Programma 0 Bestuur en Ondersteuning

Tot het programma Bestuur en ondersteuning behoren de taakvelden bestuur, burgerzaken (inclusief dienstverlening) en beheer overige gebouwen en gronden. Dit programma is inclusief bedrijfsvoering.

Wat gebeurde er om ons heen?

Professionele en persoonlijke dienstverlening: Inwoners en ondernemers ervaren in hun dagelijks leven dat de (digitale) dienstverlening van organisaties steeds gemakkelijker en sneller is. Dat verwachten ze ook van de gemeentelijke dienstverlening. Hierbij gaat het niet alleen over wat we leveren, maar ook hoe we onze diensten aanbieden (houding en gedrag) en hoe we communiceren. De klant wil inzicht in de voor hen relevante/gewenste informatie (zelfregie).

Digitalisering: De wereld om ons heen wordt steeds digitaler. Mensen weten daar steeds beter mee om te gaan. Niet iedereen kan of wil echter op gelijke manier deelnemen aan deze online leefwereld. Er kan daardoor een digitale kloof ontstaan tussen mensen die wel en niet digivaardig zijn.

Verkiezingen: Op 15 maart waren er gecombineerde verkiezingen van Provinciale Staten en het Waterschap. Door de val van het kabinet vond op 22 november de vervroegde Tweede Kamerverkiezing plaats.

Wat hebben we bereikt? Wat hebben we gedaan?

We hebben gezorgd voor een goede toegankelijkheid en bereikbaarheid van onze dienstverlening voor al onze inwoners en ondernemers (inclusieve dienstverlening). Onze dienstverlening stemmen we continu af op de vraag van onze inwoners en ondernemers en de ontwikkelingen in onze samenleving. We hebben stappen gezet in de verdere uitbreiding van onze digitale dienstverlening, onder andere in de ontwikkeling van een digitaal loket (MijnHW).

Het uitvoeren van doorlopende kwaliteitsmeting op alle dienstverlenings- en communicatiekanalen.  Het monitoren en analyseren van de beschikbare data (kwantitatief en kwalitatief)  en daar waar nodig onze dienstverlening op aangepast.

Wat willen we bereiken
Maatschappelijk effect / doel

Wat gaan we ervoor doen
Subdoel / Speerpunt

Planning

Stand van zaken

Collegeporgramma organisatie: Dienstverlening

We streven ernaar dat inwoners onze dienstverlening waarderen met een 8

Doorlopend

We doen doorlopend klant(tevredenheids)onderzoek op de vier dienstverlenings- en communicatiekanalen: Digitaal, Telefoon, Fysiek en Post. Er wordt nog volop gewerkt aan de verbetering van vragenlijsten, processen en op onderdelen het vergroten van de respons. Het jaar 2023 hebben we afgesloten met gemiddeld een 7,7.

Onze dienstverlening is voor iedereen bereikbaar en toegankelijk

Doorlopend

We geven de inwoners en ondernemers zelf het (online) inzicht in de voor hen relevante informatie

Doorlopend

We stemmen onze dienstverlening continu af op de ontwikkelingen in onze samenleving en de vraag van onze inwoners en gebruiken daarbij de doorlopende klanttevredenheidsmetingen als belangrijke graadmeter

Doorlopend

We zetten in op een verdere uitbreiding van de digitale dienstverlening en blijven binnen de regels van de wet omgaan met persoonlijke informatie

Doorlopend

Collegeprogramma opgave: Duurzaam eiland

We investeren de komende periode 14 miljoen in de verduurzaming van ons eigen vastgoed

2023 e.v.

De raad heeft de startnotitie verduurzaming gemeentelijk vastgoed vastgesteld op 18 april 2023. Ook een eerste investeringsvoorstel voor Sportzaal 't Paradijs. Investeringsvoorstel voor de overige accommodaties is voor de eerste tranche aan de raad aangeboden eind 2023. Vanaf 2024 volgende de volgende tranches.

Collegeprogramma opgave: Hoeksche Waard in de omgeving

We komen tot een stevige externe positionering in samenwerking met raad en maatschappelijke partners

Doorlopend

We stellen een lobbyagenda op en gebruiken deze om nieuwe financieringsbronnen aan te boren, invloed uit te oefenen op besluitvorming elders om onze doelen te bereiken en/of kennis vanuit regio, provincie, Rijk en Europa aan te trekken

Doorlopend

We richten samen met onze regionale partners een klein regiobureau op dat uitvoering geeft aan de Regio Deal en strategische agenda van de Zuid-Hollandes Delta

Uitvoering

December 2022 is de uitvoeringsagenda biodiversiteit vastgesteld

Collegeprogramma opgave: Levendige dorpen

We stellen aan de hand van data en in samenspraak met de inwoners, ondernemers en maatschappelijk partners ontwikkelbeelden (sociaal en fysiek) per dorp op, waarna we gezamenlijk het vervolgproces bepalen

2023-2024

Middels een RIB is de raad geïnformeerd (gepubliceerd 4 januari 2024) over vertraging in oplevering van fase 1. In Q2 worden de volgende zaken opgeleverd:


- dorpsfoto's per dorp met een eerste kwantitatief integraal eilandbreed beeld
- kwantitatief beeld van voorzieningen en eerste opzet referentiekader voorzieningen
- eerste toets bij de samenleving via onderzoek naar rust en acitiviteiten op zondag

