Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Algemeen
Risicomanagement geeft de gemeente inzicht in de risico’s. Doel is het vergroten van het risicobewustzijn, het beheersen van de risico’s en het kunnen bepalen van een volledig en goed onderbouwd weerstandsvermogen. Inzicht in de risico's stelt ons in staat om verantwoorde besluiten te nemen. Dat betekent: risico’s staan in de juiste verhouding tot de vermogenspositie.
Beleidskader & Verordeningen
Nota risicomanagement gemeente Hoeksche Waard 2019.
Professionalisering
Om goed te kunnen sturen en onze doelen te kunnen realiseren, is risicomanagement een wezenlijk onderdeel van onze organisatie. In het kader van de invoering van de Rechtmatigheidsverantwoording is het project Three Lines gestart. Risicomanagement is een onderdeel hiervan en wordt in dit traject meegenomen.
Weerstandsvermogen
Het weerstandsvermogen geeft de mate aan waarin een gemeente in staat is financiële tegenvallers (risico’s) op te vangen zonder dat de normale bedrijfsvoering daardoor wordt aangetast. Het weerstandsvermogen is het resultaat van een vergelijking tussen de beschikbare weerstandscapaciteit en de financiële gevolgen van de risico’s. Onderstaand schema verduidelijkt dit:

Beschikbare weerstandscapaciteit
Gemeente Hoeksche Waard heeft financiële middelen beschikbaar uit de algemene reserve om onverwachte en hoge kosten te dekken. Hiervoor hoeven we het beleid en begroting niet aan te passen.
Dit geeft het volgende beeld voor de beschikbare weerstandscapaciteit:
Weerstandscapaciteit | |
---|---|
Algemene reserve | 89.513 |
Algemene reserve Weerstandsvermogen | 9.600 |
Totale weerstandscapaciteit | 99.113 |
Bij de berekening van de weerstandscapaciteit houden we de stand van de algemene reserve aan. Deze is gelijk aan de staat van reserves en voorzieningen per 31 december van de betreffende jaarschijven.
Inventarisatie risico’s
Om de risico's van onze organisatie in kaart te brengen, wordt het risicoprofiel twee keer per jaar, bij de Programmabegroting en de Jaarstukken, geactualiseerd door een uitvraag in de organisatie. Het geactualiseerde risicoprofiel wordt ingevoerd in het softwareprogramma Fully in Control.
Het verhogen van het risicobewustzijn binnen de organisatie is een vervolgstap voor het professionaliseren van risicomanagement. Het risico-denken integreren in de processen is daarbij van belang. Het inventariseren van risico’s is dan een doorlopend proces, waarbij wij de risico’s systematisch en cyclisch in beeld brengen. Sturing van de organisatie en het op een verantwoorde wijze nemen van besluiten is niet mogelijk zonder inzicht in de risico’s die het behalen van de doelstellingen van de gemeente in de weg staan.
Het risicoprofiel van onze organisatie bestaat uit 60 risico’s met een totaal financieel maximum van € 39,3 miljoen. In onderstaand overzicht worden de 5 risico’s met de hoogste bijdrage aan de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit weergegeven.
Risico oorzaak | Risico gebeurtenis | Financieel gevolg | Imago schade | Maatregelen | Kans | Financieel Maximum |
---|---|---|---|---|---|---|
Door hogere kosten voor grondstoffen, brandstoffen, lonen en materialen blijven stijgen en de hogere eisen met betrekking tot duurzaamheidsmaatregelen stijgen bouwkosten en kosten voor onderhoud openbare ruimte. | Door duurdere grondstoffen, loonkosten, materiaalkosten en brandstofkosten zijn de prijzen fors gestegen. Door het uitstellen van werkzaamheden door o.a. gebrek aan kwalitatief goed personeel stijgen de kosten voor de uitvoering. Contracten worden eerder beëindigd dan de looptijd doordat opdrachtnemer niet kan leveren wat is overeengekomen. | Door stijgende kosten ontstaan budgetoverschrijdingen | Vertraging van de werkzaamheden. Langer overlast voor de omgeving wat leidt tot klachten. Beeldkwaliteit openbare ruimte verslechterd. | In contracten goed vastleggen hoe om wordt gegaan met de risico's van prijsstijgingen. | 70% | €5.000.000 |
Ontoereikend macrobudget SZW, verdeelproblematiek gebundelde uitkering en een eigen risico drempel van 5%. | Hoger aantal uitkeringsgerechtigden en/of prijs per uitkering dan in verdeelmodel SZW | Tekort op gebundelde uitkering. | 70% | €1.300.000 | ||
