Lokale heffingen

Inleiding

In deze paragraaf staat informatie over de gemeentelijke belastingen en rechten (gebonden heffingen), die in onze gemeente van toepassing zijn, het beleid rondom de lokale heffingen een overzicht van de opbrengsten in 2024 en een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid.

Algemene uitgangspunten

Belastingen, zoals onroerendezaakbelasting en hondenbelasting zijn algemene dekkingsmiddelen. De opbrengsten zijn vrij besteedbaar. Dit in tegenstelling tot de gebonden heffingen, zoals rioolrecht. Deze middelen moeten verplicht besteed worden aan het doel waarvoor zij geïnd zijn. In onderstaand overzicht geven wij aan welke belastingen wij heffen, wat de heffingsmaatstaf is en wat het beoogd doel is.

Omschrijving

maatstaf

Beoogd doel

Belastingen

Onroerende zaakbelasting

WOZ waarde

algemeen dekkingsmiddel

Roerende zaakbelasting

waarde roerende zaak

algemeen dekkingsmiddel

Hondenbelatsing

Aantal honden

a;lgemeen dekkingsmiddel

Toeristenbelasting

Aantal overnachtingen

Algemeen dekkingsmiddel

Watertoeristenbelasting

Aantal etmalen verblijf

Algemeen dekkingsmiddel

Reclamebelasting

WOZ waarde

bestrijding van kosten gericht op veiligheid ,leefbaarheid of ontwikkeling van het aangewezen gebied waar de belasting geheven wordt

Rechten

Rioolheffing won. eigenaar

vast bedrag

dekking van kosten voor onderhoud en vervanging riolering

Rioolheffing won. gebruiker

aantal gebruikers

dekking van kosten voor onderhoud en vervanging riolering

Rioolheffing niet won. eigenaar

WOZ waarde

dekking van kosten voor onderhoud en vervanging riolering

Rioolheffing niet won. gebrruiker

WOZ waarde

dekking van kosten voor onderhoud en vervanging riolering

Lijkbezorgingsrechten

diversen (verschillend per dienst)

dekking van de kosten van diensten nader omschreven in de tarieventabel bij de verordening (begraven, grafuitgifte, onderhoud, specifieke dienst)

Leges

diversen (verschillend per dienst)

dekking van de kosten van dienstverlening aan een individuele derde

Afvalstoffenheffing

vast bedrag verhoogd met een bedrag per lediging

dekking van de kosten voor afvoer en verwerking van huishoudelijk afval

Haven- en kadegelden

diversen (verschillend per haven)

dekking kosten onderhoud havens en kades

Marktgelden

vierkante meters gebruik

dekking van kosten verbonden aan gebruik van een marktstandplaats

BIZ

diversen ( verschillend per BIZ vereniging)

bestrijding van kosten gericht op veiligheid ,leefbaarheid of ontwikkeling van de bedrijveninvesteringszone (winkelgebied of bedrijventerrein)

Woonlasten

De gemeentelijke woonlasten bestaan uit onroerendezaakbelasting (OZB), afvalstoffenheffing en rioolheffing. De gemeentelijke belastingen zijn in 2024 gestegen met een inflatiecorrectie van 3,3%.

De gebonden heffingen, zoals afvalstoffenheffing, en leges, mogen wettelijk maximaal 100% kostendekkend zijn, inclusief toe te rekenen compensabele btw, mutaties in voorzieningen en toe te rekenen kosten voor overhead. Ook voor deze gebonden heffingen is de inflatiecorrectie van 3,3% toegepast.

We streven naar zo laag mogelijke lokale lasten

Activiteiten voeren we uit tegen zo laag mogelijke kosten voor inwoners en bedrijven. Bij de rechten streven we naar kostendekkende tarieven.

Kostenonderbouwing volgens het Besluit begroting en verantwoording (BBV)

Het BBV schrijft voor dat in de paragraaf lokale heffingen kostenonderbouwingen voor belastingtarieven zijn opgenomen. Dit geldt met name voor de gebonden heffingen. Uit deze onderbouwing moet blijken in welke mate de lasten gedekt worden door de baten (maximaal 100%). Wij berekenen dit door per gebonden heffing de totale baten te delen door de totale lasten voor zover deze toe te rekenen zijn aan de heffing.

Bij baten nemen wij zowel de opbrengst van de heffing als de overige baten, zoals bijdragen van derden, mee. In de kostprijs nemen we de kosten op voor diensten van externen (netto kosten), de ambtelijke ureninzet, overhead en (compensabele) btw mee. Btw die fiscaal aftrekbaar is mag niet meegenomen worden.

