Programma 6 Sociaal Domein
Tot het programma Sociaal domein behoren de taakvelden samenkracht en inwonersparticipatie, wijkteams, inkomensregelingen, begeleide participatie, arbeidsparticipatie, maatwerkvoorzieningen (Wmo), maatwerkdienstverlening 18+, maatwerkdienstverlening 18-, geëscaleerde zorg 18+ en geëscaleerde zorg 18-.
Wat gebeurde er om ons heen?
Wij geven per onderwerp weer wat de ontwikkelingen waren die speelden in 2024.
Leefstijl en preventie
Er is veel aandacht voor vroegtijdige signalering van risicovolle situaties en tijdige interventie ter voorkoming van zwaardere ondersteuning en zorg. De focus op bestrijding van ziekte en intensieve ondersteuning wordt steeds vaker verlegd naar behoud van gezondheid en eigen kracht door aanpassing van leefstijl en preventie en inzet op een gezonde leefomgeving. In de Hoeksche Waard werkten we aan de doelstellingen van het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Integraal Zorgakkoord (IZA). We focussen daarbij op preventie en een sterke sociale basis. Wij ontvingen voor de uitvoering van deze akkoorden financiële middelen vanuit het Rijk, namelijk de Brede Spuk en via centrumgemeente Nissewaard de Spuk IZA.
Wetgeving
Nieuwe wetgeving leidt ook de komende jaren tot extra taken voor gemeenten in het sociaal domein. Er wordt landelijk gewerkt aan een wetswijziging Wmo om de eigen bijdrage voor de Wmo inkomensafhankelijk te maken. Daarnaast wordt het woonplaatsbeginsel toegevoegd aan de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Hiermee worden gemeenten zelf verantwoordelijk voor de inwoners die de voorziening beschermd wonen nodig hebben. Deze verantwoordelijkheid ligt nu bij centrumgemeente Nissewaard.
Na de decentralisaties van 2015 zijn de taken en de verantwoordelijkheden van gemeenten in het sociaal domein al fors toegenomen. Om deze taken goed uit te kunnen voeren, zijn de budgetten, die het Rijk beschikbaar stelt voor de uitvoering van deze taken, ontoereikend. Gemeenten zoeken, in toenemende mate, een balans tussen een goede invulling van de verantwoordelijkheid voor kwetsbare en minder zelfredzame inwoners en, aan de andere kant, een verantwoorde beheersing van de uitgaven.
Druk op het zorgstelsel
De druk op het zorgstelsel is groot door personeelstekort en toenemende werkdruk, de dubbele vergrijzing en toenemende hulpvraag. Hulpvragen worden complexer en de kosten stijgen. Het aantal vrijwilligers en mantelzorgers daalt, terwijl het beroep op hen alleen maar toeneemt. Dit geeft risico op uitval en overbelasting. De kosten voor de zorg zijn in 2024 ook fors gestegen als gevolg van CAO-stijgingen. In combinatie met de dubbele vergrijzing, steeds complexere hulpvragen en steeds minder mantelzorgers en vrijwilligers leiden deze ontwikkelingen tot een toenemend gebruik van de Wmo en Jeugdhulp.
Om de Wmo beschikbaar, bereikbaar en betaalbaar te houden, heeft de raad in 2024 het kader vastgesteld voor het transformeren van de Wmo. Op basis daarvan voeren we maatregelen uit.
Jeugdhulp
De vraag naar jeugdhulp is onverminderd hoog. De hoeveelheid jeugdigen die een beroep doen op jeugdhulp is ook in 2024 gestegen, evenals de kosten. De oorzaken van de stijging van kosten liggen vooral bij landelijke ontwikkelingen zoals de tariefstijgingen in de zorg en het verkleinen van de behandelgroepen. De blijvende stijging van aantallen als kosten vraagt om het maken van keuzes. Zo heeft de gemeenteraad in 2024 onder andere besloten om het lokale team te versterken en meer professionals toe te voegen om zelf meer ondersteuning te kunnen bieden en minder door te verwijzen naar jeugdhulpaanbieders. Ook in het komende jaar zullen er keuzes voorgelegd worden aan de gemeenteraad die zullen landen in een vernieuwde verordening jeugdhulp.
