Algemene Dekkingsmiddelen, overhead, vennootschapsbelasting en onvoorzien
Er zijn geen doelstellingen en activiteiten geformuleerd voor dit onderdeel met uitzondering voor het onderdeel overhead (bedrijfsvoering). We verwijzen voor de doelstellingen en activiteiten voor overhead/ bedrijfsvoering (taakveld 0.4) naar programma 0 Bestuur en Ondersteuning en de paragraaf 3.5 Bedrijfsvoering van deze jaarstukken.
In de tabel staan, per taakveld, de baten en lasten van dit onderdeel, het gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten, de mutaties in de reserves en het gerealiseerde resultaat. Hierbij worden de baten weergegeven als + en de lasten als –. De onttrekkingen aan de reserves zijn gebaseerd op de werkelijk gemaakte kosten (indien systeemreserves). De kosten van de overhead (taakveld 0.4) worden, conform de BBV, verantwoord op dit onderdeel.
Taakveld | Werkelijk 2023 | Primitieve begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Werkelijk 2024 | Saldo 2024 |
---|---|---|---|---|---|
0.4 Overhead | 174 | 112 | 540 | 893 | 353 |
0.5 Treasury | 1.415 | 1.262 | 2.211 | 2.485 | 274 |
0.61 OZB woningen | 11.182 | 11.625 | 12.038 | 12.017 | -21 |
0.62 OZB niet-woningen | 8.520 | 8.583 | 9.686 | 9.597 | -89 |
0.64 Belastingen overig | 793 | 797 | 828 | 820 | -8 |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 148.627 | 152.364 | 158.017 | 159.746 | 1.729 |
0.8 Overige baten en lasten | 111 | 92 | 93 | 126 | 33 |
Totaal Baten | 170.822 | 174.834 | 183.412 | 185.684 | 2.272 |
0.4 Overhead | -34.221 | -33.624 | -35.748 | -37.334 | -1.586 |
0.5 Treasury | -162 | -98 | -212 | -593 | -381 |
0.61 OZB woningen | -596 | -619 | -706 | -733 | -27 |
0.64 Belastingen overig | -323 | -374 | -302 | -261 | 41 |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 0 | -750 | 0 | 0 | 0 |
0.8 Overige baten en lasten | -268 | -310 | -175 | 101 | 275 |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | 361 | -72 | 0 | -52 | -52 |
Totaal Lasten | -35.209 | -35.846 | -37.143 | -38.873 | -1.729 |
Totaalsaldo van baten en lasten | 135.612 | 138.989 | 146.269 | 146.811 | 543 |
0.10 Mutaties reserves | 29.086 | 657 | 657 | 200 | -457 |
0.4 Overhead | 4.941 | 3.562 | 8.586 | 10.230 | 1.644 |
0.5 Treasury | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Onttrekkingen reserves | 34.027 | 4.219 | 9.243 | 10.430 | 1.187 |
0.10 Mutaties reserves | -29.086 | -657 | -657 | -200 | 457 |
0.4 Overhead | -498 | 0 | -4.866 | -4.866 | -0 |
Totaal Stortingen reserves | -29.585 | -657 | -5.523 | -5.066 | 457 |
Geraamd resultaat programma 9. Algemene dekkingsmiddelen, overhead, Vpb en onvoorzien | 140.055 | 142.550 | 149.989 | 152.175 | 2.186 |
De belangrijkste financiële afwijkingen zijn in onderstaand overzicht weergegeven (zie gerealiseerd resultaat, kolom “Saldo 2024) uit bovenstaande tabel. De onttrekkingen aan de reserves zijn gebaseerd op de werkelijk gemaakte kosten. Verschillen tussen taakvelden die per saldo budgettair neutraal zijn, zijn buiten deze verschillenanalyse gelaten.
Onderwerp / Taakveld | Overschot (+) / Tekort (-) | Voordeel / Nadeel | Belangrijkste verklaringen |
---|---|---|---|
Algemene uitkering | 1,7 | Voordeel | Vanuit de decembercirculaire 2024 ontvingen wij aanvullende middelen in het gemeentefonds. Omdat wij de decembercirculaire later ontvingen dan het moment waarop wij de slotrapportage opstelden, is bij de jaarrekening een voordeel van € 1,7 mln op de algemene uitkering ontstaan. Hiervan heeft, € 0,8 mln betrekking op extra middelen die wij ontvingen voor een aantal decentralisatie-uitkeringen (waarvan € 0,5 mln voor de decentralisatie-uitkering voor natuur en energieprojecten), € 0,4 mln betrekking op afrekeningen over voorgaande jaren en € 0,2 mln middelen voor jeugdgezondheidszorg Oekraiense vluchtelingen. Tot slot is sprake van een aantal overige voordelen ad € 0,5 mln (verschil in gehanteerde maatstaven/aantallen). |
Overhead / bedrijfsvoering | 0,6 | Voordeel | Gemeenten zijn verplicht om een voorziening te treffen voor verlofdagen van medewerkers die nog niet zijn opgenomen aan het eind van het jaar. Als gevolg van wijzigingen in het BBV mogen de wettelijke verlofdagen hierin niet meer worden betrokken. Dit betekent dat wij een deel van de opgenomen verplichting/voorziening moeten laten vrijvallen in het resultaat. Dit betekent een voordeel van € 0,6 mln in deze jaarrekening. |
0,0 | Neutraal | Flankerend beleid maatregelen zijn gedekt uit de reserve Flankerend Beleid. | |
Overig | -0,1 | Voordeel | Overige verschillen op dit programma onder de rapportagegrens van € 250.000. |
Totaal | 2,2 | Overschot op budget 2024 |
Uitsplitsing Algemene Dekkingsmiddelen
Onderstaand overzicht bevat de uitsplitsing van de algemene dekkingsmiddelen. Voor de verschillenanalyse tussen actuele begroting 2024 en werkelijk 2024 wordt verwezen naar bovenstaande tabel, waar de grootste afwijkingen zijn toegelicht. Onder de algemene dekkingsmiddelen behoren de inkomsten waarvoor geen bestedingsdoel is bepaald.