Overhead rekenen we toe volgens een opslag

De apparaatskosten bestaan uit directe loonkosten en overhead (loonkosten ondersteunend personeel, huisvesting, ICT etc.). De directe loonkosten rekenen we rechtstreeks toe op basis van de geraamde tijdsbesteding. Overhead rekenen we via een opslagpercentage direct toe aan de loonkosten. Het percentage bepalen we door de overhead te delen door de totale directe loonkosten.

Opbrengst lokale heffingen

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de begrote en werkelijke opbrengsten van de lokale heffingen in 2024.

Omschijving

Begroot 2024

Werkelijk 2024

Verschil

Belastingen

Onroerende zaakbelasting

21.718

21.611

-107

Roerende zaakbelasting

6

2

-4

Hondenbelasting

703

695

-8

Toeristenbelasting

188

181

-7

Reclamebelasting

115

116

1

Subtotaal (a)

22.730

22.605

-125

Rechten

Rioolheffing

9.761

9.758

-3

Lijkbezorgingsrechten

1.513

1.417

-96

Leges

8.578

7.629

-949

Afvalstoffenheffing

9.922

10.062

140

Haven- en kadegelden

90

145

55

Marktgelden

23

22

-1

Subtotaal (b)

29.887

29.033

-854

Overig

BIZ

178

163

-15

Subtotaal (c)

178

163

-15

Totaal (a+b+c)

52.795

51.801

-994

Lokale lastendruk meerpersoonshuishoudens

De onroerendezaakbelasting (OZB) voor woningen, de rioolheffing en de afvalstoffenheffing bepalen het totaal van de lokale lasten. In onderstaand overzicht geven wij de gemiddelde lasten 2024 van Hoeksche Waard naast het landelijk gemiddelde weer. Uitgangspunt hierbij is een meerpersoonshuishouden met een eigen woning met een (gemiddelde) waarde van 380.064,-.

Lastendruk 2024

Meerp. Huish. Met eigen woning

Hoeksche Waard

landelijk*

OZB

304

345

Rioolheffing

227

225

afvalstoffenheffing

266

346

Lastendruk

797

916

*Bron: Coelo 2024

Onroerende- en roerende zaakbelastingen (OZB en RZB)

Bij de onroerende- en roerende zaakbelastingen is de herwaardering van het (on)roerend goed (wet WOZ) van belang. De WOZ-waarde wordt jaarlijks vastgesteld. De belasting wordt uitgedrukt in een percentage van deze waarde. Voor belastingjaar 2024 gaat het om de waarde op de peildatum 1 januari 2023. Waardestijging van bestaande panden is in het tarief gecorrigeerd (verlaging van de tarieven). Vervolgens is de inflatiecorrectie (3,3%) toegepast. De tarieven voor OZB en RZB zijn wettelijk verplicht aan elkaar gelijk.

Zowel OZB als RZB behoren tot de algemene middelen waarvan de besteding vrij is. In 2024 is een totaalbedrag van ca 21.611.000 aan OZB ontvangen; de opbrengst van de RZB bedroeg ca 2.000.

Hieronder treft u een overzicht aan van de tarieven 2024 van onze gemeente en het landelijk gemiddelde over 2024.

OZB / RZB tarieven

2024 HW

2024 land.gem.*

woningen

0,07999%

0,0909%

niet woningen eigenaren

0,27827%

0,3272%

niet woningen gebruikers

0,23222%

0,2333%

*Bron: Coelo 2024

Hondenbelasting

Hondenbelasting is een van de oudste belastingen van ons land. Deze belasting betreft een algemeen dekkingsmiddel en hoeft daarmee niet verplicht besteed te worden aan de kosten die de gemeente maakt voor hondenbezit. In 2024 is een totaalbedrag van ca 695.000 aan hondenbelasting ontvangen.

In onderstaande tabel geven wij de tarieven voor 2024 van onze gemeente weer evenals het landelijk gemiddelde over 2024 (van gemeenten waar hondenbelasting is ingevoerd).

Hondenbelasting

2024 HW

2024 land.gem.*

Eerste hond

96

27

Volgende hond

170

geen land. gem.

kennel

410

geen land. gem.

*Bron: Coelo 2024

Toeristenbelasting en watertoeristenbelasting

Toeristenbelasting geldt voor het overnachten in hotels, pensions etc. Watertoeristenbelasting geldt voor het verblijven in een haven per etmaal. In plaats van een bedrag per nacht kan ook voor een vast bedrag voor een heel seizoen gekozen worden (forfait). Beide belastingen behoren tot de algemene middelen waarvan de besteding vrij is. De belasting geldt niet voor ingezetenen van Hoeksche Waard. In 2024 bedroeg het tarief voor zowel toeristen- als watertoeristenbelasting 1,25 per nacht/etmaal.

