Algemene Dekkingsmiddelen, overhead, vennootschapsbelasting en onvoorzien

Er zijn geen doelstellingen en activiteiten geformuleerd voor dit onderdeel met uitzondering voor het onderdeel overhead (bedrijfsvoering). We verwijzen voor de doelstellingen en activiteiten voor overhead/ bedrijfsvoering (taakveld 0.4) naar programma 0 Bestuur en Ondersteuning en de paragraaf 3.5 Bedrijfsvoering van deze jaarstukken.

In de tabel staan, per taakveld, de baten en lasten van dit onderdeel, het gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten, de mutaties in de reserves en het gerealiseerde resultaat. Hierbij worden de baten weergegeven als + en de lasten als –. De onttrekkingen aan de reserves zijn gebaseerd op de werkelijk gemaakte kosten (indien systeemreserves). De kosten van de overhead (taakveld 0.4) worden, conform de BBV, verantwoord op dit onderdeel.

Taakveld

Werkelijk 2022

Primitieve begroting 2023

Actuele begroting 2023

Werkelijk 2023

Saldo 2023

0.4 Overhead

299

182

395

174

-221

0.5 Treasury

1.160

1.085

1.328

1.415

87

0.61 OZB woningen

10.299

10.742

11.183

11.182

-1

0.62 OZB niet-woningen

7.610

7.955

8.302

8.520

217

0.64 Belastingen overig

745

733

787

793

5

0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds

144.000

138.825

146.698

148.627

1.929

0.8 Overige baten en lasten

328

88

118

111

-6

Totaal Baten

164.441

159.610

168.811

170.822

2.011

0.4 Overhead

-31.679

-31.013

-35.161

-34.221

940

0.5 Treasury

-106

-72

-368

-162

206

0.61 OZB woningen

-458

-519

-594

-596

-2

0.64 Belastingen overig

-378

-360

-331

-323

9

0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds

0

-1.325

0

0

0

0.8 Overige baten en lasten

-137

-287

-174

-268

-94

0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)

83

-69

0

361

361

Totaal Lasten

-32.675

-33.644

-36.628

-35.209

1.419

Totaalsaldo van baten en lasten

131.766

125.966

132.183

135.612

3.429

0.10 Mutaties reserves

1.277

420

28.529

29.086

557

0.4 Overhead

13.364

2.398

5.948

4.941

-1.008

0.5 Treasury

0

0

0

0

0

0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds

25

0

0

0

0

Totaal Onttrekkingen reserves

14.666

2.818

34.477

34.027

-451

0.10 Mutaties reserves

-1.277

-420

-28.529

-29.086

-557

0.4 Overhead

-7.983

0

-498

-498

-0

0.64 Belastingen overig

0

0

0

0

0

0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds

-4.390

0

0

0

0

Totaal Stortingen reserves

-13.650

-420

-29.028

-29.585

-557

Geraamd resultaat programma 9. Algemene dekkingsmiddelen, overhead, Vpb en onvoorzien

132.782

128.364

137.633

140.055

2.422

NB: De grote mutaties op taakveld 0.10 Mutaties Reserves houden met name verband met de storting in de reserve kapitaallasten in het kader van de verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed vanuit de 2e begrotingswijziging 2023 met betrekking tot het collegeprogramma 2022-2026 (14 miljoen) en de onttrekking uit de algemene reserve ad 10 miljoen ten gunste van de reserve tijdelijke beleidsimpulsen. Daarnaast is bij de besluitvorming over het collegeprogramma besloten om 2,5 miljoen uit reserve sociaal domein te laten vrijvallen en 0,9 miljoen uit de reserve economie.

De belangrijkste financiële afwijkingen zijn in onderstaand overzicht weergegeven (zie gerealiseerd resultaat, kolom “Saldo 2023) uit bovenstaande tabel. De onttrekkingen aan de reserves zijn gebaseerd op de werkelijk gemaakte kosten. Verschillen tussen taakvelden die per saldo budgettair neutraal zijn, zijn buiten deze verschillenanalyse gelaten.

Onderwerp / Taakveld

Overschot (+) / Tekort (-)
op budget

Voordeel / Nadeel

Belangrijkste verklaringen

Algemene uitkering

1,9

Voordeel

Wij ontvingen in 2023 1,2 mln meer middelen vanuit het gemeentefonds doordat het Cbs (en daarmee het Rijk) eerder is uitgegaan van een te lage maatstaf van het aantal huishoudens met een laag inkomen. Dit betreft (naar verwachting) een structureel effect (voordeel), dat definitef in de meicirculaire 2024 bekend zal worden. Daarnaast ontvingen wij bij de decembercirculaire een compensatie voor de invoeringskosten van de Omgevingswet (0,6 mln).Aangezien de decembercirculaire is gepubliceerd nádat de slotrapportage ter besluitvorming aan de raad is aangeboden, konden wij de begroting hier niet meer op aanpassen. Verder heeft over 2021 nog een verrekening plaatsgevonden.

Vennootsschapsbelasting

0,4

Voordeel

De aangifte vennootschapsbelasting over 2021 is in 2023 ingediend. Als gevolg van te verrekenen fiscale verliezen hoeven wij uiteindelijk geen Vpb over 2021 te betalen. Hierdoor kan de eerder opgenomen verplichting vrijvallen.

Belastingen

0,2

Voordeel

Betreft belastinginkomsten uit voorgaande jaren.

Treasury

0,3

Voordeel

Met name lagere rentekosten (0,1 mln) doordat we een langlopende geldlening later in het jaar hebben aangetrokken. Daarnaast hogere rentebaten (€0,1 mln) door de gestegen rente.

