Programma 3 Economie
Tot het programma Economie behoren de taakvelden economische ontwikkelingen, fysieke bedrijfsinfrastructuur, bedrijvenloket en bedrijfsregelingen en economische promotie.
Wat gebeurde er om ons heen?
Nederland
De Nederlandse economie groeide in 2024 met 0,9% ten opzichte van het voorgaande jaar. Deze groei werd voornamelijk gedreven door hogere consumptie, aangezien huishoudens meer te besteden hadden door een loongroei die boven de inflatie lag. Daarnaast nam de uitvoer toe door de aantrekkende wereldhandel. De koopkracht herstelde in 2024 met 2,7% dankzij de stijging van de lonen en de daling van de inflatie. De werkloosheid bleef laag, maar aanhoudende personeelstekorten vormden een belemmering voor de arbeidsproductiviteit. Bedrijven ondervonden ook hinder van de hoge rentetarieven op kredietverlening.
Hoeksche Waard
Ook de economie van de Hoeksche Waard liet een gematigde groei zien. De werkgelegenheid nam toe, vooral door nieuwe vestigingen en uitbreidingen van bestaande bedrijven. Relatief gezien komt deze werkgelegenheid vooral uit handel en industrie/energie (vergeleken met Nederland). Al jarenlang is de werkloosheid in de Hoeksche Waard kleiner dan in Nederland (2,7% versus 3,6%). Met zo’n 37.000 banen (700 banen per 1.000 personen beroepsbevolking) heeft de Hoeksche Waard een relatief kleine, open economie. Dit is lager dan het landelijke gemiddelde van 950 banen per 1.000 personen. Een relatief lage werkgelegenheid in een gemeente is kenmerkend voor een landelijke regio onder de rook van een grote stad, in ons geval Rotterdam.
Sectoren
De vrijetijdssector in de Hoeksche Waard omvatte 680 vestigingen en bood werk aan 1.610 mensen (4,4% van de totale werkgelegenheid). Er waren 55 verblijfsaccommodaties, waarvan 8 campings. De horecasector is met 1,6 verkooppunten per 1.000 inwoners klein vergeleken met het landelijk gemiddelde van 2,5. Het aantal verkooppunten nam niet af ten opzichte van voorgaand jaar, maar de horeca had het wel zwaar door stijgende energie- en personeelskosten, schulden uit de coronatijd en smalle marges door inflatie.
Door over de gemeentegrenzen heen te kijken, is veel meer mogelijk. De samenwerking tussen de eilanden Hoeksche Waard, Goeree-Overflakkee en Voorne-Putten wordt steeds sterker. Ook in de nieuwe ’Next Step’ Regio Deal Zuid-Hollandse Delta werken Rijk en regio samen aan een betere woon-, werk- en leefomgeving.
Daarnaast werd in 2024 LEADER Zuid-Hollandse Eilanden gestart. Vanuit Europa en provincie Zuid-Holland is geld beschikbaar gesteld voor plattelandsontwikkeling. Dit is een regeling voor en door burgers. De besluitvorming over de te subsidiëren projecten ligt dan ook niet bij de gemeenten, maar bij een representatieve groep mensen uit de lokale gemeenschap. In 2024 zijn door hen vier projecten goedgekeurd, die meteen gestart zijn en voor eind augustus 2027 moeten worden voltooid.
Voor de agrarische sector geldt dat een perspectief of visie van de Hoeksche Waard als agrarische gemeente wordt meegenomen binnen de Toekomstvisie. Deze moet verder worden uitgewerkt in een programma of uitvoeringsagenda. Daarnaast wordt er op het gebied van landbouw op diverse vlakken met ondernemers en stakeholders afgestemd en gewerkt aan een toekomstbestendige, biodiverse landbouw. Het proces rondom Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG) heeft een ambitiedocument opgeleverd dat is opgesteld met alle partners. Na het stopzetten van het NPLG zijn we in gesprek met onder andere de provincie hoe we deze ambities alsnog kunnen realiseren.
