Programma 4 Onderwijs
Tot het programma Onderwijs behoren de taakvelden openbaar basisonderwijs, onderwijshuisvesting en onderwijsbeleid en leerlingzaken.
Wat gebeurde er om ons heen?
Wij geven de ontwikkelingen in 2024 per onderwerp weer.
Inclusieve samenleving en gelijke kansen
Een inclusieve samenleving start met gelijke kansen voor alle kinderen om zich te ontwikkelen en te ontplooien. Het rijksbeleid richt zich de komende jaren op het versterken van de onderwijskwaliteit en voldoende personeel. Daarnaast wordt de kansengelijkheid vergroot door te investeren in de kinderopvang en de voor- en vroegschoolse educatie. In stappen wordt de vergoeding voor kinderopvang voor werkende ouders verhoogd naar 95%. De kinderopvang kampt met een aanzienlijk personeelstekort. Tenslotte gaat landelijk extra aandacht uit naar een verbeteraanpak voor passend onderwijs en het terugbrengen van het aantal onnodige thuiszitters naar 0.
Hervormingsagenda Jeugd
In 2023 is de Hervormingsagenda Jeugd 2023-2028 vastgesteld. De hervormingsagenda bevat opgaven waar VNG, Rijk en gemeenten samen met partners aan zullen werken. We willen het gewone leven en de veerkracht van jeugdigen en hun omgeving versterken. Ook is het van belang dat jeugdigen en gezinnen zo veel mogelijk toegerust zijn om (hulp)vragen in hun sociale context op te pakken en als dat niet lukt, antwoorden laagdrempelig weten te vinden. Een lokaal stevige pedagogische basis is hiervoor nodig. De pedagogische basis bestaat uit basisvoorzieningen voor jeugdigen en gezinnen zoals opvang, onderwijs, welzijn, jongerenwerk, sport en jeugdgezondheidszorg. Wanneer men het antwoord niet in de eigen omgeving of de pedagogische basis kan vinden, dan zijn er lokaal sterke teams, die kundig en dichtbij georganiseerd zijn. Het is van belang dat er verbinding is met aanpalende domeinen zoals het onderwijs.
Lokale Educatieve Agenda
We werken met onderwijspartners en opvangpartners aan onderwijskansen en de verbinding onderwijs-jeugdhulp bijvoorbeeld via de Lokale Educatieve Agenda Hoeksche Waard 2023-2026. In 2024 is verdere invulling gegeven aan de negen thema's die op de Lokale Educatieve Agenda staan. In augustus 2024 is bijvoorbeeld de BSO+ van start gegaan.
In 2024 is met partners uit onderwijs en jeugdhulp een traject gestart om de samenwerking onderwijs jeugdhulp te verbeteren. Gezamenlijk worden ambities bepaald en afspraken gemaakt over doelen en resultaten, de aanpak en rolverdeling. Dit traject loopt door in 2025.
Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten
In 2024 is verder gewerkt aan de regionale bestuursopdracht van Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten (LVS). De bestuursopdracht heeft als doel de structurele basisformatie voor LVS vast te stellen. De centrale vraag is welke capaciteit nodig is om de wettelijke taken uit te voeren. Voor 2024 is incidenteel extra formatie (4,6 fte) toegekend als aanvulling op de basisformatie van 12,9 fte. Deze extra inzet werd bekostigd uit incidentele middelen. De verwachting is dat in het tweede kwartaal 2025 een besluit wordt genomen over de structurele fomatie.
Leerlingenvervoer
In 2024 is de verordening leerlingenvervoer geactualiseerd en zijn wijzigingen in relevante wetgeving verwerkt. De verordening bekostiging leerlingenvervoer wordt in maart 2025 gepubliceerd na vaststelling door de gemeenteraad.
In 2024 is gestart met een nieuwe aanbesteding leerlingenvervoer. Dit traject word in 2025 afgerond.
Nieuwkomersonderwijs
Samen met de gemeenten in de regio en met (onderwijs)partners in de Hoeksche Waard is gewerkt aan het realiseren van voldoende onderwijsplekken (taalonderwijs) voor nieuwkomersleerlingen en aan de doorstroom van leerlingen naar regulier onderwijs.
Nationaal Programma Onderwijs
De verschillende activiteiten onder het Nationaal Programma Onderwijs liepen door in 2024. Het doel van het programma is onderwijsachterstanden door corona in te halen en onderwijskansen te bevorderen. Dit gebeurde in samenwerking met partners vanuit onderwijs, kinderopvang, jeugdhulp en de bibliotheek.
Onderwijshuisvesting
De trend is dat de leerlingenaantallen stijgen. Dit heeft in 2024 geresulteerd in tijdelijke uitbreidingen in het primair en voortgezet Onderwijs.
Wat hebben we bereikt? Wat hebben we gedaan?