In 2023 is de Hervormingsagenda Jeugd (2023-2028) vastgesteld. Deze landelijke agenda heeft als doel knelpunten in de jeugdzorg structureel aan te pakken. Een ander doel is het jeugdzorgstelsel financieel houdbaar maken voor de toekomst. Parallel aan de Hervorminsagenda Jeugd is er het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming (2026-2031). Dit is een flinke, landelijke, transformatie in de kind- en gezinsbescherming waar nu al de nodige voorbereidingen op nodig zijn.
Samen met onze maatschappelijke partners en inwoners werken we aan een positief opgroei- en opvoedklimaat. We zetten in op doorontwikkeling van onze lokale teams en werken we naar een integrale, gebiedsgerichte 0-100 dienstverlening. Waarbij zorg zo lang als nodig, maar zo kort als mogelijk ingezet zal worden en zich richt op het versterken van de eigen kracht en de eigen kracht van de samenleving.
Wmo
Ook de uitgaven voor begeleiding, huishoudelijke ondersteuning en hulpmiddelen nemen toe. Tegelijkertijd lopen de personele tekorten in de ondersteuning en zorg op. Met name het abonnementstarief vanaf 2019 heeft geleid tot een stijgend gebruik van de huishoudelijke hulp. Hierdoor staat de beschikbaarheid van Wmo-voorzieningen onder druk. Landelijk wordt er gewerkt aan een eigen bijdrage op basis van inkomen en vermogen vanaf 2027. Op basis van inzichten uit data-analyse zoeken we naar sturingsmogelijkheden en interventies om de stijgende Wmo-uitgaven af te vlakken.
Met de in 2024, door de raad, vastgestelde kaders voor de transformatie van de Wmo worden de komende jaren maatregelen uitgevoerd om de ondersteuning voor inwoners die het echt nodig hebben, beschikbaar, bereikbaar en betaalbaar te houden. Ook geven we uitvoering aan onderdelen van de Wonen, Welzijn, Zorg visie die in 2021 is vastgesteld.
Maatschappelijke Zorg
We spannen ons in om inwoners met complexe problemen zelf regie te laten pakken en oplossingen in gang te zetten. Samenwerking tussen lokale en regionale partners zoals gemeente, zorg- en ondersteuningsorganisaties, woningcorporatie en politie zorgt voor een adequate waakvlamfunctie en voorkomt dat mensen tussen wal en schip vallen. Met onze inspanning dragen we bij aan een inclusieve samenleving
De Uitvoeringsagenda Complexe Maatschappelijke Zorg is geëvalueerd en wordt op onderdelen voortgezet in het Lokaal Plan Beschermd Thuis. Hiervoor worden de preventiemiddelen benut die centrumgemeente Nissewaard, vooruitlopend op de doordecentralisatie Beschermd Wonen, overmaakt naar de regiogemeenten om lokaal activiteiten op te zetten gericht op beschermd thuis ter voorkoming van de duurdere maatwerkvoorziening beschermd wonen.
Er speelt vaak ook een huisvestingsvraagstuk in geval van complexe zorg. Het bieden van huisvesting heeft onze specifieke aandacht. Ter voorbereiding op de decentralisatie Beschermd Wonen bereiden we samen met de regiogemeenten Goeree-Overflakkee, Voorne aan Zee en centrumgemeente Nissewaard, nieuwe afspraken voor over de voortzetting van de samenwerking vanaf 2026. De huidige afspraken lopen af op 31 december 2025.
Daarnaast lopen de huidige contracten met de aanbieders van beschermd wonen ook af per 31 decembern 2025. De contracten zijn gekoppeld aan de regionale samenwerkingsregeling. Er is in 2024 voorbereid op een nieuwe inkoopronde.
Inkomensondersteuning/Participatiewet/Schulddienstverlening
Landelijk is er in 2024 gewerkt aan het wetsvoorstel ‘Participatiewet in balans’. In dit wetvoorstel staan ruim twintig maatregelen om de huidige Participatiewet te verbeteren en de balans tussen rechten en plichten te herstellen. Dit alles met het doel om de regels en procedures rondom bijstandsuitkeringen te vereenvoudigen. Gemeenten krijgen hierdoor ook meer ruimte voor maatwerk. Professionals zouden beter in moeten kunnen spelen op de persoonlijke situatie van mensen en hen effectiever moeten kunnen helpen naar werk. Vertrouwen en de menselijke maat worden bij de uitvoering kernwaarden.
