Programma 0 Bestuur en Ondersteuning
Tot het programma Bestuur en ondersteuning behoren de taakvelden bestuur, burgerzaken (inclusief dienstverlening) en beheer overige gebouwen en gronden. Dit programma is inclusief bedrijfsvoering.
Wat gebeurde er om ons heen?
Toekomstvisie Hoeksche Waard 2040
Op 10 juli 2024 werd de aftrap gegeven voor de totstandkoming van de Toekomstvisie Hoeksche Waard 2040. Vanaf het begin is er veel tijd en energie gestoken in het uitgebreide participatieproces. Alle dorpen in de Hoeksche Waard zijn twee keer bezocht. Enquêtes ingevuld en interviews afgenomen. Daarnaast zijn er veel bijeenkomsten georganiseerd met brede vertegenwoordiging vanuit de inwoners (jong en oud) en het maatschappelijk middenveld. Voortgang van de werkzaamheden verliep in 2024 volgens planning. Het einddoel is oplevering van de Toekomstvisie voor de zomer van 2025.
Regio Deal
In 2024 heeft de regio Zuid-Hollandse Delta (ZHD), waar de Hoeksche Waard ook onderdeel van uitmaakt, een tweede Regio Deal met het ministerie van BZK kunnen afsluiten. Onze aanvraag is positief gehonoreerd en daarmee kan de regio ZHD in deze vijfde tranche rekenen op een bijdrage van € 10 miljoen vanuit het Rijk. Samen met de andere drie gemeenten, ondernemers en onderwijs binnen de ZHD kunnen er weer mooie projecten tot uitvoering worden gebracht. In 2024 zijn veel projecten vanuit de derde tranche Regio Deal uitgevoerd. Enkele hiervan lopen in 2025 af.
Professionele en persoonlijke dienstverlening
De snelle technologische vooruitgang, zoals digitalisering en kunstmatige intelligente, vraagt om voortdurende aanpassing en innovatie. Daarnaast is er een groeiende behoefte aan samenwerking tussen verschillende organisaties en sectoren om complexe maatschappelijke vraagstukken aan te pakken.
Digitale technologie verbindt de wereld, maar maakt het ook complexer. De ontwikkelingen gaan snel. Digitale technologie biedt een oplossing om uitdagingen zoals de energietransitie, woningnood en armoede aan te pakken. We zorgen voor een balans tussen geautomatiseerde diensten en persoonlijk klantcontact. Hierbij volgen we de behoefte van onze inwoners en klanten.
Onze organisatie is professioneel en volgt de koers die de gemeenteraad en B&W bepalen. We passen onze werkwijze aan op de (netwerk)samenleving.
Verkiezingen
Op donderdag 6 juni vond de Europees Parlementsverkiezing plaats.
Wat hebben we bereikt? Wat hebben we gedaan?
We zorgden ervoor dat onze dienstverlening goed toegankelijk en bereikbaar was voor alle inwoners en ondernemers. We pasten onze dienstverlening voortdurend aan op basis van de behoeften van onze inwoners en ondernemers en de ontwikkelingen in de samenleving.
Vanaf 1 april 2024 bieden wij onze dienstverlening aan vanuit twee servicepunten: Oud-Beijerland en Maasdam. We hebben de locatie Maasdam ingericht als volwaardig servicepunt. Hier kun je nu ook documenten afhalen. Daarnaast hebben we de piek in aanvragen voor reisdocumenten opgevangen. We hebben verzorgingshuizen bezocht en huisbezoeken afgelegd voor de aanvragen van identiteitsbewijzen, vooral voor inwoners die niet meer of heel moeilijk zelf naar een servicepunt kunnen komen.
We hebben gekozen voor open source software voor de applicatie Basisregistratie Personen (BRP) om onafhankelijk te blijven van leveranciers, flexibel aan te kunnen passen op specifieke behoeftes en om kosten te besparen. We hebben stappen gezet in de verdere uitbreiding van onze digitale dienstverlening, onder andere in de ontwikkeling van het digitaal loket MijnHW.
We voeren doorlopend kwaliteitsmetingen uit op verschillende dienstverlenings- en communicatiekanalen. We monitoren en analyseren de beschikbare data (zowel kwantitatief als kwalitatief) en pasten onze dienstverlening aan waar nodig.
