 | 377 | 200 | -177 |
3.4 Economische promotie | 295 | 207 | 280 | 378 | 99 |
Totaal Baten | 1.228 | 386 | 1.171 | 1.135 | -36 |
3.1 Economische ontwikkeling | -1.161 | -1.303 | -1.718 | -1.587 | 131 |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | -2.004 | -140 | -658 | -550 | 108 |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | -646 | -866 | -1.091 | -956 | 135 |
3.4 Economische promotie | -324 | -310 | -333 | -420 | -86 |
Totaal Lasten | -4.135 | -2.619 | -3.801 | -3.513 | 288 |
Totaalsaldo van baten en lasten | -2.907 | -2.233 | -2.630 | -2.378 | 252 |
3.1 Economische ontwikkeling | 0 | 0 | 110 | 216 | 106 |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 627 | 9 | 9 | 9 | 0 |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 25 | 0 | 86 | 42 | -45 |
3.4 Economische promotie | 391 | 14 | 399 | 374 | -24 |
Totaal Onttrekkingen reserves | 1.043 | 23 | 604 | 641 | 38 |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | -1.051 | 0 | -146 | -47 | 99 |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3.4 Economische promotie | -757 | 0 | -339 | -339 | 0 |
Totaal Stortingen reserves | -1.807 | 0 | -485 | -386 | 99 |
Geraamd resultaat programma 3. Economie | -3.672 | -2.210 | -2.511 | -2.123 | 389 |
De belangrijkste financiële afwijkingen zijn in onderstaand overzicht weergegeven (zie gerealiseerd resultaat, kolom “Saldo 2023) uit bovenstaande tabel. Verschillen tussen taakvelden die per saldo budgettair neutraal zijn, zijn buiten deze verschillenanalyse gelaten.
Onderwerp / Taakveld | Overschot (+) / Tekort (-) | Voordeel / Nadeel | Belangrijkste verklaringen |
---|---|---|---|
Winstnemingen Bedrijventerreinen | 0,2 | Voordeel | Betreft winstneming Bedrijventerrein VI Strijen |
Overig | 0,2 | Voordeel | Overige verschillen op dit programma onder de rapportagegrens van €250.000. |
Totaal | 0,4 | Overschot op budget 2023 |
Beleidsindicatoren
Onderstaande tabel geeft de beleidsindicatoren weer die betrekking hebben op dit programma. De gegevens komen hierbij vanuit “Waar staat je gemeente.nl”.
Indicatoren BBV (peildatum "Waarstaatjegemeente" (26-03-2024) | Jaar | Hoeksche Waard | Nederland | Gemeente weinig stedelijk |
---|---|---|---|---|
% Netto arbeidsparticipatie tov potentiele beroepsbevolking | 2023 | 75,3 | 73,1 | 73,6 |
% Functiemenging (verhouding tussen banen en woningen) | 2022 | 48,2 | 53,8 | 50,3 |
Banen (per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 tot en met 64 jaar) | 2022 | 661,1 | 825,4 | 719,9 |
Bedrijfsvestigingen (per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 tot en met 64 jaar) | 2022 | 171,9 | 174,1 | 173,1 |