Incidentele baten en lasten
In het onderstaand overzicht zijn incidentele baten en lasten opgenomen. Dit overzicht is gebaseerd op de (nieuwe) handreiking 'incidentele baten en lasten' van de 12 toezichthoudende provincies. Deze handreiking is vervaardigd om het toezichtbeleid te uniformeren en een eenduidige toepassing door gemeenten te bevorderen. Incidentele posten zijn eenmalig van toepassing of de ‘eindigheid’ staat vast. De incidentele lasten worden hierbij weergegeven als +/+; de incidentele baten als -/-.
Prgr | Tv | Incidentele posten (baten en lasten) | Lasten / baten | 2024 | Toelichting belangrijkste posten |
---|---|---|---|---|---|
0 | 0.1 | Voorziening wethouderspensioenen / wachtgeld | Lasten | -1,4 | Eenmalige extra storting ivm indexatie en aanpassing rekenrente |
Storting Algemene reserve | Storting | -0,3 | Reservemutaties zijn incidenteel. | ||
Onttrekking Reserve fractiebudget | Onttrekking | 0,1 | |||
Onttrekking Reserve Tijdelijke beleidsimpulsen | Onttrekking | 0,2 | |||
0.3 | Subtotaal incidentele baten/lasten | -1,4 | |||
0 | 0.3 | Storting Algemene reserve | Storting | -0,1 | Reservemutaties zijn incidenteel. |
Onttrekking Reserve Tijdelijke beleidsimpulsen | Onttrekking | 0,1 | |||
Storting Reserve kapitaallasten | Storting | -0,3 | |||
0.3 | Subtotaal incidentele baten/lasten | -0,3 | |||
Totaal programma 0. Bestuur en ondersteuning | -1,7 | ||||
Alg | 0.4 | Flankerend beleid maatregelen | Lasten | -2,9 | Flankerend beleidmaatregelen worden gedekt uit de reserve. |
0.4 | Onttrekking reserve Flankerend Beleid | Onttrekking | 2,9 | ||
0.4 | Subtotaal incidentele baten/lasten | - | |||
Alg | 0.4 | Onttrekking reserve Frictiekosten | Onttrekking | 4,4 | Reservemutaties zijn incidenteel. |
0.4 | Storting Reserve Doorontwikkeling organisatie | Storting | -4,4 | ||
0.4 | Subtotaal incidentele baten/lasten | 0,0 | |||
Alg | 0.4 | Storting Reserve Tijdelijke beleidsimpulsen | Storting | -0,4 | Reservemutaties zijn incidenteel. |
0.4 | Onttrekking Algemene reserve | Onttrekking | 0,4 | ||
0.4 | Storting Algemene reserve | Storting | -0,2 | ||
0.4 | Onttrekking Reserve kapitaallasten | Onttrekking | 0,2 | ||
0.4 | Subtotaal incidentele baten/lasten | 0,0 | |||
0.4 | Vrijval verplichting verlofdagen | Baten | 0,6 | Incidentele vrijval | |
Alg | 0.4 | Verkopen hardware | Baten | 0,1 | Eenmalige verkoopopbrengst |
0.4 | Subtotaal incidentele baten/lasten | 0,7 | |||
Alg | 0.7 | Algemene uitkering voorgaande jaren | Baten | 0,3 | Eenmalige afrekening voorgaande jaren |
0.7 | Subtotaal incidentele baten/lasten | 0,3 | |||
Alg | 0.10 | Onttrekking Reserve weerstandsvermogen | Onttrekking | 0,2 | |
0.10 | Onttrekking Algemene reserve | Storting | -0,2 | Reservemutaties zijn incidenteel. | |
0.10 | Subtotaal incidentele baten/lasten | - | |||
Totaal programma Algemene dekkingsmiddelen, overhead, VPB en onvoorzien | 1,1 | ||||
1 | 1.1 | Incidentele teruggave deelnemersbijdrage VR ZHZ | Baten | 0,3 | Betreft afrekening voorgaande jaren |
1.1 | Subtotaal incidentele baten/lasten | 0,3 | |||
Totaal programma 1. Veiligheid | 0,3 | ||||
2 | 2.1 | Onttrekking Algemene reserve | Onttrekking | 0,3 | Reservemutaties zijn incidenteel. |
5.7 | Storting Reserve kapitaallasten | Storting | -0,3 | ||
2.1 | Subtotaal incidentele baten/lasten | - | |||
2 | 2.5 | Storting Reserve Tijdelijke beleidsimpulsen | Storting | 0,0 | Incidentele baten voorgaande jaren |
2.5 | Onttrekking Algemene reserve | Onttrekking | -0,0 | ||
2.5 | Onttrekking Reserve Tijdelijke beleidsimpulsen | Onttrekking | 0,3 | ||