Toeristenbelasting

2024

Hoeksche Waard

1,25

Gemiddeld Zuid-Holland*

3,05

Gemiddeld Nederland*

2,34

Bron: Bungalowparkenoverzicht.nl

Rioolheffing

Rioolheffing is een belasting waarvan de opbrengsten besteed moeten worden aan de specifieke taak. De opbrengsten rioolheffing dekken, naast de kosten van het rioleringsstelsel, ook kosten die voortvloeien uit de Wet gemeentelijke watertaken. Om schommelingen in de tarieven te voorkomen, maken we gebruik van een voorziening voor riolering.

Het tarief voor rioolheffing 2024 komt voort uit het door de gemeenteraad op 13 oktober 2020 vastgestelde Gemeentelijk Rioleringsplan 2021-2025.

Het tarief in 2024 bedroeg voor het eigenaarsdeel 113,- en voor het gebruikersdeel respectievelijk €57,- (1-persoonshuishouden) of 113,- voor een meerpersoonshuishouden. Hieronder geven wij een overzicht van de baten en lasten in 2024 en daarbij de mate van kostendekking van de heffing.

Kostendekkendheid Rioolheffing

Netto kosten

6.128

Direct toe te rekenen kosten

1.310

overhead

952

BTW

1.402

Totale lasten

9.792

Opbrengsten heffing

9.758

Overige opbrengsten

-

Totale baten

9.758

dekkingspercentage (ex mutatie voorziening)

100,4%

Mutatie voorziening (onttrekking)

35

Lijkbezorgingsrechten

Lijkbezorgingsrechten moeten besteed worden aan de specifieke taak. De tarieven komen voort uit het eind 2020 door de raad vastgestelde beleid. Hieronder geven wij een overzicht van de baten en de lasten in 2024 en daarbij de mate van kostendekking van deze heffing.

Kostendekkendheid lijkbezorgingsrechten

Netto kosten

1.214

Direct toe te rekenen kosten

1.271

Overhead

898

BTW

-

Totale lasten

3.383

Totale baten

1.421

Dekkingspercentage

42%

Mutatie voorziening (onttrekking)

78

Leges

Leges zijn vergoedingen voor een dienst die de gemeente aan een individuele burger of bedrijf verleent.

De legesverordening bestaat uit 3 delen:

  1. Algemene Dienstverlening.
  2. Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving (omgevingsvergunningen).
  3. Dienstverlening vallend onder de Europese Dienstenrichtlijn (EDR).

Binnen de legesverordening mogen we overschotten op onderdelen gebruiken om tekorten op andere onderdelen op te vangen (kruissubsidiering). De baten en lasten 2024 en de mate van kostendekking is hieronder zowel op totaalniveau van de verordening als gesplitst per titel weergegeven.

Kostendekkendheid Leges totaal

Netto kosten

2.104

Direct toe te rekenen kosten

2.273

overhead

1.791

BTW

211

Totale lasten

6.379

Opbrengsten

7.212

Dekkingspercentage

113%

Kostendekkendheid per titel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Netto kosten

1.136

Direct toe te rekenen kosten

964

Overhead

798

BTW

10

Totale lasten

2.908

Opbrengsten

1.941

Dekkingspercentage

67%

Titel 2 Omgevingsvergunningen

Netto kosten

968

Direct toe te rekenen kosten

1.025

Overhead

758

BTW

201

Totale lasten

2.953

Opbrengsten

5.198

Dekkingspercentage

176%

Titel 3 Dienstverlening EDR

Netto kosten

-

Direct toe te rekenen kosten

284

Overhead

235

BTW

-

Totale lasten

519

Opbrengsten

72

Dekkingspercentage

14%

Afvalstoffenheffing

Afvalstoffenheffing is een belasting waarvan de opbrengsten besteed moeten worden aan de specifieke taak. De heffing vergoedt de kosten voor inzameling van huishoudelijk afval.

De heffing bestaat uit twee delen: een ‘vast bedrag’ en een bedrag per ‘aanbieding’. Met dit gedifferentieerde tarief wordt beoogd om door een financiële prikkel het aanbieden van afval te beperken. Minder vaak aanbieden betekent voor de gemeente het risico op een lagere opbrengst dan waarmee in de begroting rekening is gehouden.

RAD BV voert de inzameling voor de gemeente uit. Hiervoor is een dienstverleningsovereenkomst gesloten, die jaarlijks geïndexeerd wordt. Het tarief van de heffing bedroeg in 2024 gemiddeld 266. Het landelijk gemiddeld tarief kwam in 2024 uit op 346 voor meerpersoonshuishoudens (bron: Atlas lokale lasten Coelo, 2024).

