Programma 2 Verkeer, Vervoer en Openbare Ruimte

Tot het programma Verkeer, vervoer en openbare ruimte behoren de taakvelden verkeer en vervoer, parkeren, recreatieve havens, economische havens en waterwegen, openbaar vervoer, wegen, openbaar groen en (openlucht) recreatie, riolering, afval en begraafplaatsen en crematoria.

Wat gebeurde er om ons heen?

Bij veel organisaties wordt gewerkt aan nieuwe mobiliteitsvisies. Zoals onder andere bij verschillende omliggende gemeenten. Dit vroeg de nodige afstemming rondom het op te stellen Mobiliteitsplan voor de Hoeksche Waard.

De werkzaamheden aan en de afsluitingen van de Heinenoordtunnel heeft een behoorlijke impact gehad op de doorstroom van verkeer. Dit leidde tot veel extra klachten en meldingen én tot veel ad hoc-maatregelen om direct in te kunnen spelen op de praktijk.

Doordat in 2024 werd gewerkt aan het aanbesteden van het openbaar vervoer in onze regio lag de doorontwikkeling van het bestaande busnet tijdelijk stil.

Wat hebben we bereikt? Wat hebben we gedaan?

Wat willen we bereiken
Maatschappelijk effect / doel

Wat gaan we ervoor doen
Subdoel / Speerpunt

Planning

Stand van zaken

2.1 Ieder inwoner kan zich binnen het dorp van A naar B bewegen op duurzame, veilige wijze per auto, fiets of lopend.

2.1.1 Verkeersveiligheid binnen de dorpen verbeteren.

2024 e.v.

Met een juiste weginrichting zorgen wij voor een inrichting van de openbare ruimte zodat deze door alle weggebruikers op een veilige wijze kan worden gebruikt. In ons Mobiliteitsplan benadrukken wij het belang van wandelen en fietsen om bestemmingen te bereiken. In vervolg hierop leggen wij in het Uitvoeringsprogramma (2025) vast hoe wij hier in praktijk invulling aan geven.

2.1.2 Aantal (openbare) laadpalen binnen de dorpen vergroten.

2024 e.v.

2.1.3 Verbeteren ontsluiting van de dorpen of verbeteren verbindingen binnen de dorpen.

2024 e.v.

Om een aantrekkelijke woonomgeving te creëren waar mensen graag verblijven en zich veilig voelen, zetten we ons in om de verkeersveiligheid te verbeteren en de behoeften van fietsers en voetgangers centraal te stellen. We werken daarvoor aan een duurzaam veilige inrichting en zetten in op gedragsverandering.
In ons Mobiliteitsplan benadrukken wij het belang van een verkeersveilige omgeving om onze dorpen aantrekkelijk en leefbaar te houden. In vervolg hierop leggen wij in het Uitvoeringsprogramma (2025) vast hoe wij dit kunnen optimaliseren.

2.2 Iedere inwoner en ondernemer kan op duurzame, betrouwbare, veilige en frequente wijze per fiets, auto en openbaar vervoer naar de andere dorpen en steden in de omgeving.

2.2.1 Verbeteren verbindingen tussen de dorpen.

2024 e.v.

Met een duidelijk hoofdwegennet zorgen wij ervoor dat de ontsluiting van onze dorpen via de daarvoor geschikte wegen plaatsvindt. In ons Mobiliteitsplan benadrukken wij het belang van het volledig benutten van de hoofdwegen om onze dorpen te ontsluiten. In vervolg hierop leggen wij in het Uitvoeringsprogramma (2025) vast hoe wij dit kunnen optimaliseren.

2.3 Iedere inwoner en ondernemer maakt gebruik van de openbare ruimte om van te genieten, zich te bewegen en om elkaar te ontmoeten.

2.3.1 We richten de openbare ruimte klimaatbestendig in.

2023 e.v.

We geven uitvoering aan het uitvoeringsprogramma klimaatadaptatie en de projecten die hierin opgenomen staan.
We geven uitvoering aan het oplossen van knelpunten van wateroverlast met middelen uit de impulsgelden Klimaatadaptatie van het Rijk, in samenwerking met het waterschap.
In 2025 wordt de klimaatstresstest opnieuw uitgevoerd aan de hand van de nieuwste cijfers van het KNMI. We verwachten dat er opnieuw knelpunten voortkomen uit deze test. We bereiden daarom gelijk met de nieuwe stresstest ook een wijkuitvoeringsplan voor in 2025.

2.3.2 Versterken van de biodiversiteit en klimaatbestendigheid van de openbare ruimte.

2023 e.v.

We geven uitvoering aan de uitvoeringsagenda biodiversiteit en het uivoeringsprogramma klimaatadaptatie.