Overhead

-0,3

Nadeel

Bestaat uit een aantal voor- en nadelen op de bedrijfsvoeringskosten, waaronder een voordeel op de energiekosten (0,3 mln). De nieuwe aanbesteding van het energiecontract heeft een gunstig effect gehad op de energiekosten. Verder is in 2023 een onttrekking voorzien van 0,5 mln uit de algemene reserve ter dekking van de organisatieontwikkeling. Omdat hiervoor in 2023 geen kosten zijn gemaakt, onttrekken wij deze middelen uiteindelijk niet aan de reserve (-0,5 mln).

Overig

-0,1

Nadeel

Overige verschillen op dit programma onder de rapportagegrens van €250.000.

Totaal

2,4

Overschot op budget 2023

Uitsplitsing Algemene Dekkingsmiddelen

Onderstaand overzicht bevat de uitsplitsing van de algemene dekkingsmiddelen. Voor de verschillenanalyse tussen actuele begroting 2023 en werkelijk 2023 wordt verwezen naar bovenstaande tabel, waar de grootste afwijkingen zijn toegelicht. Onder de algemene dekkingsmiddelen behoren de inkomsten waarvoor geen bestedingsdoel is bepaald.

De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit de lokale heffingen, de algemene uitkering, dividendinkomsten, het saldo van de financieringsfunctie (verschil tussen de aan taakvelden toegerekende rekenrente en de werkelijk betaalde rente over lang- en kortlopende leningen, ook wel renteresultaat genoemd) en eventuele overige algemene dekkingsmiddelen. De verdeling van de algemene dekkingsmiddelen is als volgt:

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Werkelijk 2022

Primitieve begroting 2023

Actuele begroting 2023

Werkelijk 2023

Saldo 2023

1. Lokale heffingen waarvan besteding niet gebonden is*

18.771

19.537

20.452

20.646

195

2. Algemene uitkering

143.722

138.825

146.698

148.627

1.929

3. Dividend

1.012

1.050

1.293

1.284

-9

4. Saldo financieringsfunctie

40

-6

-304

0

304

Totaal

163.545

159.407

168.139

170.558

2.419

* Deze heffingen bestaan uit de (on)roerende zaakbelasting, toeristenbelasting, reclamebelasting en hondenbelasting

Overhead

De overheadkosten bestaan uit de kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces. Voorbeelden zijn de gemeentesecretaris en directie, HRM, informatievoorziening en automatisering, huisvesting, financiën etc.

Vennootschapsbelasting

Vanaf 2016 moeten gemeenten en andere overheden vennootschapsbelasting (vpb) betalen over de winst die ze met hun ondernemingsactiviteiten maken. Met name grondexploitaties behoren tot de ondernemerstaken en zijn daarmee in de aangifte Vpb betrokken.

De grondexploitaties zijn, vanaf 2019 (herindeling), als één geheel beoordeeld waardoor compensatie tussen alle grondexploitaties mogelijk is.

Voor wat betreft de ‘overige activiteiten’ (bijdragen in salariskosten voor uitgeleend personeel, bijdrage van het waterschap voor de openbare verlichting in het buitengebied, havengelden, marktgelden, pacht van agrarische gronden, huuropbrengsten) is er geen sprake van winststreven. De conclusie dat de gemeente voor deze overige activiteiten geen onderneming in fiscale zin vormt, kan dan ook gehandhaafd blijven.

Onvoorzien

De verplichte raming voor onvoorziene uitgaven is gebaseerd op (ongeveer) €1 per inwoner. Hiervoor hebben wij in de primaire begroting 2023 een bedrag van (afgerond) 90.000  opgenomen. In 2023 zijn er geen uitgaven ten laste gebracht van dit budget.  Bij de slotrapportage 2023 hebben wij dit budget daarom (volledig) afgeraamd.

Beleidsindicatoren

Onderstaande tabel geeft de beleidsindicatoren weer die betrekking hebben op dit programma. De gegevens komen hierbij vanuit “Waar staat je gemeente.nl”, met uitzondering van de gemeente specifieke indicatoren (formatie, bezetting, apparaatskosten, inhuur en overhead).

Indicatoren BBV (peildatum "Waarstaatjegemeente" (26-03-2024)

Jaar

Hoeksche Waard

Nederland

Gemeente weinig stedelijk

Woonlasten éénpersoonshuishouden in €

2023

691

860

863

Woonlasten meerpersoonshuishouden €

2023

793

942

940

Gemiddelde WOZ-waarde woningen x 1.000

2022

309

317

311

Gemiddelde WOZ-waarde woningen x 1.000

2023

360

368

359

Formatie (fte per 1.000 inwoners)

2023

7

*

*

Bezetting (fte per 1.000 inwoners)

2023

6

*

*

Apparaatskosten (kosten per inwoner)

2023

725,8

*

*

Externe inhuur (% van totale loonkosten)

2023

23%

*

*

Overhead (% van de totale lasten)

2023

12%

*

*

* Geen gegevens opgenomen/bekend in "Waar staat je gemeente.nl"

Toelichting bij beleidsindicator “Externe inhuur” (% van totale loonkosten)

In bovenstaande tabel is opgenomen dat de externe inhuur als percentage van de totale loonsom (werkelijke salarislasten van vast personeel incl. de kosten van inhuur als gevolg van vacatures, vervanging bij ziekte en specialistische inhuur) over 2023 gelijk is aan 23%. In 2021 was dit percentage nog 29% en in 2022 was dit 25%.

De daling van het inhuurpercentage naar 23% in 2023 sluit aan bij onze doelstelling én gemaakte afspraken met de Auditcommissie om ons inhuurpercentage stapsgewijs verder af te bouwen.