Programma 1 Veiligheid
Tot het programma Veiligheid behoren de taakvelden crisisbeheersing en brandweer en openbare orde (inclusief handhaving) en veiligheid.
Wat gebeurde er om ons heen?
Wat gebeurde er om ons heen?
Excessief geweld
Gelukkig zijn er in vergelijking met de steden om ons heen weinig incidenten met explosieven. Als het zich voordoet en de openbare orde is verstoord, reageren we, naast aanpak van politie en justitie, zo snel mogelijk met een bestuurlijke maatregel (bijvoorbeeld het sluiten van een woning) om de situatie te herstellen.
Personen met onbegrepen gedrag
Sommige inwoners, al dan niet bekend als personen met onbegrepen gedrag, veroorzaken stelselmatig overlast in de woonomgeving. Dat vergt veel capaciteit van de politie. We proberen met een gecoördineerde aanpak de overlast te bestrijden mede door de betreffende persoon bestuurlijk aan te schrijven. Door gebruik te maken van de wet woonoverlast heeft dat in een enkel geval geleid tot het vertrek van die persoon uit de woning.
Excessen met Oud & Nieuw
Met een intensieve aanpak, in goede samenwerking tussen politie, OM, gemeente, jongerenwerk, kerken, sportverenigingen, scholen en vrijwilligers, hebben we bereikt dat Nieuw-Beijerland een rustig beeld gaf met Oud & Nieuw. We zien het belang van nauwe contacten met de gemeenschappen, vooral daar waar het beeld met de jaarwisseling onrustig was, zoals Puttershoek, ’s-Gravendeel en Numansdorp.
Inzet boa’s
Met 12 boa’s besteden we aandacht aan de leefbaarheid en de veilige woon- en leefomgeving. We zien een sterke toename van het aantal (fixi-)meldingen en prioriteren het afhandelen ervan. Leefbaarheid staat hierbij altijd voorop.
Dreigingen van buiten
Er zijn ontwikkelingen buiten de Hoeksche Waard, zowel nationaal als internationaal, waarop we als gemeente weinig invloed hebben. Waar mogelijk spelen we er op lokaal niveau op in, zoals met maatregelen in de openbare ruimte in verband met klimaatverandering en extreem weer (piekbuien). We werken hierin samen met de Veiligheidsregio en het Waterschap en de veiligheid van de burgers is daarin een prioriteit. Door de internationale spanningen is er meer aandacht gekomen voor weerbaarheid en zelfredzaamheid van burgers. Het is onderwerp van overleg in het verband van de veiligheidsregio, waarbij ook de communicatie met de burgers aan de orde is.
Wat hebben we bereikt? Wat hebben we gedaan?
Wat willen we bereiken | Wat gaan we ervoor doen | Planning | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
1.1 Alle inwoners, ondernemers en bezoekers van de Hoeksche Waard voelen zich veilig. | 1.1.1 We voeren 10 integrale controles/werkbezoeken uit waarmee we zorgen voor een eerlijk ondernemersklimaat en het verbeteren van de informatiepositie en bewustwording. | 2024 | ||
1.1.2 We werken gebiedsgericht, waarmee we veiligheid verankeren in wijken en buitengebieden door o.a. het geven van voorlichting over veiligheidsvraagstukken en High Impact Crimes. | 2024 | |||
1.1.3 We beperken zo veel als mogelijk woonoverlast door casuïstiek tijdig en integraal te bepreken. De tafel ‘Woonoverlast’ biedt een platform om actualiteiten en casuïstiek periodiek met de juiste partners te bespreken. Inzet van buurtbemiddeling speelt daarbij een belangrijke preventieve rol. Om adequaat te handelen bij langdurige ernstige woonoverlast gebruiken we de mogelijkheden van de wet Woonoverlast. | 2024 | |||
1.1.4 We dragen bij aan het creëren van 2 JOP’s waar bewoners samen kunnen komen. | 2024 | |||
1.1.5 We zetten in op betrokkenheid van inwoners door aandacht te hebben voor hun inzet en dragen bij aan nabijheid en dorpsgericht werken. | 2024 | |||
1.1.6 We werken samen met de politie aan preventieve en repressieve acties ten aanzien van de verkeersveiligheid. | 2024 | |||
1.2 We verstrekken vergunningen voor horeca en evenementen. | 1.2.1 Naast schoon, heel en veilig dragen we ook bij aan vormen van vermaak. Evenementen in diverse stijlen en horeca maken hier deel van uit. We onderwerpen vergunningaanvragen onder andere aan veiligheidscriteria en bibob-toetsen. Daarnaast voeren we controles op basis van de Alcoholwet uit en schouwen we evenementen. Waar nodig volgen (bestuurlijke) waarschuwingen of maatregelen. | 2024 | ||
1.3 We werken naast veilig ook aan “schoon” en “heel”. | 1.3.1 Het veiligheidsgevoel wordt ook versterkt door een schone omgeving waar herstel van kapot straatmeubilair snel plaats vindt. Onze handhavers (boa's) hebben een signaleringsfunctie, reageren op meldingen van overlast in de brede zin van het woord en zijn oren en ogen in de wijken en dorpen. We treden dienstverlenend op en handhaven waar nodig met boetes of bestuurlijke maatregelen. | 2024 | ||
1.3.2 We realiseren de invulling van 10 formatieplaatsen. In het najaar zetten we in op formatieuitbreiding van 10 naar 12 formatieplaatsen voor 2025. De invulling van de formatie maakt controle en handhaving beter. | 2024 |
Wat heeft het gekost?