Het aanbod van bedrijventerreinen in de Hoeksche Waard is vrijwel volledig uitgegeven en de vraag bleef in 2024 onverminderd hoog. Met regelmaat is de gemeente benaderd door ondernemers die op zoek waren naar ruimte voor uitbreiding in de Hoeksche Waard. Deze ontwikkelingen en de mogelijke gevolgen voor de vitaliteit van de regionale economie nemen we mee in de verschillende beleidsdocumenten.
Wat hebben we bereikt? Wat hebben we gedaan?
Wat willen we bereiken | Wat gaan we ervoor doen | Planning | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
3.1 Betere ruimtelijke mogelijkheden voor bedrijven en instellingen | 3.1.1 Ruimte bieden voor circulaire, digitale en inclusieve activiteiten. | Doorlopend | ||
3.1.2 Regionale en lokale beleidsontwikkeling, beleidsuitvoering en advisering (bedrijventerreinenstrategie incl. uitvoeringsprogramma). | 1.1 Q1 2024 (oplevering) daarna uitvoering | Strategie werklocaties (bedrijventerreinen en kantoren) is in ontwikkeling en wordt conform planning opgeleverd. | ||
3.2 Meer kennisintensieve bedrijvigheid | 3.2.1 Stimuleren kennisintensieve bedrijvigheid en netwerken via o.a. accountmanagement, de Regio Deal en Economic Board. | Doorlopend | ||
3.3 Meer zakelijk en recreatief bezoek aan de Hoeksche Waard | 3.3.1 (Evaluatie) Gebiedsmarketing en stimuleren toeristische aantrekkelijkheid. | 2024 e.v. | ||
3.4 Profilering en positionering Hoeksche Waard | 3.4.1 Als onderdeel van het verhaal Hoeksche Waard het uitwerken van een perspectief/visie op de Hoeksche Waard als agrarische gemeente. | 2025 | In RIB 2024 wordt beschreven dat de visie Hoeksche Waard als agrarische gemeente verwerkt wordt in de Toekomstvisie en in de Startbeslissing NPLG.De Toekomstvisie wordt dit jaar afgerond. Door NPLG is vanuit het Rijk een streep gezet. Echter diverse opgaven uit het NPLG blijven bestaan. Gelet hierop wordt in samenwerking met provincie, waterschap en lokale partijen gewerkt aan een gebiedsplan.Volgend op Toekomstvisie en gebiedsplan zal een uitvoeringsprogramma worden opgesteld voor de landbouw. | |
3.5 Sterker ondernemersklimaat | 3.5.1 Stimuleren publiek/private samenwerking en alliantievorming. | Doorlopend | ||
3.5.2 Verbeteren aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt en stimuleren ondernemerschap door actualisatie arbeidsmarktagenda en uitvoeringsprogramma. | Doorlopend | |||
3.5.3 Faciliteren van bedrijvigheid, starters en ondernemerschap in de Hoeksche Waard (SOB-H HW/Startsmart). | Doorlopend | |||
3.6 Versterken welzijn en welvaart via recreatie en toerisme | 3.6.1 Goede en frequente vervoersverbindingen over water en tussen stad en land. | 2023 - 2028 | ||
3.6.2 Aanbod ontwikkelen met en voor jongeren en jeugd. | 2023 - 2028 | |||
3.6.3 Aantrekkelijke en duurzame verblijfsaccommodaties. | 2023 - 2028 | |||
3.6.4 Beweegvriendelijke buitenruimte. | 2023 - 2028 | |||
3.6.5 Uitbreiden aanbod voor waterrecreatie, dagrecreatie en evenementen. | 2023 - 2028 | |||
3.6.6 Samenwerking en alliantievorming. | 2023 - 2028 | |||
3.6.7 Aanbodversterking en ontwikkelingen met themalijnen. | 2023 - 2028 |
Wat heeft het gekost?