2.5 | Storting Algemene reserve | Storting | -0,3 | ||
2.5 | Subtotaal incidentele baten/lasten | - | |||
2 | 5.7 | Storting Reserve Tijdelijke beleidsimpulsen | Storting | 0,1 | Reservemutaties zijn incidenteel. |
5.7 | Onttrekking Algemene reserve | Onttrekking | -0,1 | ||
5.7 | Onttrekking Reserve Kapitaallasten | Onttrekking | 0,1 | ||
5.7 | Storting Algemene reserve | Storting | -0,1 | ||
5.7 | Subtotaal incidentele baten/lasten | - | |||
2 | 5.7 | Eenmalige grondverkopen | Baten | 0,3 | Incidentele grondverkoop |
5.7 | Subtotaal incidentele baten/lasten | 0,3 | |||
Totaal programma 2. Verkeer, vervoer en Openbare ruimte | 0,3 | ||||
3 | 3.1 | Onttrekking Algemene reserve | Onttrekking | 0,3 | Reservemutaties zijn incidenteel. |
3.1 | Storting Reserve Tijdelijke beleidsimpulsen | Storting | -0,3 | ||
3.1 | Subtotaal incidentele baten/lasten | - | |||
3 | 3.2 | Vrijval voorziening Bedrijvenpark Hoeksche Waard | Baten | 5,5 | Eenmalige vrijval voorziening |
3.2 | Bijdrage aan Bedrijvenpark Hoeksche Waard | Lasten | -5,5 | Eenmalige bijdrage in het exploitietekort | |
3.2 | Subtotaal incidentele baten/lasten | - | |||
Totaal programma 3. Economie | - | ||||
4 | 4.3 | Storting Reserve Tijdelijke beleidsimpulsen | Storting | -0,1 | Reservemutaties zijn incidenteel. |
4.3 | Onttrekking reserve Sociaal Domein | Onttrekking | 0,1 | ||
4.3 | Subtotaal incidentele baten/lasten | - | |||
Totaal programma 4. Onderwijs | - | ||||
5 | 5.2 | Storting Reserve kapitaallasten | Storting | -6,2 | Reservemutaties zijn incidenteel. |
5.2 | Onttrekking Algemene reserve | Onttrekking | 5,9 | ||
5.2 | Storting Reserve Tijdelijke beleidsimpulsen | Storting | -0,4 | ||
5.2 | Terugontvangst middelen Sportfondsen BV Cromstrijen | Baten | 0,7 | Eenmalige afrekening ivm liquidatie | |
5.2 | Subtotaal incidentele baten/lasten | 0,0 | |||
5 | 5.3 | Onttrekking Algemene reserve | Onttrekking | 2,0 | Reservemutaties zijn incidenteel. |
5.3 | Onttrekking Uitvoeringsagenda Cultuur | Onttrekking | 1,3 | ||
5.3 | Storting in reserve Kapitaallasten | Storting | -3,4 | ||
5.3 | Storting Reserve Tijdelijke beleidsimpulsen | Storting | -0,6 | ||
5.3 | Onttrekking Algemene reserve | Onttrekking | 0,6 | ||
5.3 | Subtotaal incidentele baten/lasten | -0,0 | |||
5 | 5.5 | Storting Reserve kapitaallasten | Storting | -0,3 | Reservemutaties zijn incidenteel. |
5.5 | Onttrekking Algemene reserve | Onttrekking | 0,3 | ||
4.3 | Subtotaal incidentele baten/lasten | - | |||
Totaal programma 5. Sport, cultuur en recreatie | 0,0 | ||||
6 | 6.1 | Opvang vluchtelingen Oekranie | Lasten | -5,2 | Eenmalige kosten en Rijksbijdrage voor opvang van vluchtelingen. |
6.1 | Rijksmiddelen opvang vluchtelingen | Baten | 9,4 | ||
6.1 | Afboeking boekwaarde Lindenhoeve Oud Beijerland | Lasten | -0,5 | Eenmalige afboeking boekwaarde | |
6.1 | Onttrekking Reserve Kapitaallasten | Onttrekking | 0,5 | Reservemutaties zijn incidenteel. | |
6.1 | Storting Algemene reserve | Storting | 0,0 | ||
6.1 | Storting in reserve Tijdelijke beleidsimpulsen | Storting | 0,0 | ||
6.1 | Onttrekking Algemene reserve | Onttrekking | 0,0 | ||
6.1 | Subtotaal incidentele baten/lasten | 4,1 | |||
6 | 6.71 | Middelen Nissewaard | Baten | 0,3 | |
6.71 | Subtotaal incidentele baten/lasten | 0,3 | |||
6 | 6.81 | Middelen Nissewaard | Baten | 3,4 | Eenmalige bijdrage van gemeente Nissewaard. Deel wordt gestort in de Algemene reserve. |
6.81 | Storting Algemene reserve | Storting | -2,9 | ||
6.81 | Storting Reserve Tijdelijke beleidsimpulsen | Storting | 0,1 | Reservemutaties zijn incidenteel. | |