In 2024 is op het gebied van schuldhulpverlening landelijk ingezet op het verkleinen van verschillen in de schuldhulpverlening tussen gemeenten onderling. Vertegenwoordigers van het kabinet, de VNG, NVVK en Divosa hebben hun handtekening gezet onder een gezamenlijk actieplan om de schuldhulp in Nederland komende jaren te versterken. Ze hebben gewerkt aan een zogeheten ‘Basisdienstverlening schuldhulpverlening’. Deze nieuwe basisdienstverlening moet leiden tot een hulpaanbod dat toegankelijker is en in iedere gemeente bestaat uit minimaal dezelfde basiselementen. Veel gemeenten, waaronder ook de onze, passen al elementen uit deze basisdienstverlening schuldhulpverlening toe. Andere elementen zijn nog in ontwikkeling of worden onderzocht op effectiviteit. In het eerste kwartaal van 2025 wordt er in de Tweede Kamer gedebatteerd over het voorstel.
Binnen de Hoeksche Waard zelf hebben we in 2024 het Integraal Beleidsplan Inkomensondersteuning en Schulddienstverlening 2025-2028 opgeleverd. Met dit beleidsplan richten we ons voor de komende periode op vier doelen:
- Voorkomen dat inwoners in geldzorgen terechtkomen.
- Inwoners krijgen tijdig passende hulp bij het rondkomen of oplossen van financiële problemen.
- Alle kinderen hebben gelijke kansen.
- Inwoners kunnen (blijven) participeren in onze samenleving.
Werk
Op het gebied van werk bleven we ons, met HWwerkt! als uitvoeringsorganisatie, in 2024 samen met werkgevers en partners in de regio inzetten op het verkleinen van de afstand tot de arbeidsmarkt voor onze inwoners. Dat deden we onder andere via netwerkvorming, het organiseren van werk-leerlijnen, deelname aan verschillende projecten uit de Regio Deal en inzet op Social Return.
In 2024 zijn we gestart met de voorbereiding op de nieuwe Wet van school naar werk. Dit is een sluitende aanpak waarbij jongeren begeleiding konden krijgen bij de overstap van school naar werk. Ook hebben we belangrijke stappen gezet op het gebied van inburgering. Daarin werden er workshops georganiseerd over de participatieverklaring en over de arbeidsmarkt waarin nieuwkomers leerden over de Nederlandse samenleving en hoe ze hieraan kunnen deelnemen.
Integraal en datagedreven werken
Integraal en datagedreven werken heeft een stevige relatie met de in het hoofdlijnenakkoord benoemde ‘Kadernota Sociaal’. Deze naam is in 2024 veranderd naar de ‘Visie SamenLeven’, gezien de gelijkwaardigheid met de Omgevingsvisie. De Visie SamenLeven richt zicht hierbij voornamelijk op het sociaal domein, maar zoekt actief de verbinding op met het fysiek domein. In 2024 is actief gewerkt aan de totstandkoming van de Visie SamenLeven. In de visie stellen we een aantal leidende principes vast over de rol die we als gemeente hebben in het sociaal domein en gaan we in op hoe we de kracht van de samenleving kunnen versterken. Aan de hand van data die inmiddels verzameld is over de grootste maatschappelijke opgaven brengen we richting aan, en gaan we dieper in op hoe we hier integraal en in nauwe samenwerking met betrokken spelers – intern en extern – aan gaan werken. In 2025 verwachten we de visie vast te stellen.
Wat hebben we bereikt? Wat hebben we gedaan?