In de tabel staan, per taakveld, de baten en lasten van dit programma, het gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten, de mutaties in de reserves en het gerealiseerde resultaat. Hierbij worden de baten weergegeven als + en de lasten als –. De onttrekkingen aan de reserves zijn gebaseerd op de werkelijk gemaakte kosten (indien systeemreserves). De kosten van de overhead (taakveld 0.4) worden, conform de BBV, weergegeven in het onderdeel “Algemene dekkingsmiddelen, overhead, VPB en onvoorzien”.
Taakveld | Werkelijk 2023 | Primitieve begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Werkelijk 2024 | Saldo 2024 |
---|---|---|---|---|---|
3.1 Economische ontwikkeling | 2 | 0 | 0 | 8 | 8 |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 554 | 223 | 5.663 | 5.673 | 10 |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 200 | 202 | 92 | 194 | 102 |
3.4 Economische promotie | 378 | 187 | 188 | 181 | -7 |
Totaal Baten | 1.135 | 612 | 5.943 | 6.056 | 113 |
3.1 Economische ontwikkeling | -1.587 | -1.595 | -1.401 | -1.312 | 89 |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | -550 | -256 | -5.771 | -5.748 | 24 |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | -956 | -1.082 | -1.025 | -966 | 59 |
3.4 Economische promotie | -420 | -219 | -181 | -195 | -14 |
Totaal Lasten | -3.513 | -3.152 | -8.378 | -8.221 | 157 |
Totaalsaldo van baten en lasten | -2.378 | -2.540 | -2.436 | -2.165 | 270 |
3.1 Economische ontwikkeling | 216 | 65 | 512 | 356 | -156 |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 9 | 9 | 9 | 9 | 0 |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 42 | 53 | 23 | 23 | 0 |
3.4 Economische promotie | 374 | 15 | 5 | 5 | -0 |
Totaal Onttrekkingen reserves | 641 | 142 | 549 | 393 | -156 |
3.1 Economische ontwikkeling | 0 | 0 | -329 | -329 | 0 |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | -47 | -180 | -97 | -97 | 0 |
3.4 Economische promotie | -339 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Stortingen reserves | -386 | -180 | -426 | -426 | 0 |
Geraamd resultaat programma 3. Economie | -2.123 | -2.578 | -2.313 | -2.198 | 114 |
De belangrijkste financiële afwijkingen zijn in onderstaand overzicht weergegeven (zie gerealiseerd resultaat, kolom “Saldo 2024) uit bovenstaande tabel. Verschillen tussen taakvelden die per saldo budgettair neutraal zijn, zijn buiten deze verschillenanalyse gelaten.
Onderwerp / Taakveld | Overschot (+) / Tekort (-) | Voordeel / Nadeel | Belangrijkste verklaringen |
---|---|---|---|
Overig | 0,1 | Voordeel | Overige verschillen op dit programma onder de rapportagegrens van €250.000. |
Totaal | 0,1 | Overschot op budget 2024 |
Beleidsindicatoren
Onderstaande tabel geeft de beleidsindicatoren weer die betrekking hebben op dit programma. De gegevens komen hierbij vanuit “Waar staat je gemeente.nl”.
Indicatoren BBV (peildatum "Waarstaatjegemeente" (26-02-2025) | Jaar | Hoeksche Waard | Nederland | Gemeente weinig stedelijk |
---|---|---|---|---|
% Netto arbeidsparticipatie tov potentiele beroepsbevolking | 2023 | 75,3 | 73,1 | 73,6 |
% Functiemenging (verhouding tussen banen en woningen) | 2023 | 48,7 | 54,2 | 50,7 |
Banen (per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 tot en met 64 jaar) | 2023 | 673,6 | 836,6 | 732,5 |
Bedrijfsvestigingen (per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 tot en met 64 jaar) | 2023 | 180,5 | 181,8 | 179,6 |