Wat willen we bereiken | Wat gaan we ervoor doen | Planning | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
0.1 Het realiseren van ambities door bestuurlijke en ambtelijke samenwerking. | 0.1.1 Versterken samenwerking met inwoners en overheidsparticipatie. | Doorlopend | ||
0.1.2 Versterken van triple-helix samenwerking. | Doorlopend | |||
0.1.3 Blijven inzetten op de verbinding en samenwerking met de ons omliggende gemeenten op basis van een eigen agenda. | Doorlopend | |||
0.2 Inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties zijn tevreden over de professionele en persoonlijke dienstverlening. | 0.2.1 De dienstverlening is voor iedereen toegankelijk. | Doorlopend | - | |
0.2.2 Correcte basisregistraties. | Doorlopend | - | ||
0.2.3 Nakomen van de servicenormen. | Doorlopend | - | ||
0.2.4 Zoveel mogelijk een antwoord in het eerste contact. | Doorlopend | |||
0.3 Komen tot een integrale toekomstvisie voor de lange termijn (2040). Doel is om een gezamenlijke stip aan de horizon te krijgen waar de gemeente samen met de samenleving komt tot leidende principes die helpen bij het maken van beleidskeuzes in de toekomst. | 0.3.1 Opleveren ‘Verhaal van de Hoeksche Waard’. | 2024 | Het Verhaal vd Hoeksche Waard wordt meegenomen in proces Toekomstvisie HW 2040. Planning vaststelling Toekomstvisie HW juni 2025. |
Wat heeft het gekost?
In de tabel staan, per taakveld, de baten en lasten van dit programma, het gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten, de mutaties in de reserves en het gerealiseerde resultaat. Hierbij worden de baten weergegeven als + en de lasten als –. De onttrekkingen aan de reserves zijn gebaseerd op de werkelijk gemaakte kosten (indien systeemreserves). De kosten van de overhead (taakveld 0.4) worden, conform de BBV, weergegeven in het onderdeel “Algemene dekkingsmiddelen, overhead, VPB en onvoorzien”.
Taakveld | Werkelijk 2023 | Primitieve begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Werkelijk 2024 | Saldo 2024 |
---|---|---|---|---|---|
0.1 Bestuur | 2 | 0 | 297 | 326 | 28 |
0.2 Burgerzaken | 1.220 | 1.368 | 2.188 | 2.051 | -137 |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 219 | 26 | 51 | 85 | 34 |
Totaal Baten | 1.442 | 1.393 | 2.536 | 2.461 | -75 |
0.1 Bestuur | -5.364 | -5.651 | -7.248 | -7.265 | -17 |
0.2 Burgerzaken | -4.005 | -4.177 | -4.479 | -4.391 | 88 |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | -970 | -742 | -900 | -946 | -46 |
Totaal Lasten | -10.339 | -10.570 | -12.627 | -12.601 | 25 |
Totaalsaldo van baten en lasten | -8.897 | -9.177 | -10.091 | -10.140 | -50 |
0.1 Bestuur | 175 | 385 | 453 | 475 | 23 |
0.2 Burgerzaken | 75 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 0 | 0 | 60 | 60 | 0 |
Totaal Onttrekkingen reserves | 250 | 385 | 513 | 535 | 23 |
0.1 Bestuur | -24 | 0 | -345 | -344 | 1 |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | -482 | 0 | -383 | -383 | 0 |
Totaal Stortingen reserves | -506 | 0 | -728 | -727 | 1 |
Geraamd resultaat programma 0. Bestuur en ondersteuning | -9.154 | -8.792 | -10.306 | -10.332 | -26 |
De belangrijkste financiële afwijkingen zijn in onderstaand overzicht weergegeven (zie gerealiseerd resultaat, kolom 'Saldo 2024') in bovenstaande tabel. Verschillen tussen taakvelden die per saldo budgettair neutraal zijn, zijn buiten deze verschillenanalyse gelaten.
Onderwerp / Taakveld | Overschot (+) / Tekort (-) | Voordeel / Nadeel | Belangrijkste verklaringen |
---|---|---|---|
Overig | 0,0 | Voordeel | Overige verschillen op dit programma onder de rapportagegrens van €250.000. |
Totaal | 0 | Tekort op budget 2024 |
Beleidsindicatoren
Voor dit programma zijn geen (verplichte) beleidsindicatoren van toepassing.