Wat willen we bereiken | Wat gaan we ervoor doen | Planning | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
6.1 Alle inwoners, ondernemers en bezoekers van de Hoeksche Waard voelen zich veilig. | 6.1.1 We faciliteren en stimuleren een preventieve werkwijze, evenals preventieve én curatieve activiteiten door o.a.:
| 2024 e.v. | Veilig opgroeien en netwerkoverleg:Voor het doorontwikkelen van het netwerk is vertrouwen en een gemeenschappelijk doel nodig om de samenwerking op verschillende niveaus te verbeteren. De gemeente pakt een rol in het agenderen en faciliteren van deze gesprekken. Er is meer tijd nodig om de samenwerking te versterken. De regionale samenwerking naar beschermd wonen verloopt goed (=groen). | |
6.2 Een sociaal en verbonden Hoeksche Waard, waar inwoners naar elkaar omzien en iedereen zichzelf mag zijn. Iedere inwoner van de Hoeksche Waard van jong tot oud en ongeacht waar de wieg staat heeft de kans om een gezond en veilig leven te leiden en zich te ontwikkelen om naar vermogen mee te doen in de samenleving. | 6.2.1 We stimuleren samenredzaamheid en participatie van de inwoners in de dorpen o.a. door:
| 2024 - 2028 | Alle punten onder 6.2.1 zijn groen behalve: Uitvoering geven aan Visie Samenleven Transformatieagenda Wmo. De uitvoeringsagenda Complex Maatschappelijke Zorg is afgesloten en overgegaan in het lokale plan Beschermd Thuis. | |
6.3 Hoeksche Waarders hebben laagdrempelig, tijdig en adequaat toegang tot herkenbare hulp en ondersteuning in de buurt. | 6.3.1 We faciliteren en stimuleren een preventieve werkwijze, evenals preventieve én curatieve activiteiten door o.a. gebiedsgerichte samenwerking te faciliteren vanuit onze rol als opdrachtgever. | 2024 e.v. | ||
6.3.2 We helpen inwoners met het vinden van een weg in alle regelingen door o.a.:
| 2024 e.v. | |||
6.3.3 We stimuleren en faciliteren (het gebruik van) algemene en collectieve voorzieningen boven maatwerkvoorzieningen door o.a.:
| 2024 e.v. | |||
6.4 Inwoners ervaren bestaanszekerheid en zijn, waar nodig met ondersteuning, zelfredzaam en dragen naar vermogen bij door middel van werk of vrijwilligerswerk. | 6.4.1 Duurzame uitstroom naar de arbeidsmarkt middels ondersteuning van mensen die hulp nodig hebben bij het zoeken naar werk. | Doorlopend | ||
6.4.2 Voorkomen van problematiek op financieel gebied zodat inwoners mee kunnen blijven doen in onze samenleving door het opstellen van een beleidsplan Armoede en Schulden om inwoners te ondersteunen in financiële zelfredzaamheid. | 2024 - 2028 |
Wat heeft het gekost?
In de tabel staan, per taakveld, de baten en lasten van dit programma, het gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten, de mutaties in de reserves en het gerealiseerde resultaat. Hierbij worden de baten weergegeven als + en de lasten als –. De onttrekkingen aan de reserves zijn gebaseerd op de werkelijk gemaakte kosten (indien systeemreserves). De kosten van de overhead (taakveld 0.4) worden, conform de BBV, weergegeven in het onderdeel “Algemene dekkingsmiddelen, overhead, VPB en onvoorzien”.
