Algemene Dekkingsmiddelen, overhead, vennootschapsbelasting en onvoorzien

Er zijn geen doelstellingen en activiteiten geformuleerd voor dit onderdeel met uitzondering voor het onderdeel overhead (bedrijfsvoering). We verwijzen voor de doelstellingen en activiteiten voor overhead/ bedrijfsvoering (taakveld 0.4) naar programma 0 Bestuur en Ondersteuning en de paragraaf 3.5 Bedrijfsvoering van deze jaarstukken.

In de tabel staan, per taakveld, de baten en lasten van dit onderdeel, het gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten, de mutaties in de reserves en het gerealiseerde resultaat. Hierbij worden de baten weergegeven als + en de lasten als –. De onttrekkingen aan de reserves zijn gebaseerd op de werkelijk gemaakte kosten (indien systeemreserves). De kosten van de overhead (taakveld 0.4) worden, conform de BBV, verantwoord op dit onderdeel.

Taakveld

Werkelijk 2023

Primitieve begroting 2024

Actuele begroting 2024

Werkelijk 2024

Saldo 2024

0.4 Overhead

174

112

540

893

353

0.5 Treasury

1.415

1.262

2.211

2.485

274

0.61 OZB woningen

11.182

11.625

12.038

12.017

-21

0.62 OZB niet-woningen

8.520

8.583

9.686

9.597

-89

0.64 Belastingen overig

793

797

828

820

-8

0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds

148.627

152.364

158.017

159.746

1.729

0.8 Overige baten en lasten

111

92

93

126

33

Totaal Baten

170.822

174.834

183.412

185.684

2.272

0.4 Overhead

-34.221

-33.624

-35.748

-37.334

-1.586

0.5 Treasury

-162

-98

-212

-593

-381

0.61 OZB woningen

-596

-619

-706

-733

-27

0.64 Belastingen overig

-323

-374

-302

-261

41

0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds

0

-750

0

0

0

0.8 Overige baten en lasten

-268

-310

-175

101

275

0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)

361

-72

0

-52

-52

Totaal Lasten

-35.209

-35.846

-37.143

-38.873

-1.729

Totaalsaldo van baten en lasten

135.612

138.989

146.269

146.811

543

0.10 Mutaties reserves

29.086

657

657

200

-457

0.4 Overhead

4.941

3.562

8.586

10.230

1.644

0.5 Treasury

0

0

0

0

0

Totaal Onttrekkingen reserves

34.027

4.219

9.243

10.430

1.187

0.10 Mutaties reserves

-29.086

-657

-657

-200

457

0.4 Overhead

-498

0

-4.866

-4.866

-0

Totaal Stortingen reserves

-29.585

-657

-5.523

-5.066

457

Geraamd resultaat programma 9. Algemene dekkingsmiddelen, overhead, Vpb en onvoorzien

140.055

142.550

149.989

152.175

2.186

De belangrijkste financiële afwijkingen zijn in onderstaand overzicht weergegeven (zie gerealiseerd resultaat, kolom “Saldo 2024) uit bovenstaande tabel. De onttrekkingen aan de reserves zijn gebaseerd op de werkelijk gemaakte kosten. Verschillen tussen taakvelden die per saldo budgettair neutraal zijn, zijn buiten deze verschillenanalyse gelaten.

Onderwerp / Taakveld

Overschot (+) / Tekort (-)
op budget

Voordeel / Nadeel

Belangrijkste verklaringen

Algemene uitkering

1,7

Voordeel

Vanuit de decembercirculaire 2024 ontvingen wij aanvullende middelen in het gemeentefonds. Omdat wij de decembercirculaire later ontvingen dan het moment waarop wij de slotrapportage opstelden, is bij de jaarrekening een voordeel van 1,7 mln op de algemene uitkering ontstaan. Hiervan heeft, 0,8 mln betrekking op extra middelen die wij ontvingen voor een aantal decentralisatie-uitkeringen (waarvan 0,5 mln voor de decentralisatie-uitkering voor natuur en energieprojecten), 0,4 mln betrekking op afrekeningen over voorgaande jaren en 0,2 mln middelen voor jeugdgezondheidszorg Oekraiense vluchtelingen. Tot slot is sprake van een aantal overige voordelen ad 0,5 mln (verschil in gehanteerde maatstaven/aantallen).

Overhead / bedrijfsvoering

0,6

Voordeel

Gemeenten zijn verplicht om een voorziening te treffen voor verlofdagen van medewerkers die nog niet zijn opgenomen aan het eind van het jaar. Als gevolg van wijzigingen in het BBV mogen de wettelijke verlofdagen hierin niet meer worden betrokken. Dit betekent dat wij een deel van de opgenomen verplichting/voorziening moeten laten vrijvallen in het resultaat. Dit betekent een voordeel van 0,6 mln in deze jaarrekening.

0,0

Neutraal

Flankerend beleid maatregelen zijn gedekt uit de reserve Flankerend Beleid.

Overig

-0,1

Voordeel

Overige verschillen op dit programma onder de rapportagegrens van 250.000.