Op basis van een breed participatief onderzoeken stellen we een nota ‘Rust en activiteiten op zondag’ op. We werken dit uit in verordeningen, die aansluitend worden opgesteld en vervolgens worden voorgelegd aan de gemeenteraad

2023-2024

Collegeprogramma organisatie: Financiën

Vanuit het 'verhaal van de Hoeksche Waard' komen we met gemeenteraad en maatschappelijke partners tot leidende principes die helpen bij het maken van beleidskeuzes in de toekomst

2023-2024

We maken keuzes in het gemeentelijk en maatschappelijk vastgoed. In deze keuzes vindt de afweging plaats op onder meer het behoud, het intensiveren, het verduurzamen, het vernieuwen of het afstoten van gemeentelijk vastgoed

2023 e.v.

Het maken van keuzes heeft directe raakvlakken met het project 'levendige dorpen', het opstellen van 'deel-IAP's' voor de dorpen en de verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed. De raad is met de bijlagen bij de RIB van 27 juni 2023 in staat gesteld om keuzes te maken. Keuzes zijn in onderscheiden mate randvoorwaardelijk voor (een vervolg van) de hiervoor genoemde projecten.

Opstellen van een integraal accommodatieplan (IAP)

Met het vaststellen van de startnotitie 'vastgoed op orde' is door de raad besloten tot het opstellen van een integraal accommodatieplan (IAP). Voor de dorpen Goudswaard en 's-Gravendeel is in 2022 begonnen met het opstellen van een IAP. Voor de rest van de gemeente moet dat vanaf 2023 gebeuren in samenhang met de uitwerking van de ambities in het Hoofdlijnenakkoord 2022-2026 over ontwikkelbeelden per dorp

2023 e.v.

Het integraal accommodatieplan wordt per dorp opgesteld. Het deel-IAP voor Goudswaard en 's-Gravendeel is op 12 september 2023 door de raad geamendeerd vastgesteld. De inbedding van het vervolg voor de overige dorpen in het project levendige dorpen / ontwikkelbeelden is niet duidelijk.

Wat heeft het gekost?

In de tabel staan, per taakveld, de baten en lasten van dit programma, het gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten, de mutaties in de reserves en het gerealiseerde resultaat. Hierbij worden de baten weergegeven als + en de lasten als –. De onttrekkingen aan de reserves zijn gebaseerd op de werkelijk gemaakte kosten (indien systeemreserves). De kosten van de overhead (taakveld 0.4) worden, conform de BBV, weergegeven in het onderdeel “Algemene dekkingsmiddelen, overhead, VPB en onvoorzien”.

(Bedragen x €1.000)

Taakveld

Werkelijk 2022

Primitieve begroting 2023

Actuele begroting 2023

Werkelijk 2023

Saldo 2023

0.1 Bestuur

1.266

0

0

2

2

0.2 Burgerzaken

1.193

1.109

1.132

1.220

88

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

5.553

240

190

219

29

Totaal Baten

8.012

1.349

1.322

1.442

120

0.1 Bestuur

-5.024

-4.549

-5.060

-5.364

-304

0.2 Burgerzaken

-3.661

-3.473

-4.122

-4.005

118

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

-5.416

-733

-1.004

-970

33

Totaal Lasten

-14.101

-8.755

-10.186

-10.339

-153

Totaalsaldo van baten en lasten

-6.090

-7.406

-8.864

-8.897

-33

0.1 Bestuur

95

0

153

175

22

0.2 Burgerzaken

0

0

0

75

75

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

172

0

0

0

0

Totaal Onttrekkingen reserves

267

0

153

250

97

0.1 Bestuur

-26

0

0

-24

-24

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

0

0

-482

-482

0

Totaal Stortingen reserves

-26

0

-482

-506

-24

Geraamd resultaat programma 0. Bestuur en ondersteuning

-5.848

-7.406

-9.194

-9.154

40

De belangrijkste financiële afwijkingen zijn in onderstaand overzicht weergegeven (zie gerealiseerd resultaat, kolom “Saldo 2023) uit bovenstaande tabel. Verschillen tussen taakvelden die per saldo budgettair neutraal zijn, zijn buiten deze verschillenanalyse gelaten.

Onderwerp / Taakveld

Overschot (+) / Tekort (-)
op budget

Voordeel / Nadeel

Belangrijkste verklaringen

Bestuur

-0,3

Nadeel

De omvang van de voorziening voor wethouderspensioenen wordt aan het eind van het jaar berekend door een externe partij. De mutatie wordt bepaald op basis van de opgebouwde pensioenrechten, de indexering en een verplicht toe te passen rekenrente. De verplichte rekenrente is pas ultimo 2023 bekend, waardoor wij de begroting hierop niet meer konden aanpassen. Daarna vragen wij de berekeningen op bij de externe partij. De pensioenen zijn per 1-1-2024 geïndexeerd met 3,03% en de rekenrente die gehanteerd is bedraagt 3,16%. Op basis van deze percentages bedraagt de dotatie aan de voorziening 0,3 miljoen meer dan geraamd.

Overig

0,3

Voordeel

Overige verschillen op dit programma onder de rapportagegrens van €250.000.

Totaal

0

Overschot op budget 2023

Beleidsindicatoren

Voor dit programma zijn geen (verplichte) beleidsindicatoren van toepassing.