De Hervormingsagenda Jeugd is vastgesteld in 2023. Hierin zijn maatregelen opgenomen om besparingen te realiseren binnen de Jeugdhulp. Deze maatregelen zijn opgedeeld in verschillende verantwoordelijken: het Rijk, de jeugdhulpregio en de lokale gemeenten. Om lokale maatregelen door te voeren zijn we deels afhankelijk van de maatregelen die het Rijk dient te nemen. | Opgelegde besparingen m.i. van 2024 vanuit het Rijk m.b.t. de Hervormingsagenda Jeugd. | Meer aanvragen zorgen voor meer tijds- en werkdruk bij het personeel en meer druk op de middelen. Er is geen plafond op de uitgaven in te stellen omdat de Wmo een open einderegeling is. | Het niet kunnen leveren van de gevraagde ondersteuning binnen de wettelijke termijn ondermijnt het vertrouwen van de inwoners in de gemeente. | De maatregelen zo goed als mogelijk doorvoeren vanuit de Hervormingsagenda jeugd. | 40% | €1.700.000 |
Wmo is een open einderegeling. Door de vergrijzing en afname mantelzorgers doen meer inwoners een aanvraag voor Wmo, Daardoor lopen de wachttijden op. | Door diverse ontwikkelingen (autonome groei, wijzigingen in het sociaal domein en meer taken vanuit het rijk) neemt het aantal aanvragen en gebruikers van de Wmo toe | Meer aanvragen zorgen voor meer tijds- en werkdruk bij het personeel en meer druk op de middelen. Er is geen plafond op de uitgaven in te stellen omdat de Wmo een open einderegeling is. | In de Transformatieagenda Wmo zijn maatregelen opgesteld die de Wmo beschikbaar en betaalbaar zouden moeten houden voor inwoners die de ondersteuning echt nodig hebben. Hiervoor zijn fundamentele keuzes aan de raad voorgelegd en gekozen. De verdere implementatie en uitvoering van deze keuze worden vanaf Q2 2025 in gang gezet. | 50% | €1.000.000 | |
Boomwortels drukken bestrating omhoog, verzakking bestrating door bijvoorbeeld regenval of inklinking. Takken vallen van bomen. | Een bewoner van de gemeente leidt hierdoor fysieke of materiële schade. | Ingediende claims in verband met materiële en fysieke schade. | Er moet veel aandacht aan preventie worden besteed. Hierbij kan gedacht worden aan verantwoord wegenonderhoud en het verbeteren van de juridische kwaliteit van de gemeentelijke producten. | 50% | €1.000.000 |
Risicospreiding
Bij alle geïnventariseerde risico’s staat onder welk programma het risico valt. De risicospreiding per programma ziet er als volgt uit:
Risicokaart
Risico’s waarvan de oorzaken en gevolgen in klassen zijn ingedeeld, plaatsen we in een risicokaart. Deze kaart geeft inzicht in de spreiding van de risico’s naar kans en gevolg. De nummers in de risicokaart corresponderen met de aantallen risico’s in het desbetreffende vak van de risicokaart. Een risico in het groene gebied vormt geen direct gevaar voor de continuïteit van de organisatie. Een risico met een score in het oranje gebied vraagt wél om aandacht. Een risico met een score in het rode gebied vereist directe aandacht omdat dit de continuïteit van de organisatie bedreigt.
De grootste risico's van de gemeente Hoeksche Waard bevinden zich in het rode vlak. Het grootste risico heeft betrekking op het stijgen van de kosten voor de uitvoering van werkzaamheden door hogere materiaalprijzen en een tekort aan kwalitatief personeel. Dit risico bedreigt niet direct de continuïteit van de organisatie, maar legt wel een grote druk op het structurele exploitatie saldo.
Financieel | Bruto | ||||
---|---|---|---|---|---|
Kans | 10% | 30% | 50% | 70% | 90% |
x>€500.000 | 6 | 4 | 6 | 3 | |
€250.000<x<€500.000 | 4 | 3 | 7 | 3 | |
€100.000<x<€250.000 | 6 | 5 | 2 | ||
€50.000<x<€100.000 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 |
€10.000<x<€50.000 | 1 | 1 | |||
x<€10.000 | 1 |
Benodigde weerstandscapaciteit
We bepalen met behulp van een risicosimulatie hoeveel middelen nodig zijn om de risico’s af te dekken op basis van de geïnventariseerde risico’s en de risicowaardering (kans x financieel gevolg). De risicosimulatie is essentieel omdat het reserveren van het maximale bedrag € 39.300.000,- (zie de risico- inventarisatie) ongewenst is. Uitgangspunt bij de risicosimulatie is het gegeven dat de geïdentificeerde risico’s nooit allemaal tegelijk en met een maximale omvang optreden.
