Programma 2 Verkeer, Vervoer en Openbare Ruimte
Tot het programma Verkeer, vervoer en openbare ruimte behoren de taakvelden verkeer en vervoer, parkeren, recreatieve havens, economische havens en waterwegen, openbaar vervoer, wegen, openbaar groen en (openlucht) recreatie, riolering, afval en begraafplaatsen en crematoria.
Wat gebeurde er om ons heen?
Bij veel organisaties wordt gewerkt aan nieuwe mobiliteitsvisies. Zoals onder andere bij verschillende omliggende gemeenten. Dit vroeg de nodige afstemming rondom het op te stellen Mobiliteitsplan voor de Hoeksche Waard.
De werkzaamheden aan en de afsluitingen van de Heinenoordtunnel heeft een behoorlijke impact gehad op de doorstroom van verkeer. Dit leidde tot veel extra klachten en meldingen én tot veel ad hoc-maatregelen om direct in te kunnen spelen op de praktijk.
Doordat in 2024 werd gewerkt aan het aanbesteden van het openbaar vervoer in onze regio lag de doorontwikkeling van het bestaande busnet tijdelijk stil.
Wat hebben we bereikt? Wat hebben we gedaan?
Wat willen we bereiken | Wat gaan we ervoor doen | Planning | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
2.1 Ieder inwoner kan zich binnen het dorp van A naar B bewegen op duurzame, veilige wijze per auto, fiets of lopend. | 2.1.1 Verkeersveiligheid binnen de dorpen verbeteren. | 2024 e.v. | Met een juiste weginrichting zorgen wij voor een inrichting van de openbare ruimte zodat deze door alle weggebruikers op een veilige wijze kan worden gebruikt. In ons Mobiliteitsplan benadrukken wij het belang van wandelen en fietsen om bestemmingen te bereiken. In vervolg hierop leggen wij in het Uitvoeringsprogramma (2025) vast hoe wij hier in praktijk invulling aan geven. | |
2.1.2 Aantal (openbare) laadpalen binnen de dorpen vergroten. | 2024 e.v. | |||
2.1.3 Verbeteren ontsluiting van de dorpen of verbeteren verbindingen binnen de dorpen. | 2024 e.v. | Om een aantrekkelijke woonomgeving te creëren waar mensen graag verblijven en zich veilig voelen, zetten we ons in om de verkeersveiligheid te verbeteren en de behoeften van fietsers en voetgangers centraal te stellen. We werken daarvoor aan een duurzaam veilige inrichting en zetten in op gedragsverandering. | ||
2.2 Iedere inwoner en ondernemer kan op duurzame, betrouwbare, veilige en frequente wijze per fiets, auto en openbaar vervoer naar de andere dorpen en steden in de omgeving. | 2.2.1 Verbeteren verbindingen tussen de dorpen. | 2024 e.v. | Met een duidelijk hoofdwegennet zorgen wij ervoor dat de ontsluiting van onze dorpen via de daarvoor geschikte wegen plaatsvindt. In ons Mobiliteitsplan benadrukken wij het belang van het volledig benutten van de hoofdwegen om onze dorpen te ontsluiten. In vervolg hierop leggen wij in het Uitvoeringsprogramma (2025) vast hoe wij dit kunnen optimaliseren. | |
2.3 Iedere inwoner en ondernemer maakt gebruik van de openbare ruimte om van te genieten, zich te bewegen en om elkaar te ontmoeten. | 2.3.1 We richten de openbare ruimte klimaatbestendig in. | 2023 e.v. | We geven uitvoering aan het uitvoeringsprogramma klimaatadaptatie en de projecten die hierin opgenomen staan. | |
2.3.2 Versterken van de biodiversiteit en klimaatbestendigheid van de openbare ruimte. | 2023 e.v. | We geven uitvoering aan de uitvoeringsagenda biodiversiteit en het uivoeringsprogramma klimaatadaptatie. |
Wat heeft het gekost?
In de tabel staan, per taakveld, de baten en lasten van dit programma, het gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten, de mutaties in de reserves en het gerealiseerde resultaat. Hierbij worden de baten weergegeven als + en de lasten als –. De onttrekkingen aan de reserves zijn gebaseerd op de werkelijk gemaakte kosten (indien systeemreserves). De kosten van de overhead (taakveld 0.4) worden, conform de BBV, weergegeven in het onderdeel “Algemene dekkingsmiddelen, overhead, VPB en onvoorzien”.