Hieronder geven wij een overzicht van de baten en lasten in 2024 en de mate van kostendekking van de heffing.

Kostendekkendheid afvalstoffenheffing

Netto kosten

9.698

BTW

1.839

Direct toe te rekenen kosten

-

overhead

-

Totale lasten

11.538

Opbrangsten heffing

10.062

Overige opbrengsten

773

Totale baten

10.040

Dekkingspercentage

95,6%

Haven- en kadegelden

De tarieven voor haven- en kadegelden zijn in de verordening per haven vastgelegd. De tarieven zijn in 2024 met 3,3% (inflatiecorrectie) gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar.

Hieronder geven wij een overzicht van de baten en lasten in 2024 en de mate van kostendekking van deze heffing.

Kostendekkendheid Haven en kadegelden

Netto kosten

185

Direct toe te rekenen kosten

5

Overhead

4

BTW

20

Totale lasten

213

Opbrengst haven- en kadegelden

145

Overige opbrengsten

-

totale baten

145

Dekkingspercentage

68%

Marktgelden

De tarieven voor marktgelden zijn in 2024 aangepast met 3,3% (inflatiecorrectie). Hieronder geven wij een overzicht van de baten en lasten 2024 en de mate van kostendekking van de heffing.

Kostendekkendheid Marktgelden

Netto kosten

42

Direct toe te rekenen kosten

10

Overhead

8

BTW

8

Totale lasten

69

Opbrengst Marktgelden

21

Overige opbrengsten

10

Totale baten

31

Dekkingspercentage

45%

Bedrijfsinvesteringszones (BIZ)

Volgens de Wet op de bedrijfsinvesteringszones (BIZ) kan de gemeenteraad onder de naam BIZ-bijdrage een belasting instellen binnen een bepaald gebied in de gemeente. De opbrengst moet besteed worden aan het bestrijden van kosten voor het bevorderen van leefbaarheid, veiligheid, ruimtelijke kwaliteit of economische ontwikkeling van het betreffende gebied. Per gebied wordt een verordening opgesteld. Een verordening heeft een maximale looptijd van 5 jaar. In 2024 kent de gemeente 5 BIZ verordeningen, waarvan 5 winkelgebieden (Numansdorp, 's-Gravendeel, Puttershoek, Strijen en Zuid-Beijerland) en 2 bedrijventerreinen (de Bosschen en Hoogerwerf). De belasting wordt betaald door de bedrijven in het betreffende gebied en via een subsidie beschikbaar gesteld voor het hierboven omsschreven doel.

Reclamebelasting

Reclamebelasting geldt alleen voor niet-woningen, in een specifiek aangewezen gebied (het centrum van Oud- Beijerland). De opbrengsten worden als subsidie uitgekeerd aan de stichting Centrummanagement Oud-Beijerland. Hierover is met de stichting een overeenkomst gesloten.

Het tarief voor reclamebelasting bestaat uit een vast bedrag en variabelbedrag, gekoppeld aan de WOZ-waarde. Het vaste deel is gecorrigeerd voor de inflatiecorrectie en bedraagt in 2024 348; bij het variabele deel is naast de inflatiecorrectie ook rekening gehouden met de waardeontwikkeling van de onroerende zaken. Dit tarief komt uit op 1,77 per 1.000 WOZ-waarde boven 250.000.

Kwijtschelding

De Invorderingswet 1990 geeft voorwaarden waarbinnen de gemeentebelastingen en heffingen kan kwijtschelden. Dit is vastgelegd in de Kwijtscheldingsverordening. Hierin is opgenomen dat het percentage de kosten van bestaan op 100% van de bijstandsnorm is gesteld. Dit is het wettelijk maximum. Kwijtschelding was in 2024 in gemeente Hoeksche Waard mogelijk voor:

  • OZB;
  • RZB;
  • Rioolheffing;
  • Hondenbelasting, alleen voor de eerste hond;
  • Afvalstoffenheffing tot een maximaal bedrag van 266,-
  • Leges voor een Nederlandse identiteitskaart;
  • Leges voor het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart;
  • Leges voor de aanvraag van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken.

In 2024 is voor een totaalbedrag van 295.000 aan gemeentelijke belastingen en heffingen kwijtgescholden. Dit is ca 1% van de opbrengsten van belastingen waarvoor kwijtschelding mogelijk is.

Een beperkt deel (<€1.500) van het totaalbedrag is toe te rekenen aan kwijtschelding uit hoofde van de Kinderopvang Toeslag Affaire (KOTA), waarvoor wij door het rijk gecompenseerd worden.