Totaal

2,2

Overschot op budget 2024

Uitsplitsing Algemene Dekkingsmiddelen

Onderstaand overzicht bevat de uitsplitsing van de algemene dekkingsmiddelen. Voor de verschillenanalyse tussen actuele begroting 2024 en werkelijk 2024 wordt verwezen naar bovenstaande tabel, waar de grootste afwijkingen zijn toegelicht. Onder de algemene dekkingsmiddelen behoren de inkomsten waarvoor geen bestedingsdoel is bepaald.

De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit de lokale heffingen, de algemene uitkering, dividendinkomsten, het saldo van de financieringsfunctie (verschil tussen de aan taakvelden toegerekende rekenrente en de werkelijk betaalde rente over lang- en kortlopende leningen, ook wel renteresultaat genoemd) en eventuele overige algemene dekkingsmiddelen. De verdeling van de algemene dekkingsmiddelen is als volgt:

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Werkelijk 2023

Primitieve begroting 2024

Actuele begroting 2024

Werkelijk 2024

Saldo 2024

1. Lokale heffingen waarvan besteding niet gebonden is*

20.646

21.182

22.729

22.605

-124

2. Algemene uitkering

148.627

152.364

158.017

159.746

1.729

3. Dividend

1.284

1.229

1.976

1.981

5

4. Saldo financieringsfunctie

0

-1

127

-1

-128

Totaal

170.558

174.773

182.849

184.330

1.481

* Deze heffingen bestaan uit de (on)roerende zaakbelasting, toeristenbelasting, reclamebelasting en hondenbelasting

Voor de toelichting op het saldo 2024 verwijzen wij u naar de eerdere tabel in dit hoofdstuk waarin de afwijkingen tussen actuele begroting en werkelijk zijn toegelicht.

Overhead

De overheadkosten bestaan uit de kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces. Voorbeelden zijn de gemeentesecretaris en directie, HRM, informatievoorziening en automatisering, huisvesting, financiën etc.

Vennootschapsbelasting

Vanaf 2016 moeten gemeenten en andere overheden vennootschapsbelasting (vpb) betalen over de winst die ze met hun ondernemingsactiviteiten maken. Met name grondexploitaties behoren tot de ondernemerstaken en zijn daarmee in de aangifte Vpb betrokken.

De grondexploitaties zijn, vanaf 2019 (herindeling), als één geheel beoordeeld waardoor compensatie tussen alle grondexploitaties mogelijk is. Deze situatie is per 2024 nog steeds van toepassing.

Voor wat betreft de ‘overige activiteiten’ (bijdragen in salariskosten voor uitgeleend personeel, bijdrage van het waterschap voor de openbare verlichting in het buitengebied, havengelden, marktgelden, pacht van agrarische gronden, huuropbrengsten) is er geen sprake van winststreven. De conclusie dat de gemeente voor deze overige activiteiten geen onderneming in fiscale zin vormt, kan dan ook gehandhaafd blijven.

Onvoorzien

De verplichte raming voor onvoorziene uitgaven is, conform de door de raad vastgestelde Financiele Verordening, in de begroting 2024 verwerkt. Hiervoor hebben wij in de primaire begroting 2024 een bedrag van (afgerond) 1 opgenomen. In 2024 zijn er geen uitgaven ten laste van dit budget gebracht. 

Beleidsindicatoren

Onderstaande tabel geeft de beleidsindicatoren weer die betrekking hebben op dit programma. De gegevens komen hierbij vanuit “Waar staat je gemeente.nl”, met uitzondering van de gemeente specifieke indicatoren (formatie, bezetting, apparaatskosten, inhuur en overhead).

Indicatoren BBV (peildatum "Waarstaatjegemeente" (26-02-2025)

Jaar

Hoeksche Waard

Nederland

Gemeente weinig stedelijk

Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden in €

2024

727

geen data

geen data

Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden €

2024

830

geen data

geen data

Gemiddelde WOZ-waarde woningen x 1.000

2024

382

379

376

Formatie (fte per 1.000 inwoners)

2024

6,72

*

*

Bezetting (fte per 1.000 inwoners)

2024

6,49

*

*

Apparaatskosten (kosten per inwoner)

2024

796,1

*

*

Externe inhuur (% van totale loonkosten)

2024

21%

*

*

Overhead (% van de totale lasten)

2024

12%

*

*

* Geen gegevens opgenomen/bekend in "Waar staat je gemeente.nl"

Toelichting bij beleidsindicator “Externe inhuur” (% van totale loonkosten)

In bovenstaande tabel is opgenomen dat de externe inhuur als percentage van de totale loonsom (werkelijke salarislasten van vast personeel incl. de kosten van inhuur als gevolg van vacatures, vervanging bij ziekte en specialistische inhuur) over 2024 gelijk is aan 21%. In 2023 was dit percentage 23%, in 2022 was dit 25% en in  2021 was dit percentage nog 29%.  

De daling van het inhuurpercentage naar 21% in 2024  sluit aan bij onze doelstelling én gemaakte afspraken met de Auditcommissie om ons inhuurpercentage stapsgewijs verder af te bouwen.