Taakveld | Werkelijk 2023 | Primitieve begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Werkelijk 2024 | Saldo 2024 |
---|---|---|---|---|---|
2.1 Verkeer en vervoer | 1.460 | 688 | 1.098 | 1.144 | 46 |
2.2 Parkeren | 111 | 79 | 137 | 147 | 11 |
2.3 Recreatieve havens | 135 | 103 | 133 | 145 | 12 |
2.4 Economische havens en waterwegen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2.5 Openbaar vervoer | 75 | 63 | 69 | 66 | -3 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 1.614 | 1.089 | 1.656 | 1.749 | 94 |
7.2 Riolering | 10.801 | 10.533 | 10.419 | 9.952 | -467 |
7.3 Afval | 10.017 | 11.488 | 11.291 | 11.430 | 138 |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 1.528 | 1.535 | 1.593 | 1.500 | -93 |
Totaal Baten | 25.742 | 25.579 | 26.397 | 26.134 | -263 |
2.1 Verkeer en vervoer | -16.360 | -17.383 | -17.636 | -17.595 | 42 |
2.2 Parkeren | -315 | -401 | -306 | -303 | 4 |
2.3 Recreatieve havens | -200 | -177 | -175 | -194 | -18 |
2.4 Economische havens en waterwegen | -849 | -858 | -837 | -848 | -11 |
2.5 Openbaar vervoer | -446 | -559 | -375 | -325 | 50 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -13.496 | -15.012 | -15.272 | -15.322 | -49 |
7.2 Riolering | -6.437 | -6.818 | -6.747 | -6.710 | 36 |
7.3 Afval | -8.806 | -9.629 | -9.927 | -9.778 | 149 |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | -2.410 | -2.505 | -2.560 | -2.486 | 74 |
Totaal Lasten | -49.320 | -53.341 | -53.836 | -53.560 | 276 |
Totaalsaldo van baten en lasten | -23.578 | -27.762 | -27.439 | -27.426 | 13 |
2.1 Verkeer en vervoer | 306 | 718 | 604 | 589 | -15 |
2.2 Parkeren | 32 | 32 | 32 | 32 | -0 |
2.3 Recreatieve havens | 61 | 61 | 61 | 61 | 0 |
2.5 Openbaar vervoer | 85 | 225 | 401 | 356 | -45 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 269 | 283 | 174 | 178 | 3 |
Totaal Onttrekkingen reserves | 752 | 1.318 | 1.272 | 1.215 | -56 |
2.1 Verkeer en vervoer | 0 | -264 | 0 | 0 | 0 |
2.5 Openbaar vervoer | 0 | 0 | -263 | -263 | 0 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -100 | 0 | -260 | -260 | 0 |
Totaal Stortingen reserves | -100 | -264 | -523 | -523 | 0 |
Geraamd resultaat programma 2. Verkeer, vervoer en openbare ruimte | -22.925 | -26.708 | -26.691 | -26.734 | -43 |
De belangrijkste financiële afwijkingen zijn in onderstaand overzicht weergegeven (zie gerealiseerd resultaat, kolom 'Saldo 2024') uit bovenstaande tabel. Verschillen tussen taakvelden die per saldo budgettair neutraal zijn, zijn buiten deze verschillenanalyse gelaten.
Onderwerp / Taakveld | Overschot (+) / Tekort (-) | Voordeel / Nadeel | Belangrijkste verklaringen |
---|---|---|---|
Riolering | -0,4 | Nadeel | In 2024 is er ca 2 miljoen minder geïnvesteerd dan de verwachtingen bij de slotrapportage. Hierdoor is de toerekenbare btw ook lager waardoor wij minder aan de voorziening riolering onttrekken. Voornaamste oorzaken zijn enerzijds capaciteitsknelpunten in de uitvoering om werkzaamheden in de markt te zetten én te begeleiden. Daarnaast willen wij werkzaamheden combineren met nutsbedrijven om overlast bij inwoners te voorkomen. Hierdoor zijn projecten doorgeschoven. |
Overig | 0,4 | Voordeel | Overige verschillen op dit programma onder de rapportagegrens van €250.000. |
Totaal | 0,0 | Tekort op budget 2024 |
Beleidsindicatoren
Onderstaande tabel geeft de beleidsindicatoren weer die betrekking hebben op dit programma. De gegevens komen hierbij vanuit “Waar staat je gemeente.nl”.
Indicatoren BBV (peildatum "Waarstaatjegemeente" (26-02-2025) | Jaar | Hoeksche Waard | Nederland | Gemeente weinig stedelijk |
---|---|---|---|---|
Omvang huishoudelijk restafval, in kg per inwoner | 2023 | 127 | 150 | 103 |