Taakveld | Werkelijk 2023 | Primitieve begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Werkelijk 2024 | Saldo 2024 |
---|---|---|---|---|---|
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 15.551 | 3.286 | 12.304 | 12.665 | 361 |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 1.085 | 880 | 1.007 | 1.066 | 60 |
6.3 Inkomensregelingen | 15.091 | 13.425 | 17.191 | 17.471 | 279 |
6.4 WSW en beschut werk | 1.299 | 1.274 | 1.244 | 1.180 | -64 |
6.5 Arbeidsparticipatie | 383 | 0 | 67 | 94 | 27 |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 616 | 611 | 659 | 683 | 24 |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.71B Begeleiding (WMO) | 11 | 0 | -0 | 333 | 333 |
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | 2.361 | 209 | 3.432 | 3.432 | 1 |
Totaal Baten | 36.395 | 19.685 | 35.904 | 36.923 | 1.020 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -21.665 | -14.302 | -19.869 | -19.265 | 604 |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | -3.471 | -3.556 | -3.636 | -3.611 | 25 |
6.3 Inkomensregelingen | -22.372 | -17.185 | -21.528 | -20.751 | 777 |
6.4 WSW en beschut werk | -5.400 | -5.872 | -5.925 | -5.638 | 286 |
6.5 Arbeidsparticipatie | -1.105 | -836 | -904 | -979 | -75 |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -3.942 | -4.180 | -4.328 | -4.366 | -38 |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) | -7.287 | -8.101 | -9.192 | -9.091 | 101 |
6.71B Begeleiding (WMO) | -6.026 | -6.654 | -6.642 | -6.600 | 42 |
6.71C Dagbesteding (WMO) | -1.898 | -2.028 | -2.021 | -2.000 | 21 |
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) | -203 | -352 | -217 | -203 | 14 |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.72A Jeugdhulp begeleiding | -8.291 | -8.821 | -8.989 | -8.760 | 229 |
6.72B Jeugdhulp behandeling | -796 | -630 | -1.290 | -1.011 | 278 |
6.72C Jeugdhulp dagbesteding | -1.672 | -1.778 | -1.820 | -1.891 | -71 |
6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig | -398 | -129 | -108 | -252 | -144 |
6.73A Pleegzorg | -773 | -1.573 | -976 | -824 | 152 |
6.73B Gezinsgericht | -1.227 | -793 | -1.340 | -1.281 | 59 |
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig | -2.146 | -2.866 | -2.196 | -2.108 | 88 |
6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | -4.283 | -3.577 | -4.973 | -5.268 | -295 |
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | -1.579 | -1.966 | -2.556 | -2.765 | -209 |
6.74C Gesloten plaatsing | -123 | -269 | -299 | -266 | 33 |
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.81A Beschermd wonen (WMO) | -18 | -21 | -21 | -21 | 0 |
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | -636 | -751 | -564 | -542 | 22 |
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.82A Jeugdbescherming | -1.187 | -1.221 | -1.635 | -1.232 | 403 |
6.82B Jeugdreclassering | -151 | -139 | -191 | -297 | -105 |
Totaal Lasten | -96.650 | -87.601 | -101.222 | -99.022 | 2.200 |
Totaalsaldo van baten en lasten | -60.255 | -67.915 | -65.318 | -62.099 | 3.219 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 1.105 | 944 | 1.353 | 1.164 | -189 |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 180 | 90 | 150 | 89 | -61 |
6.3 Inkomensregelingen | 1.254 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | 0 | 0 | -118 | -59 | 59 |
Totaal Onttrekkingen reserves | 2.539 | 1.034 | 1.385 | 1.194 | -191 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -346 | -45 | -47 | -47 | 0 |
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | -2.077 | 0 | -2.878 | -2.878 | 0 |
Totaal Stortingen reserves | -2.423 | -45 | -2.924 | -2.924 | 0 |
Geraamd resultaat programma 6. Sociaal domein | -60.139 | -66.926 | -66.858 | -63.829 | 3.028 |
De belangrijkste financiële afwijkingen zijn in onderstaand overzicht weergegeven (zie gerealiseerd resultaat, kolom 'Saldo 2024') uit bovenstaande tabel. Verschillen tussen taakvelden die per saldo budgettair neutraal zijn, zijn buiten deze verschillenanalyse gelaten.