De berekening van de benodigde weerstandscapaciteit wordt gemaakt door middel van een Monte Carlo-risicosimulatie. De risicosimulatie is uitgevoerd op basis van de ingevoerde risico’s en hun kans x impact. Bij een risicosimulatie wordt de werkelijkheid denkbeeldig op basis van individuele kansverdelingen per risico 100.000 keer nagebootst. Dit leidt tot een nieuwe gezamenlijke kansverdeling die alle risico’s uit het gehele risicoprofiel omvat.
Uitgangspunt is dat we risico’s met 90% mate van zekerheid willen afdekken. Uit de risicosimulatie volgt dat 90% zeker is dat alle risico's kunnen worden afgedekt met een weerstandscapaciteit van € 9.600.000.
Ratio weerstandsvermogen
Voor de uiteindelijke beoordeling van het weerstandsvermogen geldt de ratio:
Ratio weerstandsvermogen = | Beschikbare weerstandscapaciteit |
Benodigde weerstandscapaciteit |
De ratio ziet er als volgt uit:
Ratio weerstandsvermogen | |
---|---|
Weerstandscapaciteit | 99.113.000 |
Benodigde weerstandscapaciteit | 9.600.000 |
Ratio | 10,3 |
De notitie Risicomanagement bepaalt dat de ratio van het weerstandsvermogen voldoende moet zijn (tussen de 1,0 en 1,4). De huidige ratio van 10,3 voldoet ruimschoots aan deze doelstelling. De minimaal benodigde beschikbare weerstandscapaciteit om in de categorie voldoende te vallen is 1,0 x de benodigde weerstandscapaciteit.
Basisset financiële kengetallen
Het BBV schrijft voor dat gemeenten in hun jaarstukken (paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing) een uniforme basisset van 5 financiële kengetallen moeten opnemen. Voor onze gemeente is het beeld voor wat betreft deze kengetallen als volgt:

Sturing met financiële kengetallen
De financiële kengetallen geven inzicht in de financiële positie van de gemeente. De afzonderlijke kengetallen zeggen echter weinig over onze financiële positie. Om een goed beeld te krijgen, moeten we de kengetallen altijd in samenhang met elkaar bekijken. In het algemeen geldt dat bijsturing noodzakelijk is als er sprake is van een hoge schuld, een situatie waarin de structurele lasten hoger zijn dan de structurele baten en wanneer sprake is van relatief hoge woonlasten (weinig ruimte om belastingen te kunnen verhogen). Heeft een gemeente geen of weinig schulden, relatief veel eigen vermogen, veel structurele inkomsten in relatie tot structurele lasten en veel ruimte om eventueel de belastingen te verhogen, dan staat een gemeente er over het algemeen goed voor. Met behulp van de 5 financiële kengetallen die betrekking hebben op de balans en de begroting kunnen we een goed globaal beeld schetsen van de financiële gezondheid van onze gemeente. Het ministerie van BZK heeft eerder een infographic gemaakt, die de betekenis en samenhang van de verschillende financiële kengetallen duidelijk maakt. Deze is hieronder weergegeven:

Tabel normen en signaleringswaarden
Voor de financiële kengetallen heeft de VNG normen opgesteld; de provincie Zuid-Holland geeft signaleringswaarden. Onderstaande tabel geeft de financiële kengetallen van onze gemeente ten opzichte van deze normen en signaleringswaarden weer:

Financiële positie gemeente Hoeksche Waard
Op basis van de uitkomsten van de financiële kengetallen en de weerstandsratio zoals eerder genoemd in deze paragraaf (weerstandsratio van 10,3) kunnen we concluderen dat onze financiële positie ruim voldoende is:
- Er is sprake van relatief geringe schulden (lage schuldquote).
- We zijn in ruim voldoende mate in staat om aan onze financiële verplichtingen te voldoen (solvabiliteit).
- Het aandeel van (eventueel risicovolle) grondexploitaties is zeer beperkt (weinig risico).
- Er is voldoende ruimte voor eventuele verhogingen van eigen belastingen.
We kunnen hieruit concluderen dat het algemene beeld dat volgt uit de basisset van kengetallen geen bijzondere aandachtspunten laat zien. We hoeven daarom op dit moment geen maatregelen te treffen.