Ten aanzien van biodiversiteit ligt de focus in 2024 op het omvormen van delen van ons groen van traditioneel beheer naar natuurvriendelijk beheer. We startte met het omvormen van gras en zullen in 2025 voor bosplantsoen ook waar mogelijk natuurvriendelijk beheer gaan toepassen.

Wat heeft het gekost?

In de tabel staan, per taakveld, de baten en lasten van dit programma, het gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten, de mutaties in de reserves en het gerealiseerde resultaat. Hierbij worden de baten weergegeven als + en de lasten als –. De onttrekkingen aan de reserves zijn gebaseerd op de werkelijk gemaakte kosten (indien systeemreserves). De kosten van de overhead (taakveld 0.4) worden, conform de BBV, weergegeven in het onderdeel “Algemene dekkingsmiddelen, overhead, VPB en onvoorzien”.

Taakveld

Werkelijk 2023

Primitieve begroting 2024

Actuele begroting 2024

Werkelijk 2024

Saldo 2024

2.1 Verkeer en vervoer

1.460

688

1.098

1.144

46

2.2 Parkeren

111

79

137

147

11

2.3 Recreatieve havens

135

103

133

145

12

2.4 Economische havens en waterwegen

0

0

0

0

0

2.5 Openbaar vervoer

75

63

69

66

-3

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie

1.614

1.089

1.656

1.749

94

7.2 Riolering

10.801

10.533

10.419

9.952

-467

7.3 Afval

10.017

11.488

11.291

11.430

138

7.5 Begraafplaatsen en crematoria

1.528

1.535

1.593

1.500

-93

Totaal Baten

25.742

25.579

26.397

26.134

-263

2.1 Verkeer en vervoer

-16.360

-17.383

-17.636

-17.595

42

2.2 Parkeren

-315

-401

-306

-303

4

2.3 Recreatieve havens

-200

-177

-175

-194

-18

2.4 Economische havens en waterwegen

-849

-858

-837

-848

-11

2.5 Openbaar vervoer

-446

-559

-375

-325

50

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie

-13.496

-15.012

-15.272

-15.322

-49

7.2 Riolering

-6.437

-6.818

-6.747

-6.710

36

7.3 Afval

-8.806

-9.629

-9.927

-9.778

149

7.5 Begraafplaatsen en crematoria

-2.410

-2.505

-2.560

-2.486

74

Totaal Lasten

-49.320

-53.341

-53.836

-53.560

276

Totaalsaldo van baten en lasten

-23.578

-27.762

-27.439

-27.426

13

2.1 Verkeer en vervoer

306

718

604

589

-15

2.2 Parkeren

32

32

32

32

-0

2.3 Recreatieve havens

61

61

61

61

0

2.5 Openbaar vervoer

85

225

401

356

-45

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie

269

283

174

178

3

Totaal Onttrekkingen reserves

752

1.318

1.272

1.215

-56

2.1 Verkeer en vervoer

0

-264

0

0

0

2.5 Openbaar vervoer

0

0

-263

-263

0

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie

-100

0

-260

-260

0

Totaal Stortingen reserves

-100

-264

-523

-523

0

Geraamd resultaat programma 2. Verkeer, vervoer en openbare ruimte

-22.925

-26.708

-26.691

-26.734

-43

De belangrijkste financiële afwijkingen zijn in onderstaand overzicht weergegeven (zie gerealiseerd resultaat, kolom 'Saldo 2024') uit bovenstaande tabel. Verschillen tussen taakvelden die per saldo budgettair neutraal zijn, zijn buiten deze verschillenanalyse gelaten.

Onderwerp / Taakveld

Overschot (+) / Tekort (-)
op budget

Voordeel / Nadeel

Belangrijkste verklaringen

Riolering

-0,4

Nadeel

In 2024 is er ca 2 miljoen minder geïnvesteerd dan de verwachtingen bij de slotrapportage. Hierdoor is de toerekenbare btw ook lager waardoor wij minder aan de voorziening riolering onttrekken. Voornaamste oorzaken zijn enerzijds capaciteitsknelpunten in de uitvoering om werkzaamheden in de markt te zetten én te begeleiden. Daarnaast willen wij werkzaamheden combineren met nutsbedrijven om overlast bij inwoners te voorkomen. Hierdoor zijn projecten doorgeschoven.

Overig

0,4

Voordeel

Overige verschillen op dit programma onder de rapportagegrens van €250.000.

Totaal

0,0

Tekort op budget 2024

Beleidsindicatoren

Onderstaande tabel geeft de beleidsindicatoren weer die betrekking hebben op dit programma. De gegevens komen hierbij vanuit “Waar staat je gemeente.nl”.

Indicatoren BBV (peildatum "Waarstaatjegemeente" (26-02-2025)

Jaar

Hoeksche Waard

Nederland

Gemeente weinig stedelijk

Omvang huishoudelijk restafval, in kg per inwoner

2023

127

150

103