In de tabel staan, per taakveld, de baten en lasten van dit programma, het gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten, de mutaties in de reserves en het gerealiseerde resultaat. Hierbij worden de baten weergegeven als + en de lasten als –. De onttrekkingen aan de reserves zijn gebaseerd op de werkelijk gemaakte kosten (indien systeemreserves). De kosten van de overhead (taakveld 0.4) worden, conform de BBV, weergegeven in het onderdeel “Algemene dekkingsmiddelen, overhead, VPB en onvoorzien”.
Taakveld | Werkelijk 2023 | Primitieve begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Werkelijk 2024 | Saldo 2024 |
---|---|---|---|---|---|
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | 0 | 0 | 291 | 291 | 0 |
1.2 Openbare orde en veiligheid | 83 | 118 | 75 | 89 | 14 |
Totaal Baten | 83 | 118 | 366 | 380 | 14 |
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | -8.446 | -8.438 | -8.987 | -9.004 | -17 |
1.2 Openbare orde en veiligheid | -2.159 | -2.335 | -2.311 | -2.264 | 47 |
Totaal Lasten | -10.606 | -10.773 | -11.298 | -11.268 | 30 |
Totaalsaldo van baten en lasten | -10.523 | -10.655 | -10.932 | -10.888 | 44 |
1.2 Openbare orde en veiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Onttrekkingen reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.2 Openbare orde en veiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Stortingen reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat programma 1. Veiligheid | -10.523 | -10.655 | -10.932 | -10.888 | 44 |
De belangrijkste financiële afwijkingen zijn in onderstaand overzicht weergegeven (zie gerealiseerd resultaat, kolom 'Saldo 2024') uit bovenstaande tabel. Verschillen tussen taakvelden die per saldo budgettair neutraal zijn, zijn buiten deze verschillenanalyse gelaten.
Onderwerp / Taakveld | Overschot (+) / Tekort (-) | Voordeel / Nadeel | Belangrijkste verklaringen |
---|---|---|---|
Overig | 0,0 | Voordeel | Overige verschillen op dit programma onder de rapportagegrens van €250.000. |
Totaal | 0,0 | Overschot op budget 2024 |
Beleidsindicatoren
Onderstaande tabel geeft de beleidsindicatoren weer die betrekking hebben op dit programma. De gegevens komen hierbij vanuit “Waar staat je gemeente.nl”.
Indicatoren BBV (peildatum "Waarstaatjegemeente" (26-02-2025) | Jaar | Hoeksche Waard | Nederland | Gemeente weinig stedelijk |
---|---|---|---|---|
Winkeldiefstallen per 1.000 inwoners | 2023 | 0,5 | 2,5 | 1,1 |
Diefstallen uit woning per 1.000 inwoners | 2023 | 0,6 | 1,3 | 1,1 |
Geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners | 2023 | 2,1 | 4,3 | 2,8 |
Vernielingen en misdrijven tegen openbare orde en gezag per 1.000 inwoners | 2023 | 3,3 | 5,8 | 4,1 |
Jongeren met een delict voor de rechter in % | 2023 | 1 | 1 | 1 |
Verwijzingen Halt per 1.000 inwoners van 12 tot 18 jaar | 2023 | 9 | 9 | 8 |