De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit de lokale heffingen, de algemene uitkering, dividendinkomsten, het saldo van de financieringsfunctie (verschil tussen de aan taakvelden toegerekende rekenrente en de werkelijk betaalde rente over lang- en kortlopende leningen, ook wel renteresultaat genoemd) en eventuele overige algemene dekkingsmiddelen. De verdeling van de algemene dekkingsmiddelen is als volgt:
Overzicht algemene dekkingsmiddelen | Werkelijk 2023 | Primitieve begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Werkelijk 2024 | Saldo 2024 |
---|---|---|---|---|---|
1. Lokale heffingen waarvan besteding niet gebonden is* | 20.646 | 21.182 | 22.729 | 22.605 | -124 |
2. Algemene uitkering | 148.627 | 152.364 | 158.017 | 159.746 | 1.729 |
3. Dividend | 1.284 | 1.229 | 1.976 | 1.981 | 5 |
4. Saldo financieringsfunctie | 0 | -1 | 127 | -1 | -128 |
Totaal | 170.558 | 174.773 | 182.849 | 184.330 | 1.481 |
Voor de toelichting op het saldo 2024 verwijzen wij u naar de eerdere tabel in dit hoofdstuk waarin de afwijkingen tussen actuele begroting en werkelijk zijn toegelicht.
Overhead
De overheadkosten bestaan uit de kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces. Voorbeelden zijn de gemeentesecretaris en directie, HRM, informatievoorziening en automatisering, huisvesting, financiën etc.
Vennootschapsbelasting
Vanaf 2016 moeten gemeenten en andere overheden vennootschapsbelasting (vpb) betalen over de winst die ze met hun ondernemingsactiviteiten maken. Met name grondexploitaties behoren tot de ondernemerstaken en zijn daarmee in de aangifte Vpb betrokken.
De grondexploitaties zijn, vanaf 2019 (herindeling), als één geheel beoordeeld waardoor compensatie tussen alle grondexploitaties mogelijk is. Deze situatie is per 2024 nog steeds van toepassing.
Voor wat betreft de ‘overige activiteiten’ (bijdragen in salariskosten voor uitgeleend personeel, bijdrage van het waterschap voor de openbare verlichting in het buitengebied, havengelden, marktgelden, pacht van agrarische gronden, huuropbrengsten) is er geen sprake van winststreven. De conclusie dat de gemeente voor deze overige activiteiten geen onderneming in fiscale zin vormt, kan dan ook gehandhaafd blijven.
Onvoorzien
De verplichte raming voor onvoorziene uitgaven is, conform de door de raad vastgestelde Financiele Verordening, in de begroting 2024 verwerkt. Hiervoor hebben wij in de primaire begroting 2024 een bedrag van (afgerond) € 1 opgenomen. In 2024 zijn er geen uitgaven ten laste van dit budget gebracht.
Beleidsindicatoren
Onderstaande tabel geeft de beleidsindicatoren weer die betrekking hebben op dit programma. De gegevens komen hierbij vanuit “Waar staat je gemeente.nl”, met uitzondering van de gemeente specifieke indicatoren (formatie, bezetting, apparaatskosten, inhuur en overhead).
Indicatoren BBV (peildatum "Waarstaatjegemeente" (26-02-2025) | Jaar | Hoeksche Waard | Nederland | Gemeente weinig stedelijk |
---|---|---|---|---|
Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden in € | 2024 | 727 | geen data | geen data |
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden € | 2024 | 830 | geen data | geen data |
Gemiddelde WOZ-waarde woningen x € 1.000 | 2024 | 382 | 379 | 376 |
Formatie (fte per 1.000 inwoners) | 2024 | 6,72 | * | * |
Bezetting (fte per 1.000 inwoners) | 2024 | 6,49 | * | * |
Apparaatskosten (kosten per inwoner) | 2024 | 796,1 | * | * |
Externe inhuur (% van totale loonkosten) | 2024 | 21% | * | * |
Overhead (% van de totale lasten) | 2024 | 12% | * | * |
* Geen gegevens opgenomen/bekend in "Waar staat je gemeente.nl" |
Toelichting bij beleidsindicator “Externe inhuur” (% van totale loonkosten)
In bovenstaande tabel is opgenomen dat de externe inhuur als percentage van de totale loonsom (werkelijke salarislasten van vast personeel incl. de kosten van inhuur als gevolg van vacatures, vervanging bij ziekte en specialistische inhuur) over 2024 gelijk is aan 21%. In 2023 was dit percentage 23%, in 2022 was dit 25% en in 2021 was dit percentage nog 29%.
De daling van het inhuurpercentage naar 21% in 2024 sluit aan bij onze doelstelling én gemaakte afspraken met de Auditcommissie om ons inhuurpercentage stapsgewijs verder af te bouwen.