6.81 | Onttrekking Algemene reserve | Onttrekking | -0,1 | ||
6.81 | Subtotaal incidentele baten/lasten | 0,5 | |||
Totaal programma 6. Sociaal Domein | 4,9 | ||||
7 | 7.4 | Storting Reserve Tijdelijke beleidsimpulsen | Storting | -1,0 | Reservemutaties zijn incidenteel. |
7.4 | Onttrekking reserve Duurzaamheid | Onttrekking | 1,0 | ||
7.4 | Subtotaal incidentele baten/lasten | 0,0 | |||
Totaal programma 7. Volksgezondheid en milieu | - | ||||
8 | 8.1 | Onttrekking Algemene reserve | Onttrekking | 0,6 | De extra baten voor de invoering van de omgevingswet worden gestort uit de reserve. |
0.7 | Incidentele baten uitvoeringskosten omgevingswet | Baten | 0,4 | ||
8.1 | Storting reserve Omgevingswet | Storting | -1,0 | ||
8.1 | Grondverkopen | Baten | 1,2 | ||
8.1 | Implementatie Omgevingswet | Lasten | -0,9 | De extra kosten voor de invoering van de omgevingswet worden gedekt uit de reserve. | |
8.1 | Onttrekking reserve omgevingswet | Onttrekking | 0,9 | ||
8.1 | Subtotaal incidentele baten/lasten | 1,2 | |||
8 | 8.2 | Winstneming grondexploitaties | Baten | 0,4 | Betreft eenmalige winsten en eenmalige dotaties voorziening. |
8.2 | Storting Verliesvoorziening Grondexploitaties | Lasten | -1,0 | ||
8.2 | Subtotaal incidentele baten/lasten | -0,6 | |||
Totaal programma 8.Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening | 0,6 | ||||
Totaalsaldo van incidentele baten en lasten | 5,6 |
Samenvatting
Het totaal van incidentele baten en lasten inclusief incidentele stortingen en onttrekkingen uit reserves kan op de volgende wijze worden samengevat:
Incidentele posten (baten en lasten) | Lasten / baten | 2024 |
---|---|---|
Totaal incidentele lasten | Lasten | -17,4 |
Totaal incidentele baten | Baten | 23,0 |
Saldo incidentele lasten en baten | Saldo baten/lasten | 5,6 |
Totaal incidentele stortingen in reserves | Stortingen | -22,6 |
Totaal incidentele onttrekkingen aan reserves | Onttrekkingen | 22,6 |
Saldo incidentele mutaties in reserves | Saldo onttrekkingen/ stortingen | -0,0 |
Totaalsaldo van incidentele baten en lasten | 5,6 |
Toelichting bij staat van incidentele baten en lasten
In het bovenstaand overzicht(en) zijn incidentele baten en lasten opgenomen. Dit zijn baten en lasten die zich eenmalig voordoen of ‘eindig’ zijn. Inzicht in de incidentele baten en lasten is van belang voor de berekening van het zogenoemde genormaliseerde resultaat. Dat wil zeggen het resultaat zónder de posten die het resultaat over 2024 eenmalig (incidenteel) hebben beinvloed. Uit bovenstaand overzicht blijkt dat er in jaarschijf 2024 per saldo (€ 5,6 mln.) meer incidentele baten (inclusief onttrekkingen uit reserves) zijn dan incidentele lasten (inclusief stortingen in reserves). Dit saldo wordt voor een groot deel verklaard door de Rijksbijdragen (en lasten) voor de opvang van vluchtelingen Oekraine.
Genormaliseerd resultaat
Door het jaarrekeningresultaat te normaliseren (te corrigeren) voor het saldo van incidentele baten en lasten, ontstaat het zogenoemde ‘genormaliseerde resultaat'. Dit is het jaarresultaat zonder rekening te houden met de ‘bijzondere/ eenmalige’ posten. Uit bovenstaand overzicht blijkt dat in 2024 per saldo meer incidentele baten dan incidentele lasten zijn. Dit geeft het volgende beeld:
Werkelijk resultaat 2024 | 11,5 |
---|---|
Saldo incidentele baten/lasten | 5,6 |
Genormaliseerd werkelijk resultaat 2024 | 5,9 |
Het werkelijke jaarresultaat over 2024 is € 11,5 miljoen. Indien wij dit resultaat corrigeren met de eenmalige/incidentele posten (5,6 miljoen), dan resulteert een genormaliseerd resultaat van € 5,9 miljoen.