Onderwerp / Taakveld | Overschot (+) / Tekort (-) | Voordeel / Nadeel | Belangrijkste verklaringen |
---|---|---|---|
Noodopvang Oekraïense vluchtelingen | 0,6 | Voordeel | In 2024 heeft de opvang van Oekraïense ontheemden geleid tot een positief effect voor de gemeente van € 4,2 mln (in 2023: € 3,5 mln). Bij de zomer- en slotrapportage meldden wij hiervan reeds een voordeel van € 3,6 mln. Het extra voordeel ten opzichte van de slotrapportage van € 0,6 mln wordt voornamelijk veroorzaakt door € 0,4 mln hogere baten als gevolg van voordelen op het leefgeld en voordelen op de normvergoeding. Daarnaast is sprake van € 0,2 mln lagere lasten met name als gevolg van het doorschuiven van kosten van een sanitairgebouw en reparatie dak naar 2025. Voor 2025 geldt dat de normvergoeding vanuit het Rijk (verder) wordt verlaagd naar €44. per opvangplek per dag. Bij de Slotrapportage 2024 hebben wij u hierover reeds geinformeerd. |
Inkomensregelingen | 1,2 | Voordeel | Het aantal uitkeringen steeg in 2023 met 7,5%. Deze ontwikkeling leek zich in 2024 voort te zetten (1e halfjaar stijging 4,7%). Vanaf het 4e kwartaal 2024 zette zich echter een flinke daling in in plaats van een verdere stijging (-/- 2,9%). Deze inzichten hebben wij niet meer kunnen verwerken in de Slotrapportage. Daarnaast zijn er kosten geraamd voor een Verbeterplan. Dit Verbeterplan loopt (minimaal) 2 jaar. Voor de niet in 2024 gemaakte kosten leggen wij een voorstel voor bestemming van het aan u voor. |
Personeelskosten Beschut oud | 0,2 | Voordeel | Enkele voordelen op de geraamde personeelskosten als gevolg van het feit dat twee medewerkers een toekenning hebben gekregen vanuit WIA. Dit is in november 2024 toegekend door het UWV. |
Wmo | 0,5 | Voordeel | Eerder hebben de samenwerkende gemeenten voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang besloten om een financiële vergoeding voor overbruggingszorg uit te keren aan de gemeente voor 2024 en 2025. De vergoeding is bedoeld om de inzet van Wmo-begeleiding te compenseren. Na het afgeven van de beschikking voor beschermd wonen door centrumgemeente Nissewaard, was er te vaak een wachttijd voordat er daadwerkelijk plaats was in een beschermd wonen voorziening. Om ervoor te zorgen dat de situatie van de wachtende inwoner niet verslechterde, werd Wmo-begeleiding ingezet om de wachttijd te overbruggen. Om de hoogte van de vergoeding te berekenen, heeft gemeente Nissewaard per kwartaal bekeken hoeveel inwoners er per gemeente op de wachtlijst met beschikking stonden. Op basis daarvan is het bedrag van € 0,3 mln overgemaakt. Bijbehorende bijstelling van het budget heeft niet tussentijds plaatsgevonden, waardoor nu een voordeel ontstaat bij de jaarrekening. Naar verwachting wordt na 2025 de overbruggingszorg/Wmo-begeleiding contractueel ingekocht door centrumgemeente Nissewaard in opdracht van de samenwerkende gemeenten in de regio Zuid-Hollandse Eilanden. |
Jeugdhulp | 0,4 | Voordeel | Op basis van de jaarstukken 2024 van de Dienst Gezondheid en Jeugd (DG&J), is sprake van een voordeel van € 0,4 miljoen. |
Overig | 0,1 | Voordeel | Overige verschillen op dit programma onder de rapportagegrens van €250.000. |
Totaal | 3,0 | Overschot op budget 2024 |
Beleidsindicatoren
Onderstaande tabel geeft de beleidsindicatoren weer die betrekking hebben op dit programma. De gegevens komen hierbij vanuit “Waar staat je gemeente.nl”.
Indicatoren BBV (peildatum "Waarstaatjegemeente" (26-02-2025) | Jaar | Hoeksche Waard | Nederland | Gemeente weinig stedelijk |
---|---|---|---|---|
Personen met bijstandsuitkeringen (per 10.000 inwoners > 18 jaar) | 2024 | 155,7 | 343,6 | 202,3 |
Lopende re-integratievoorzieningen (per 10.000 inwoners 15-65 jaar) | 2022 | 102,8 | 197,7 | 195,6 |
Wmo cliënten met een maatwerkarrangement (per 10.000 inwoners) | 2024 | 500 | 650 | 628 |
% Kinderen in uitkeringsgezin | 2023 | 3 | 6 | 4 |
% Werkloze jongeren (16 t/m 22 jaar) | 2023 | 1 | 2 | 1 |
Jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar) | 2024 | 10,7 | 11,5 | 11,0 |
Jongeren met jeugdreclassering (% van alle jongeren van 12-23 jaar) | 2024 | 0,3 | 0,3 | 0,3 |
Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar) | 2024 | 0,6 | 0,9 | 0,9 |