Wat willen we bereiken | Wat gaan we ervoor doen | Planning | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
4.1 Alle kinderen krijgen onderwijs in een duurzame en gezonde schoolomgeving. | 4.1.1 We zorgen in nauwe samenwerking met de scholen voor goede onderwijshuisvesting door uitvoering van o.a. het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs. | 2024 | ||
4.2 Iedere Hoeksche Waarder krijgt de kans om zich, ongeacht zijn of haar achtergrond, via (voorschools) onderwijs te ontwikkelen tot wie hij of zij kan of wil zijn. | 4.2.1 We bevorderen kansengelijkheid in de voorschoolse periode en in het onderwijs door o.a. zoveel mogelijk peuters met een VVE-indicatie te bereiken en te laten deelnemen aan het VVE-programma en door het faciliteren van het onderwijs voor nieuwkomers. | 2024 | ||
4.2.2 We faciliteren (mede) de thuiszittersaanpak Hoeksche Waard. | 2024 - 2025 | |||
4.2.3 We zorgen ervoor dat zoveel mogelijk jeugdigen deelnemen aan onderwijs en met een startkwalificatie van school komen o.a. door het voldoende faciliteren van DG&J/Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten. | 2024 | |||
4.2.4 We zetten de samenwerking met partners in het realiseren van kwalitatief goede VVE en kinderopvang voort door o.a. de inzet van een pedagogisch beleidsmedewerker VVE en het faciliteren van deskundigheidsbevordering voor de kinderopvang. | 2024 | |||
4.2.5 We bevorderen de kansengelijkheid in het onderwijs door bij te dragen aan leesbevordering en leesmotivatie vanuit het NPO budget door meer “bibliotheken op school” te realiseren. | 2024 - 2025 |
Wat heeft het gekost?
In de tabel staan, per taakveld, de baten en lasten van dit programma, het gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten, de mutaties in de reserves en het gerealiseerde resultaat. Hierbij worden de baten weergegeven als + en de lasten als –. De onttrekkingen aan de reserves zijn gebaseerd op de werkelijk gemaakte kosten (indien systeemreserves). De kosten van de overhead (taakveld 0.4) worden, conform de BBV, weergegeven in het onderdeel “Algemene dekkingsmiddelen, overhead, VPB en onvoorzien”.
Taakveld | Werkelijk 2023 | Primitieve begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Werkelijk 2024 | Saldo 2024 |
---|---|---|---|---|---|
4.1 Openbaar basisonderwijs | 7 | 22 | 7 | 0 | -7 |
4.2 Onderwijshuisvesting | 258 | 5 | 758 | 0 | -758 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 1.475 | 770 | 1.799 | 1.768 | -31 |
Totaal Baten | 1.740 | 796 | 2.564 | 1.768 | -795 |
4.1 Openbaar basisonderwijs | -918 | -879 | -931 | -890 | 41 |
4.2 Onderwijshuisvesting | -2.510 | -2.630 | -3.491 | -2.408 | 1.083 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | -4.198 | -3.768 | -4.687 | -4.613 | 74 |
Totaal Lasten | -7.626 | -7.276 | -9.110 | -7.912 | 1.197 |
Totaalsaldo van baten en lasten | -5.886 | -6.480 | -6.546 | -6.144 | 402 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 0 | 0 | 241 | 239 | -2 |
Totaal Onttrekkingen reserves | 0 | 0 | 241 | 239 | -2 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 0 | 0 | -145 | -145 | 0 |
Totaal Stortingen reserves | 0 | 0 | -145 | -145 | 0 |
Geraamd resultaat programma 4. Onderwijs | -5.886 | -6.480 | -6.450 | -6.051 | 400 |
De belangrijkste financiële afwijkingen zijn in onderstaand overzicht weergegeven (zie gerealiseerd resultaat, kolom 'Saldo 2024') uit bovenstaande tabel. Verschillen tussen taakvelden die per saldo budgettair neutraal zijn, zijn buiten deze verschillenanalyse gelaten.
Onderwerp / Taakveld | Overschot (+) / Tekort (-) | Voordeel / Nadeel | Belangrijkste verklaringen |
---|---|---|---|
Onderwijs | 0,0 | Neutraal | De werkelijke baten en de werkelijke lasten met betrekking tot de Suvis middelen (SPUK-regeling) in het kader van de ventilatie op scholen wijken af van de raming in 2024 met € 0,8 mln. Wij ontvangen voor de venrilaite op scholen middelen vanuit het Rijk via een specificieke uitkering. De Suvis-regeling loopt hierbij door tot 2026. In 2025 vinden de laatste betalingen aan de scholen plaats. Enkele schoolbesturen hebben in 2024 de besluitvorming over de middelen vooruitgeschoven. Hierdoor wijken zowel de baten als de geraamde lasten in 2024 af. Per saldo is er geen effect op de exploitatie. |
Schoolgebouwen basisonderwijs | 0,2 | Voordeel | Vanwege o.a. vleermuizenonderzoek is er vertraging opgetreden in de bouw voor Het Talent (Mookhoek). De nieuwbouw gaat nu in 2025 van start waardoor de kosten voor tijdelijke huisvesting pas in 2025 en 2026 worden gemaakt. Het budget voor 2024 hadden we daarom bij de slotrapportage door moeten schuiven naar 2026 (in 2025 is er wel budget beschikbaar). Dat is niet gebeurt. Wij stellen daarom voor om het geraamde budget voor 2024 (€ 184.500,-) via bestemming resultaat beschikbaar te stellen in 2026 voor de tijdelijke huisvesting van Het Talent. |
Overig | 0,2 | Voordeel | Overige verschillen op dit programma onder de rapportagegrens van €250.000. |
Totaal | 0,4 | Overschot op budget 2024 |
Beleidsindicatoren
Onderstaande tabel geeft de beleidsindicatoren weer die betrekking hebben op dit programma. De gegevens komen hierbij vanuit “Waar staat je gemeente.nl”.
Indicatoren BBV (peildatum "Waarstaatjegemeente" (26-02-2025) | Jaar | Hoeksche Waard | Nederland | Gemeente weinig stedelijk |
---|---|---|---|---|
% Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie | 2023 | 2,0 | 2,4 | 2,0 |
Absoluut verzuim per 1.000 leerplichtige leerlingen 5-18 jr | 2023 | 1,5 | 6,3 | 5,4 |
Relatief verzuim per 1.000 leerplichtige leerlingen 5-18 jr | 2023 | 7 | 27 | 22 |